سعید صادقی می‌گوید گفتن از جوانان جنگ بهترین راهی است که با آن می‌توان نسل امروز را با واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس آشنا کرد.

سعید صادقی: بار‌ها در برابر این پرسش جوانان امروز قرار گرفته‌ام که چرا جنگیدید؟ آیا راهی دیگر نبود؟ دستاورد آن هشت سال به هزینه‌های سنگینش می‌ارزید؟


در هنگام پاسخ‌گویی، فاصله سنی من با نسل امروز، بزرگ‌ترین مانع ارتباطی ما بوده است، اما وقتی عکس‌های هم سن و سال‌های او را از بایگانی تصاویر جنگ بیرون می‌کشم و از زبان رزمندگان جوان و نوجوان سخن می‌گویم، چراغ‌های رابطه روشن می‌شوند.


با تمام وجود باور دارم همین نسل امروز اگر در آن شرایط قرار بگیرند، همان کاری را می کنند که جوانان 30 سال پیش کردند.


دست‌های خالی جوانان خرمشهر
از دوم مهر تا چهارم آبان 59 در خرمشهر بودم و از پایداری رزمندگانی عکاسی کردم که تنها با اسلحه سبک یا بهتر بگویم با دستان خالی به مدت 34 روز لشکرهای زرهی عراق را پشت دیوارهای شهر زمین گیر کردند.


این عکس را صبح دوم مهر که تازه وارد خرمشهر شده بودم، در خیابان طالقانی گرفتم. خیلی زود با این جوانان و نوجوانان رزمنده دوست شدم و بیش از یک ماه را در کنارشان زندگی کردم. آن زمان با اینکه تنها 27 سال داشتم، اما یکی از افراد مسن آن جمع به حساب می‌آمدم و بسیاری از آنان از جمله رزمنده‌ای که سمت راست این عکس دیده می‌شود، حتی 18 ساله هم نشده بودند.

 

عکس شماره یک


جوانان مدافع خرمشهر، پاک‌ترین و شجاع‌ترین ایرانی‌هایی هستند که تاریخ چند هزار ساله این کشور به خود دیده است. بعد از 33 سال که از روزهای مقاومت در خرمشهر می‌گذرد، آرزو دارم از سرنوشت تک‌تک این رزمندگان آگاه شوم و به دیدار خودشان و خانواده‌شان بشتابم.


سر دو راهی در کانال ماهی
گویی سقف آسمان شکافته شده و آتش را روی ما سرازیر کرده بود. نیروهای ما در عمق مواضع دشمن نفوذ کرده بودند و باریکه‌ای طولی را در اختیار داشتند. در مسیر پیشروی به سمت بصره، در منطقه پنج ضلعی، پشت کانال ماهی زمین‌گیر شده بودیم و از روبرو، چپ، راست و هوا زیر بمباران و گلوله باران عراقی‌ها قرار داشتیم. کانال‌های تو در تو منطقه تنها پناهگاه ما بود که‌گاه به صحنه جنگ تن به تن هم تبدیل می‌شد.

 

عکس شماره دو
 

 یکی از روزهای اسفند 65، در ادامه عملیات بزرگ کربلای پنج، در حالی که به صورت خمیده و با سرعت در کانال‌ها در حال حرکت بودم، سر یک دو راهی با رزمنده نوجوانی روبرو شدم که سر به دیوار تکیه داده و از فرط خستگی به خواب رفته بود.


با اینکه گلوله‌ها زوزه کشان هوای بالای سر ما را می‌شکافتند، او هیچ حرکتی نمی‌کرد. صدای شا‌تر دوربین عکاسی من هم خواب سنگین او را بر هم نزد. بیشتر به کسی می‌مانست که بیهوش شده و ارتباطش با جهان پیرامون قطع است. تنها صدای نفس‌های تندش، نشانه زنده بودنش بود و برای همین آرام از کنارش گذشتم و به راه خود ادامه دادم. فکر می‌کنم او یکی از اندک شمار رزمندگانی است که هیچ‌گاه نفهمید عکسش را گرفته‌ام. امیدوارم زنده و سالم باشد و امروز تصویر جوانی خود را ببیند.

 

 چهره‌هایی که گواه من هستند
آن روز‌ها از این صحنه‌ها زیاد می‌دیدیم؛ جوانانی که کوله‌های جنگی را برداشته، با خانواده وداع کرده و عزم رفتن به جبهه‌ها را کرده بودند.


این عکس را یکی از روزهای آبان 65 در خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران گرفتم. چهره‌های این جوانان گواه من هستند؛ آزادمردانی که دست از همه چیز شستند و با مایه جان خود، سدی محکم پیش روی متجاوزان بعثی کشیدند و میهن را از گزند دشمن حفظ کردند.

 

 

عکس شماره سه

 

کاربران محترمی که از نام و نشانی رزمندگان این عکس‌ها اطلاعاتی در دست دارند، از دو راه زیر می توانند ما را آگاه سازید:


1-اطلاعات خود را با قید نام، آدرس و شماره تلفن تماس، در بخش نظرات خبر‌ها درج کنند. اطلاعات شخصی این دوستان نزد ما محفوظ خواهد ماند.


2-با شماره تلفن‌های 64 – 88939560 داخلی 213 و 214 تماس بگیرند.


58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    47 5
    آقای صادقی آیا سرانجام مشکل بازنشستگی شما توسط تامین اجتماعی حل شد؟
  • هوشیار IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    98 2
    درود خدا بر شعدا و انانکه مردانه و با غیرت دفاع کردن دردود درود درود ...........
  • حميد فرد IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    86 20
    اگر شهيد شده اند مطمئنم بهشتند و اگر زنده بدانند كه هميشه در ياد ما هستند جوان هاي 8 سال جنگ با جوانهاي امروزي خيلي فرق دارند/
    • داود IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      48 52
      لطفا ما جوان های امروزی هم دستکم نگیرید اگر شرایطی پیش بیاد.... ما هم با تمام وجود حضور داریم...
  • رسول GB ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    74 1
    کجایند مردان بی ادعاااااااااا؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    44 1
    درود برغیور مردان ایران زمین ، بچه که بودم همیشه دوست داشتم یه روزی شهید بشم، یعنی جنگ بشه برم جبهه جلوی دشمن وایسم امروز بعضی وقتها دلم میگیره چون اصلا نمی تونم دوست از دشمن تشخیص بدم ، خوش به حال اونها که دشمن مستقیم تو چششون زل زد، دلم می گیره وقتی هر کسی راحت خودشو وصل می کنه به اهالی دفاع و بعد هر کاریدوست داره می کنه به قول امام راحل ملاک حال افراد است ، من هم می گیم من گذشته تون دوست دارم برگردید به عقب با دل وجون نه با سر وزبون
  • احمدی US ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    40 2
    عکس شماره دو خیلی جالب بود . ممنون
  • بدون نام US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    48 13
    بر خلاف نظر شما فکر نمی کنم جوانان هشت سال جنگ با جوانان امروز فرقی داشته باشند . فقط نوع زندگی ها عوض شده است و نه ذات و جان جوانان . آیا شما از جان گذشتگی و آزادگی جوانان امروز را ندیدید؟؟ شاید هم نخواستید ببینید؟؟؟؟
  • بدون نام US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    29 1
    یادشان گرامی . من هم مثل آقای صادقی دوست دارم عکس های امروز این جوانان را ببینم
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    35 2
    عالیست عالیست بازهم ازاین مطالب و عکس ها در سایت بذارید ممنون
  • روناک IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    26 7
    جوان های امروز هم غیرت دارند. من مطمئنم اگر مثل اون دوره اجنبی ها بخوان نگاه چپ به ناموس و وطن مون بکنن هزاران هزار نفر از داداش های من غیرتی می شن و مثل همه رزمنده های این عکس ها غیرت از سر و روشون می باره.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    17 3
    آقای صادقی خیلی تلویزیون نیومده اما من یه بار انقدر التماسش کردم و حتی رفتم دفترش و آوردمش برای برنامه تازه های شبکه یک . یکی از بزرگترین و شاید اولین عکاس جنگی ما باشه . عکسهایی داره که تا به حال کسی ندیده . محمود ب
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    4 1
    فك كنم عكس دوم مربوط به مجيد كريميان باشه اين عكس رو در البوم شخصي اش ديده ام و فكر مي كنم هم اكنون در خبرگزاري ايرنا مشغول باشد اگر بازنشسته نشده باشد
  • کمیلی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    11 1
    آقای حمید فرد معلوم است که جوانان هر دوره با دوره قبل فرق می کنند. منظورتان را واضح تر می گفتید. جوانان امروز هم شجاعت و توانایی های خود را نشان داده اند
  • امین IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    12 1
    این چهره ها مسیر تاریخ را عوض کردند
  • ارزو به دل مانده IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 1
    وقتی عکس را دیدم روز گار گذشته در ذهنم مجسم شد من دوم راهنمایی بودم با سپاهیان انتقام از روستا های مشگین شهر از منطقه ارشق اعزام شدم به تبریز بردند عملیات مرصاد بود به باختران ( کرمانشاه امروز ) بردند که عملیات تمام شده و کشگر عاشورا به تبریز بر گشت بالاخره ازدیدن میدانهای جنگ ارزو به دل ماندیم اخ چه روزگاری بود همه شیر مرد بودند
  • Saeid ghorbanipour TH ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 1
    سلام آقای صادقی عزیز. در مورد عکس خیابان آبان. باند در این عکس حضور دارم و خاطرم هست که از پادگان 21 حمزه سیدشهدا که در اونجا آموزش قبل از اعزام میدیدیم برای نماز جمعه به اماممت حجت اولسلام موسوی اردبیلی رفتیم. یک هفته بعد هم اعزام شدیم به لشگر 10 سیدشهدا. توفیق بود اما حیف که الآن خاطره‌ای بیش نیست
  • سعید قربانپور TH ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 1
    خدای بزرگ.عکس خیابان آبان .بله بنده در این عکس هستم.از پادگان ۲۱ حمزه سید شهدا که جهت آموزش قبل از اعزام به جبهه .خدایا چه عکسی .خدا خاطرات رو برام زنده کردی .یادم هست از پادگان ۲۱ حمزه واقع در خیابان افسریه پیاده آمدیم .یادی هم از فرمانده گروهان ما در پادگان برادر کرمی .هفته بدش هم اعزام شدیم پادگان ۲ کوهه .لشگر ۱۰سید شهدا .عجب تلنگری زدی برادر صادقی ممنون سعید قربانپور
  • محسن رعنایی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    1 0
    باتشکر از انتخاب و انتشار این مطالب. فکر میکنم تصویر خانم موجود در عکس اول مربوط به خانم حسینی ،قهرمان کتاب (( دا ))باشد.در کتاب مذکور بارها از حضور وی در کنار اقایان در درگیریهای اوایل جنگ در خرمشهر مطلب وجود دارد.
  • معصومه33 US ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    3 0
    جوانهای امروز هم مثل جوان های زمان جنگ مردانه از خاک وطن وناموس شرف ایرانی دفاع خواهند کرد واگر کسی بخواهد نگاه چپ با خاک کشورم داشته باشه مطمعن باشید اینطور عمل میکنن جوان ایرانی هرکس باهرسلیقه وباهر عقیده ای که باشه مطمعنن نمیخواهد شاهد اسارت ناموس خودش دردست متجاوزین به وطنش باشه
  • سودابه قیصری GB ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    4 0
    به پرندگان بگو پرواز نکنند، نکند صدای پروازشان خواب پسرم را بیاشوبد.
  • رامهرمزی IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    1 0
    در عکس شماره یک که رزمنده های مدافع خرمشهر روی وانت نشسته اند ، نفر دوم از سمت راست که نیم رخش را می بینیم و چشمهایش بسته است ، مصطفی جزایری است که در حال حاضر بازنشسته شده و در تهران زندگی می کند .
  • یک رزمنده خرمشهر IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    1 0
    یاد گذشته ها را زنده کردید . در عکس شماره یک که مربوط به اوایل مهر 59 است، دوستان سال های دور را بار دیگر دیدم . سعید محمدی ، ولی الله کاظمی ، بهرام شیرعلی و مصطفی جزایری که با این که سالهاست آنان را ندیده ام، اما شماره تلفن بعضی از آن ها را دارم. موفق باشید
  • حمید A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    3 0
    سلام به اقای صادقی برسانید خبرانلاین قبلا سیستم من عکس ها را باز میکرد ولی الان باز نمیکند