محسن اسماعیلی گفت: اینکه هر روز از هر گوشه‌ای کسی اعلام کاندیداتوری کند، در شأن ملت و مقام ریاست‌جمهوری نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش منادیان حماسه که در محل سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد، اظهار داشت: یک زمانی به مزاح به برخی گفتم که عده‌ای خیال می‌کنند خلق حماسه سیاسی به اعلام کاندیداتوری است. وي بر اين اساس از کاندیداها خواست تا در بررسی توانایی‌هایشان، به خودشان سخت بگیرند.
وي افزود: ما افتخار می‌کنیم تابع دینی هستیم که این دین قبول مسئولیت را برداشتن یک بار دشوار و نه پهن کردن یک سفره پربار به ما معرفی کرده است، خواهش می‌کنیم از کسانی که در صف طولانی کاندیداتوری قرار گرفته‌اند و هر روز هم این صف در حال طولانی‌تر شدن است، شأن مقام ریاست‌جمهوری و شأن ملت ایران و شأن نظام را یک بار دیگر بررسی کنند و از اینکه بهانه‌ای در آینده برای بیگانگان درست شود، اجتناب کنند.
به گفته اين عضو شوراي نگهبان، اين شورا قانوناً سقفی برای تعداد کاندیداهای ریاست‌جمهوری نداشته و ندارد اما اگر کسی هم صلاحیتش احراز نشود، نام آن فرد قابل اعلام نیست، از این کاندیداها باید خواهش کرد که یک مقداری در ارزیابی توانایی‌های خودشان توجه بیشتری داشته باشند.
گزيده سخنان وي به نقل از مشرق از اين قرار است:
·         رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری شخص عالی‌مقام و شخص دوم مملکت است، چنین مقامی را انتخاب کردن امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم، اصل مشارکت که به گفته حضرت امام (ره)، مسامحه در این زمینه جایز نیست و هیچکس به هیچ دلیلی نمی‌تواند از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری شانه خالی کند، اصل رأی دادن یک وظیفه است و انتخاب اصلح هم یک وظیفه دیگر است.
·         قانون اساسی شرایط ریاست‌جمهوری را تبیین و روشن کرده است که این شرایط باید احراز شود اما آنچه که در قانون اساسی آمده و کاری که شورای نگهبان انجام خواهد داد، تعیین حداقل‌هاست و اسامی که از طرف شورای نگهبان پس از ثبت‌نام کاندیداها اعلام می‌شود، کسانی هستند که حداقل‌ها و کف شرایط را دارند.
·         شورای نگهبان اصلح را معرفی نمی‌کند. شورای نگهبان کسی را معرفی می‌کند که بر اساس پرونده‌ها و مدارک موجود حداقل‌های صلاحیت را دارد و این مردم هستند که باید بگردند و اصلح را انتخاب کنند و به صلاحیت اکتفا نکنند، این افراد دارای حداقل‌ها هستند اما مردم نباید به حداقل‌ها اکتفا کنند.عدم احراز شرایط برای اعلام نکردن نام افراد کافی است؛ اعلام نشدن اسامی برخی افراد از سوی شورای نگهبان به این معنا نیست که آن افراد حداقل‌ها را نداشته‌اند، شاید در میان آنها کسانی صلاحیت داشته باشند اما صلاحیت آنها احراز نشده باشد.
·         هرکسی مدارکی دارد که مدیریت و مدبر بودن و رجل سیاسی و مذهبی بودنش را اثبات می‌کند، باید آن را به شورای نگهبان تحویل دهد.
·         مهمترین شرط برای کاندیدای ریاست‌جمهوری،‌رجل مذهبی و سیاسی بودن است و اگر این اولین شرط را کاندیدایی نداشته باشد، اصلاً وارد بررسی صلاحیت‌ها نمی‌شویم، بعد از آن داوطلب باید ایرانی‌الاصل باشد، مدیر و مدبر باشد، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا و مؤمن و معتقد به مبانی اسلامی و مذهبی رسمی کشور باشد.
·         بر فرض اینکه اسامی از طرف شورای نگهبان اعلام شود، به معنای آن است که داوطلب اعلام شده دارای حداقل شرایط است و این مردم هستند که باید فرد مورد نظرشان را انتخاب کنند، با آن شرایطی که دین به ما یاد داده و رهبر معظم انقلاب هم اعلام کرده و خواهند کرد، باید پاک‌دست باشد، بحران‌های اجتماعی او را ناتوان نکند، اهل خاندان صالحه و دارای سوابق احسن باشد، اهل شجاعت و صعه‌صدر باشد و از همه نیروها و سلایق در حرکت دادن چرخ قوه مجریه استفاده کند.
·         دادن وعده‌های ناشدنی ناممکن، نادیده گرفتن زحمات گذشته،‌ تخریب، همگی ضد ارزش هستند، در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری سه ماده مهم راجع به تخریب وجود دارد، رسانه‌ها باید تخریب را به عنوان یک ضد ارزش در جامعه جا بی‌اندازند.
·         کسی که هنوز وارد گود نشده و ضوابط شرعی و قانونی را در نظر نمی‌گیرد، از موقعیت خودش و امکانات و اموالی که در اختیار دارد، سوءاستفاده می‌کند، این فرد یقیناً از نظر امانت و تقوا و حسن سابقه دچار مشکل خواهد شد.کاندیداها و هوادارانشان توجه داشته باشند که بررسی صلاحیت‌ها از نظر قانونی محدود به آن 10 روزی که حداکثر شورای نگهبان فرصت دارد، نیست.
·         اینطور نیست وقتی اسامی کاندیداها از طرف شورای نگهبان اعلام شد، دیگر کاری نتوان انجام داد، در هر مقطعی از جریان برگزاری انتخابات در کشور اگر مدرکی به دست بیاید و دیده شود که نامزدی موازین قانونی را زیر پا می‌گذارد به اندازه‌ای که صلاحیتش زیر سؤال می‌رود، طبق ماده 58 قانون انتخابات، هرزمان که باشد رد صلاحیت خواهد شد و نباید اجازه دهیم که افراد پس از معرفی نامشان از طرف شورای نگهبان، تصور کنند دیگر از پل گذشتند و هرچه می‌خواهند می‌توانند انجام دهند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =