ذخایر گازی ترکمنستان طی سالهای گذشته با رشد محسوسی مواجه شده و دراین بین برخی از کارشناسان معتقدند ادامه روند اکتشافات گازی در این کشور می تواند بازار جهانی گاز و نگرش های موجود در این بازار را تغییردهد.

آذرجزایری: چراکه در حال حاضر روسیه،ایران و قطر 55 درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند و بسیاری بر این اعتقادند که این سه کشور حداقل در 10 سال آینده بازیگردان بازار جهانی گاز باشند.
اما در این بین باتوجه به ظهور پدیده شیل گس ها در دنیا به نظر می رسد فرصت برای این کشورها در جهت جذب مشتریان گازی محدود است چراکه پیش بینی می شود در سالهای آتی با راه اندازی صادرات LNG آمریکا بازیگردانان این بازار تغییر خواهند کرد.
طبق آمار ارائه شده توسط Statistics British Petroleum در سال 2012،در مروری بر ذخایر گاز کشورهای منطقه مشاهده می شود که سه کشور ایران، روسیه و قطر حدود 55 درصد ذخایر گاز جهان را دارا هستند و حائز رتبه اول، دوم و سوم می باشند.  بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی جهان در سال 2011، به ترتیب روسیه، ایران، قطر، ترکمنستان، آمریکا و عربستان هستند. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می شود، روسیه 21.4 درصد، ایران 15.9 درصد و قطر 12درصد سهم ذخائر گاز جهان را دارند، پس از این سه کشور ترکمنستان در رتبه چهارم قرار دارد. ذخایر کشور ترکمنستان در سال 2009، 8 tcm، در سال 2010 13.4 tcm و در سال 2011 به 24.3 tcm رسیده که سهم آن کشور از کل ذخایر جهانی 11.7 درصد شده است. نسبت تغییرات ذخایر گاز ترکمنستان از سال 2010 به 2011، 81.9 درصد بوده است. مشاهده می شود که اکتشافات و یا فعالیت های شرکت های بین المللی ذخایر این کشور را با یک جهش به سطح قطر رسانیده است. این اتفاق مهم در بازار گاز جهان باعث تغییر نگرش به تامین کنندگان گاز در دنیا شده است.

 


بنابراین در چنین شرایطی به نظر می رسد ترکمنستان با چراغ خاموش برای رتبه های اولین و دومین دارنده ذخایر گازی جهان خیز برداشته و در این میان باید از غفلت سه کشور اول دارنده ذخایر گازی دنیا و بالاخص ایران اشاره کرد. چراکه در حال حاضر روسیه با تامین گاز اروپا و قطر با صادرات LNG در جایگاه مناسبی در تبادلات گازی جهان قرار گرفته اند اما در حال حاضر ایران با توجه به طولانی بودن دور مذاکرات گازی در جهت صادرات گاز فرصت ها را می سوزاند.

 

 

تا جاییکه در حال حاضر از صادرات گاز به اروپا،سوئیس و عراق سخن به میان است اما چند سالی است که این صحبت ها پابرجاست و نتیجه جدی ازا ین مذاکرات گرفته نشده است. چراکه به عنوان مثال مذاکرات قرارداد آی پی میان ایران و پاکستان بیش از نیم قرن به طول انجامیده در حالیکه کشورهای دیگر با شتاب به سمت بازکردن جایگاه خود در بازارهای جهانی گاز خیز برداشته اند. دراین میان به نظر می رسد نبود یک استراتژی قوی در بخش گاز کشور با تاکید بر تحلیل های بین المللی و بررسی وضعیت کشورهای دارنده گاز کاملا محسوس است.
39221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    3 0
    باتوجه به اینکه جمعیت روسیه141 قطر1/6 ایران78 و ترکمنستان5ملیون نفر میباشد و نیز انتظارات مردمی از دولت و وجهه بین المللی از پول گاز فقط ترکمنستان میتونه برای عمران و آبادانی کشورش استفاده کنه وماننده باکو به شکوفایی برسه ویا اینکه مثل بسیاری از اقتصادهای منطقه با وابستگی به درآمدهای گازی
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    1 0
    به مسئولان بگید چرا هنوز یک بیل هم به زمین زده نشده ولی دنیا را از احتماله احتماله قرارداد گازی با چین باخبر میکنند,خومون بدست خدمون مشکل درست میکنیم .بزارید بدون تبلیغات انجام بشه وقتی به نصفه هم رسید بعدا همه را خبر دار کنید. بهترین نمونه ترکمنستان است که چراغ خاموش خط لوله به چین را احداث و داره گاز صادر میکنه. همه چیز را نباید گفت چرا ماباید مسائلی مثل این ویا سند توسعه و چشم انداز را تو بوق کنیم تا کشورهایی مثل آمریکا و عربستان و ... بخوان مانع درست کنند.بزارید وقتی به هدف رسیدیم بعدا کاری کنیم که کهکشان بفهمند. یذره سیاست بد نیست !!!!!!!!!!!!!!!!! دست خبرآنلاین درد نکنه که مسئولان را با این مقاله ها هوشیار میکنه .