حمایت از زنان خانه دار و مشاغل همیشه از سرلوحه دولتها بوده و در این راستا هم همواره طرحها و لوایحی را ارائه کرده اند.

زهرا تالانی:در دولت دهم به جرات می توان گفت که بیشترین طرحها و لوایح برای حمایت از جامعه زنان مطرح شد اما به نظر می رسد طرحهای کمی به اجرا رسیده است.هرچند که مریم مجتهدزاده رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری معتقد است که اکثر این طرحها به عنوان مشوقهای فرزند آوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و اجرایی می شود.به مناسبت هفته بزرگداشت زن گفت وگویی را با او انجام داده ایم که می خوانید:


در هفته بزرگداشت مقام زن هستیم.شما این هفته خبر خوشی برای زنان دارید؟
خبرهای خوب زیاد هستند.اول اینکه طرح افزایش مرخص زایمان زنان و دادن مرخصی به مردان تامین مالی شد و دولت قول داده که تا پایان دولت دهم اجرا شود.بعد هم دیروز سرانجام بیمه زنان خانه دار مصوب شد و تا پایان امسال حدود 1000 نفر زن سرپرست خانوار با هزینه پایین بیمه می شوند.


شما در طول دولت دهم طرح ها و لوایح متعددی در حمایت از زنان داشتید اما هیچ کدام اجرایی نمی شوند مشکل کجاست؟

به هرحال طرحها و لوایح باید پروسه ای را برای تصویب بگذرانند و چون این طرحها مباحث حقوقی دارند بررسی زمانبر است.مثلا بیمه زنان خانه دار برای ما بسیار مهم بود ودوست نداشتیم مثل قبل در یک دوره اجرا شود و بعد تعطیل شود،برای همین مدتها بر روی آن کار کردیم و حدود 10 طرح به دولت پیشنهاد دادیم تا سرانجام یکی از آنها مصوب شد.مهم در طرحها استمرار و تامین منابع مالی است تا برای یک دوره خاص نباشد.البته باید تاکید کنم که اکثر طرحهای ما مثل افزایش مرخصی زایمان یا بازنشستگی زنان شاغل در طرح مشوقهای فرزند آوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.


یعنی الان باید امیدوار بود که بیمه زنان خانه دار بدون هیچ مشکلی اجرا می شود؟
این بیمه از سال 81 مطرح شد که در ابتدا به صورت خویش فرما بود اما چون انفردای و هزینه آن بالا بود از آن استقبال نشد،در دولت نهم پیشنهاد شد که صندوق بیمه زنان خانه دار ایجاد شود اما چون بتعث بزرگ شدن دولت می شد با آن مخالفت شد و سرانجام این کار به وزارت رفاه واگذار شد که حدود 1300 نفر آن زمان ثبت نام کردند و دوباره طرح ابتر ماند. سرانجام ما 10 مدل را طراحی کردیم و این طرح جزو مشوقهای فرزند آوری اعلام شد.قرار شد کارگروهی با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، وزیر تعاون، مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بهداشت به سرپرستی معاون حقوقی ریاست جمهوری برگزار شود، البته در این کارگروه نمایندگان سازمان‌های بیمه خصوصی نیز حضور دارند.از صندوقهای موجود استفاده کنیم که در حال حاضر بیمه روستاییان و عشایر است تا سهم هزینه بیمه کم شود.


حق بیمه پرداختی زنان خانه دار چقدر است؟
مطابق پایه دستمزد وزارت کار تعیین می شود و 60 تا 70 درصد توسط افراد و 20 درصد هم دولت پرداخت می شود.طبق این طرح تا پایان سال 1400،همه زنان خانه دار بیمه می شوند.


یکی از طرحهایی که شما هم از آن حمایت کردید طرح دورکاری زنان بود،الان که سال آخر دولت دهم است به نظر شما آیا این طرح موفقیت آمیز بوده است؟
ما برای حمایت از زنان شاغل مطرح کردیم که ساعت کاری آنها از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت کاهش پیدا کند،اما کمیسیون اجتماعی دولت طرح دورکاری زنان را پیشنهاد داد و مصوب شد که زنان سرپرست خانوار یا زنانی که فرزند زیر 7 سال دارند یا فرزند معلول دارند در اولیوت دورکاری قرار بگیرند و خوشبختانه این طرح با موفقیت در حال اجرا شدن است.اما برای کارهایی که امکان دورکاری ندارد قرار شد کاهش ساعت کاری زنان در نظر گرفته شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مشوقهای فرزند آوری تصویب شود،اما عنوان شد که هنوز زمان اجرا نیست و شرایط باید فراهم شود.


از لوایح دیگر شما،طرح کاهش طلاق بود.این سوال همیشه مطرح بود که چطور می توان با طرح و دستور به کاهش طلاق کمک کرد؟
ما برای کاهش طلاق طرح ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاهها را اجرا کردیم و به صورت پایلوت از سال 89 در20 استان اجرا شد،نتیجه آن شد که از 12 هزار و 800 پرونده ای که برای طلاق مراجعه کرده بودند حدود 38 درصد پرونده ها با مشاوره از طلاق منصرف شدند و مثلا در خراسان رضوی حدود دو هزار مراجعه کننده بودند که 270 پرونده مصالحه کردند.برای همین قرار است که تا سه سال آینده این مراکز مشاوره توسط وزارت دادگستری راه اندازی شوند.بنابراین ما برای کاهش طلاق توانستیم طرح بدهیم واصلا هم دستوری این کار انجام نشد.اما طرح کمیته پیشگیری از طلاق را به بهزیستی واگذار کردیم و قرار بود به صورت پایلوت در دو مرکز اجرا شود که خبری از نتیجه آن ندارم.باید از آقای هاشمی رئیس بهزیستی بپرسید.
45232
 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند تمام وقت زن IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    21 0
    همه اين حرفها و طرح ها سرکاري است عملي هم نميشه فقط تير خبري مي شه!
  • یک خانم کارمند دولت IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    8 0
    امیدوارم طرح افزایش مرخصی زایمان واقعا عملی بشه، مثل خیلی از کشورهای دنیا که خانم ها مرخصی زایمان طولانی دارند. برای امثال من که از 8 صبح تا 4:30 سر کار هستیم و توی این ترافیک تهران سرویس اداری هم نداریم ... والدینمون هم به رحمت خدا رفتند که بتونیم برای نگهداری بچه ازشون کمک بگیریم،... واقعا شرایط سختیه. من و همسرم با اینکه خیلی دلمون میخواد صاحب فرزند بشیم اما با این شرایط واقعا می ترسیم. حداقل مرخصی زایمان رو افزایش بدین که قوت قلبی برای خانم ها باشه و یک مقدار شرایط رو تسهیل کنه... خدا خیرتون بده.
  • بدون نام EU ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    5 1
    لطفا بفرمایید کی مرخص زایمان زنان افزایش می یابد و اجرا می شود
  • رها IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    مثل اینکه این مسئولین کاری به جز حرف زدن ندارن لطفاً به جای حرف زدن سعی کنید بیشتر عمل کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    0 0
    تورخدا طرح افزایش مرخصی زایمان را افزایش دهید من 4 سال هست عروسی کرده ام به علت مرخصی کم می ترسم بچه دار شم و می ترسم حامله هم نشوم
  • مریم هاتف A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    0 0
    افزایش مرخصی زایمان از چه تاریخی اجرا می شود چون من از اول مرداد باید سر کار بروم به من هم تعلق میگیرد یا نه ؟