هفته نامه تجارت در گفت و گو با حسام عقبایی، معاون بازرسی اتحادیه مشاوران ‌املاک تهران به بررسی بازار مسکن پرداخته است.

حسام عقبایی معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید خاصی به متقاضیان خرید مسکن روزهای بهاری را بهترین زمان برای خرید توصیه می‌کند و می‌گوید: به امید ارزانی نباشید. هر چند به واسطه جایگاهش با احتیاط بیشتری در مورد افزایش قیمت‌ها صحبت می‌کند و شاید تنها به این دلیل پیش‌بینی جهش قیمت را ندارد ولی به فروشنده‌ها هم توصیه می‌کند خانه‌های خود را بفروشند. البته برای این توصیه خود دلیلی دارد و آن تدوین قوانین سخت مالیاتی برای خانه‌های خالی از سکنه است.

بخش هایی از این گفت و گو در ادامه آمده است:

* اگرچه معاملات بازار مسکن در بخش خریدوفروش از ابتدای سال تاکنون تغییر خاص و چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است اما در مقایسه با دو ماهه پایانی سال 1391 شاهد رکود شدیدی در معاملات خریدوفروش هستیم.
* متقاضیان خریدوفروش استقبال چشمگیری ندارند به عبارتی هجمه خاصی به سمت بازار مسکن هنوز به وجود نیامده است ولی به صورت متعارف معاملاتی که بیشتر جنبه مصرفی دارد در بازار انجام می‌شود. در واقع فضای معاملاتی مسکن که از سوی اتحادیه رصد می‌شود شاهد حرکت جهشی در تعداد خریداران نیست. البته باید بگویم که برعکس بخش خریدوفروش در بازار اجاره شاهد تحرکاتی هستیم.
* در مناطق جنوبی تهران چون قدرت خرید متقاضیان پایین‌تر است خانه‌های متراژ پایین و قیمت ارزان‌تر بیشتر خریدوفروش می‌شود. در مناطق جدید شهر نیز همچون منطقه 22، غرب تهران و شرق تهران تا بومهن چون قیمت‌ها به واسطه تازه شکل گرفتن مناطق پایین‌تر است و به نوعی سلایق اقشار آسیب‌پذیر‌تر را پوشش می‌دهد، معاملات بخش مصرفی بیشتر در جریان است. اما در مناطق شمالی تهران به ویژه آپارتمان‌های متراژ بزرگ (بالای 120 مترمربع) رکود نسبی در معاملات شاهد هستیم.
*توصیه می‌کنم که قبل از انتخابات یا قراردادهای خود را تمدید کنند یا اگر تصمیم به جابه‌جایی دارند قبل از انتخابات به دنبال مورد نظر خود باشند.
*به خریداران توصیه می‌کنم منتظر اتفاق خاص و یا ارزانی خاصی نباشند چراکه قیمت‌ها روندی کاهشی پیدا نخواهند کرد. پس بهتر است خرید خود را انجام دهند چون در حال حاضر در مرحله ثبات قیمت‌ها قرار داریم.
* اصولاً نمی‌توان گفت خریدوفروش مسکن فصلی است برعکس اجاره که فصلی خاص دارد اما در مجموع باید بگویم حتماً (تاکید می‌کنم حتماً) موقعیت خوبی برای خرید است و فکر می‌کنم به همان اندازه هم زمان خوبی برای فروش ملک باشد.
* سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با توجه به وضعیت اقتصادی و قوانین جدیدی که در خصوص واحدهای خالی در حال تدوین است حرکت اقتصادی نیست، البته اگر سرمایه‌گذاری به شکل درست و اصولی به معنای تولید مسکن ارزان‌قیمت باشد رد نمی‌شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    12 1
    پول داشتیم نیازی به توصیه ایشون نداشتیم
  • بدون نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    12 8
    جالبه آقای قلی خسروی می گویند که مسکن 30 درصد پایین خواهد آمد. الان چیز دیگری میشنویم من به آقای عقبایی اطمینان می دهم که قیمت ها بیشتر از 30 درصد سقوط خواهد کرد . با این قیمت ها هیچ توان خریدی وجود ندارد و این روند احتمال رکود شدیدی در مسکن را رقم خواهد زد. من جای سرمایه گذارها باشم میرم بورس که این روزها سودهای جذابی داره نصیب سهامدارها میکنه نه تو بازاری که سازنده ها رو بلاتکلیف گذاشته
  • محمد IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 4
    اینها همه خود سازنده ودلار هستند خرید مسکن برابر حداقل 30 درصد ضرر
  • محسن IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    0 0
    نخريد تا ارزن شود
  • ذاکری A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    جناب آقای عقباییبنده در اسفنده 92 برای خرید یک اپارتمان توافق کردیم که به املاک برویو فروشند اظهار تمایل به امالاک یزدیان در خیابان خراسان نمودند به انجا رفتیم سر قیمت چکو چونه زدیم ا0 ملیون بالاتر از توافق بر ما تحمیل شد و قرار شد که مبلغ 324 ملیوت خریده شود که 23 م وام داشت و اظهار شد که 23 ملیون از اصل وام مانده وبنده به این اطمینان در قولنامه دستی معامله کردیم فروشنده سابق دوستی با املاکی داشت ومی خواست با او در یک سا ختمان باشد وای امروز بعد از یک ونیم سال متوجه شدم که بنگاه مفاد توافق را کامل ننوشته وفروشنده بیش از 23 م بدهی داشته و تهعدات مبنی بر تصفیه قبلی و انتقال قطعی مثل مالیات وخرج محضر وغیره را قبول نمی کند وبنگا ه از بنده برای نوشتن 600 هزار تومان گرفته زیر 09127932953