فراکسیون زنان درمجلس بیشتر وظیفه دارد که به حقوق زنان بپردازد و در این راستا هم برنامه ها و مصوباتی برای زنان دارد.

زهرا تالانی:یکی از این جنجالی ترین این مصوبات قانون حمایت از خانواده بود که سرانجام تصویب شد.در این دوره هم به گقته شهلا میرگلو بیات عضو فراکسیون زنان 33 مصوبه در حمایت از زنان با تلاش فراکسیون تصویب شده است.


شما به عنوان اولین زنی هستید که از شهرستان ساوه به مجلس راه یافت.چطور شد که تصمیم گرفتید که وارد مجلس شوید؟
من در دوره های قبلی یعنی در مجلس هفتم و هشتم هم کاندید شدم و با اختلاف آرا کمی از نفر اول،نتوانستم به مجلس راه پیدا کنم تا اینکه سرانجام در این دوره پذیرفته شدم.به نظر من باید مصوباتی برای زنان در مجلس تصویب شود که بتواند در حل مشکلات آنها کمک کند.ما در فراکسیون این تصمیم را داریم و از ابتدا هم در فراکسیون همین برنامه را داشتیم.


نگاه اهالی منطقه شما و به‌اصطلاح مردم حوزه انتخابیه شما به زنان، آن هم در عرصه سیاسی و انتخابات چگونه بود؟ آیا خود این نگاه مانعی برای شما محسوب نمی‌شد؟

خوشبختانه مردم شهرستان ما نسبت به فعالیت سیاسی زنان چنین اعتماد خوبی داشتند چون همانطور که گفتم در دوره های قبلی هم رای خوبی آوردم. خیلی‌ها معتقدند که خانم‌هایی در ادارات دولتی مشغول به‌کار هستند بهتر پاسخگوی مراجعین هستند چون زنان باریک بین و دلسوز هستند و دقت بالایی دارند.من 20 سال هم در ساوه به عنوان پزشک زنان فعالیت می کردم و برای همین مردم با من آشنا بودند.


شما اشاره کردید که در فراکسیون قرار گذاشتید که برای حل مشکلات زنان فعالیت کنید.یدر این یک سال چه مصوباتی برای زنان داشتید؟
مهمترین مصوبه ما این بود که حقوق زنان پس از ازدواج قطع نمی شود و پس از مرگ همسر دوم هم حقوقی که بیشتر است به آنها پرداخت می شود.همینطور لایحه گذرنامه که برای زنان مشکلاتی را ایجاد می کرد را رد کردیم و اجازه تصویب آن را ندادیم.در کل ما 33 مصوبه داشتیم برای حمایت از زنان که در این مدت یک سال بسیار موفقت آمیز است.


نمایندگان مرد مجلس هم با شما همکاری می کنند؟
بله چون وظیفه قانونی آنهاست.اما به نظر من تعداد نمایندگان زن خیلی کم است و باید به 25 تا 30 درصد افزایش یابد.چون الان حضور زنان در جامعه افزایش یافته است و توان مدیریتی خوبی دارند.
45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    4 1
    یک فکری هم برای گذرنامه و ممنوع الخروجی خانمها متاهل کنید. آیا زنان بعد ار ازدواج زنان صغیر یا محجور می شوند مه اختیارشان را به عهده مردان می گذارند
  • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    4 0
    حالا مگه اینایی که بودند چه گلی سر بانوان زدند که سر زیاد شدن تعدادشون چونه می زنید؟ بفرمائید نمایندگان زن چه کار ویژه ای رو واسه خانمها انجام دادند؟ مجس باید عصاره فرهیختگان یک مملکت باشه و جنسیت در اون دخالتی نداره
  • بدون نام US ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    4 0
    نه تورا بخدا.. ولمون کنید.. مصوبات زنان بیشتر در جهت محدود کردن هر چه بیشتر زنان بود.. کارنامه زنان مجلس برای خودشان منفعت داشت و برای زنان ایرانی زجر..