۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰

نوروز امسال،یکی از سریالهای که از تلویزیون پخش شد،سریال آب پریا بود.آب پریا کاری از مرضیه برومند کارگردان نام آشنای تلویزیون بود که مسائل و معضلات محیط زیست را دستمایه قرار داده بود موضوعی که این روزها در شلوغی های سیاسی و اقتصادی دیگر چندان به چشم نمی یاد .

مریم صدرالادبایی : مرضیه برومند مهمان کافه خبر بود و به چند سئوال محیط زیستی ماهم پاسخ داد .


در سریال آب پریا،چرا برای نشان دادن مشکل خشک شدن دریاچه ها و تالابها به سراغ تالاب پریشان رفتید نه دریاچه ارومیه؟
ساخت این سریال در سال 89 کلید خورد و سال 88 هم سناریو آن نوشته شد.آن زمان دریاچه ارومیه مشکلات امروز را نداشت. ماجرای دریاچه ارومیه بعدا اتفاق افتاد. اما این تالاب جنبه نمایشی داشت. چون نام پریشان برای کار نمایشی قشنگ بود و هم به کل خشک شده بود .همینطور دلایلی که چاه خشک شده بود از نظر ما خیلی دراماتیک بود.ما در تحقیقات متوجه شدیم که به خاطر چاههای غیر مجاز و آتش زدن نیزارها لاک پشتها سوختند و پرندگان هم فرار کردند.البته از نظر ما اسامی تفاوتی ندارند،مهم پیامی بود که می خواستیم در این سریال به مخاطب برسانیم و برای ما این اولویت داشت.حتی جالب این جاست که در انتهای این قسمت ما سکانسی داریم که بازیگران در ان گفته می شود که ما با اشک هایمان تالاب را پر می کنیم که بعدا متوجه شدیم این شعار بسیاری از کسانی بود که به خشک شدن دریاچه ارومیه اعتراض کرده بودند .

 

اولویت سوژه ها را چطور انتخاب کردید ؟
یخشی از روی بزرگی مشکلات و برخی را از روی امکانات مثلا ما قرار بود در مورد گوزن زرد هم در سریال مطالبی را بیاوریم و تحعقیق کردیم که زیستگاههای آن متنوع بود،مثلا در اطراف دشت ناز و ارومیه بودند اما بیشتر در خوزستان بودند، ما تصمیم داشتیم این ماجرا را با جنگل یکی کنیم یعنی این پریها می شنیدند که یک بچه گوزن زرد را خانواده روستایی پیدا کردند ،به دنبال او می رفتند و آنجا گیر قاچاقچیان چوب می افتادند و متوجه می شدند که مادر این گوزن زرد را چوب برها گرفتند و قصد کباب آن را دارند،اما ما نتوانستیم گوزن زرد را به تصویر بکشیم چون خطرناک است و می میرد.بعد هم خواندیم که محیط زیست اجازه نمی دهد.بنابراین صرف نظر کردیم و قسمت ماسوله بعدا نوشته شد و چون بخش حیوانات را در پریشان آوردیم که پلیکان خاکستری بود بحث حیوانات را حذف کردیم و در مورد جنگلها متمرکز شدیم.ما سعی کردیم در این سریال  درمورد تمام مشکلات  محیط زیست بپردازیم.

 

شما در زمان ساخت این سریال اعلام کردید که رفتار مردم با محیط زیست بد است.شما  عضو گروه‌های طرفدار محیط‌زیست هم هستید؟
نه نیستم و جالبه تا در مورد محیط زیست حرف می زنم می‌گویند شعار نده! ای بابا اینها شعار نیست! قضیه خیلی جدی و ریشه‌دارتر از اینهاست، تمام باغ‌های شمیران از دست رفت، همه شهرها شد آپارتمان و خونه،فضای سبز ساخته شد اما کم! کوچه‌های ما دیگر جایی برای درخت ندارند.

 

با توجه به موضوعی که برای این سریال انتخاب کرده بودید مخاطب خاص مثل کودک و نوجوان برای این سریال در نظر داشتید؟
من این سریال را برای خانواده‌ها ساختم و عجیب است که هر چقدر روی این موضوع تاکید می‌کنم، باز این سئوال تکرار می‌شود. در این سریال روی سخن من فقط با بچه‌ها نبود.
 

شما عنوان می کنید  خط کشی  برای مخاطب در سریال شما مدنظر نبوده ،اما تصور می کنید این سریال برای کودکان هم آموزش و تاثیری هم داشت؟
من این سریال را برای همه ساختم.با وجودیکه سریال نوروزی طیف وسیع مخاطب را ندارد اما خوشبختانه سریال آب پریا دیده شده است.هم زمان با سریال من سریال‌هایی مثل «پایتخت» یا «کلاه قرمزی» هم پخش شدند که مخاطبان خاص خودش را پیدا کردند.سریال من هم مخاطب خودش را داشت .در کل من در این سال‌ها در تلویزیون سعی کردم حرفی را بزنم که در عین حال که ارزش گفتن دارد.ما از روی نظراتی که در سایت دیدیم که بسیاری از کودکان هم نظر گذاشته بودند. ساعت پخش سریال ما خوب نبود. با اینحال مخاطب خودش را داشت.

در مورد تاثیر هم در10 سال بعد این سریال تاثیرش را بر محیط زیست و مخاطب می گذارد. مثلا من در زمان ساخت سریال خانه مادربزرگه نمی دانستم که چه تاثیری بر روی مخاطب دارد و آن زمان متوجه بودم . اما هرچیزی که از تلویزیون نشان داده می شود تاثیر دارد.
4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    49 14
    برای اینکه مهم نیست - خشک شود
    • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      29 7
      یعنی شما میگید بچه های ارومیه زمین فوتبال نباید داشته باشن ؟ شما خجالت نمیکشید به زور میخوائید ی زمین فوتبال رو تبدیل به دریاچه کنید ؟؟؟؟ واقعآ که . خحالت داره .
    • بدون نام US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
      3 14
      در تاریخ ایران، هیچ دولتی به اندازه دولت دکتر احمدی نژاد، پیگیر رفع مشکلات دریاچه ارومیه نبوده. ایشان در مقاطع مختلف، بکارگیری راهکارهایی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه را خواستار شده اند و تمام تلاشهای ممکن را در این زمینه بکار گرفته اند.
  • بدون نام CH ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    60 5
    درود به شما كه كمي توجه مردم را به محيط زيست و حفاظت از داشته هاشون جلب كردين... اميدوارم سري جديد آب پريا به زودي ساخته بشه
  • بدون نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    54 12
    چون نگران بودن سریال پخش نشه ... چون متاسفانه مثل همه ی اتفاقات دیگه توو ایران، موضوع دریاچه ارومیه هم سیاسی شده ...
  • ناصر IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    36 25
    براي اينكه اين درياچه در آذربايجان واقع شده اگر تو ي تهران واقع شده بود هر جوري بود بهش آب مي رسوندن
  • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    22 9
    احتمالا خانم خیلی وقت بوده که طرفای دریاچه ارومیه نرفته چون مشکلش ماله خیلی وقت پیشاس
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    18 33
    چونکه آذربایجان اصلاً اهمیت نداره!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    28 3
    به هر حال خیلی ممنون که توجه مردم را به مسائل محیط زیستی جلب کردید
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    23 3
    واقعا کی قراره فرهنک محیط زیستس ما درست بشه؟کی قراره بفهمیم با خودمون چه کردیم؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    22 3
    خودتون که گفتین " موضوعی که این روزها در شلوغی های سیاسی و اقتصادی دیگر چندان به چشم نمی یاد"
  • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    17 3
    ای بابا همه مون یه پا اپوش شدیم رفت
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    22 2
    امیدوارم همین طور که خانم برومند می گن باشه و واقعا تاثیر گذاشته باشه
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    12 9
    به نظر من که اصلا بچه ها این سریال ندیدن ،اون ها همش دنبال بازی با آی پاد هستن
  • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    17 3
    تو مملکت ما سراغ چه مسئله اساسی می رن که سراغ این بروند؟
  • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    22 3
    خبر آنلاین چرا نمی گی که چند نفر به خاطر حفاظت از محیط زیست گلوله خوردن؟
    • بدون نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      1 8
      چرا بابا چند تا خبر رفتن
    • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      10 3
      کاش به موضوعات محیط زیستی دیگه هم می پرداختید مثل پیدا شدن شیر و پلنگ در خیابان های شهر خیلی هم سوژه جذابی بود
  • دوستدار محيط زيست IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    23 2
    چيزي كه بسيار اهميت دارد و بسيار به آن كم توجه ميشود همين مسائل محيط زيستي است. به عنوان يك دوستدار محيط زيست از خانم برومند بسيار ممنونم كه به اين مسائل پرداختند
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    15 3
    زمان پخشش خيلي بد بود. فكر كنم كسي زياد نديد
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    16 2
    جاي سريال هايي با اين مضمون هنوز خيلي كمه. صدا و سيما رسيدگي كنه
  • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    19 3
    کاش خانم برومند بیشتر کار کنند ما کلی خاطره از کارهای شون داریم
  • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    6 5
    سریال خوبی بود اما خیلی وقت ها مسائل محیط زیستیش مفهوم نبود
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    5 7
    اگه مخاطب بچه ها نبودن یعنی این پریا و دیو ها رو برای بزرگ ها ساحته بودن؟
  • ليلا IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    6 1
    قلبا از خانم برومند متشكرم كه به اين مسائل پرداختند، مخصوصا قسمتي كه راجع به جاجرود و لوازم آرايشي بود واقعا تأثير گذار بود. قدر ايشان را بدانيم و بي خود به تير انتقادات نابه جا و بعضا تهمت نزنيمشان.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 6
    کلا جریان چیه؟
  • راد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    2 2
    در این وانفسا که مردم ایران به جد مشغول تیشه زدن به ریشه خود هستند کار بسیار خوبی بود ولی ازنظر ساختاری و اینکه مناسب افراد بزرگسال هم باشد ضعیف بود. امیدوارم کارهای بهتری را از ایشان و کارگردانان متعهد شاهد باشیم، بلکه مردم ایران هم از خواب بیدار شوند.
  • محمود IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    1 2
    متاسفانه هنرمندانی که یه خاطره هم از کارهاشون دارن تو پیله تعصب های گذشته زبان و منطقه و مرز و جغرافیا ماند ه اند . و همین موضوع در برنامه های ماهواره ای فارسی زبان هم مشهود و نمایان است ، گویا فقط در ایران 3 شهر داریم و بقیه هیچ نقشی در تاریخ و فرهنگ ما نداشته اند. واقعاً باید تاسف خورد...
  • بدون نام US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    6 0
    آب پریا کاری بسیار زیبا بود : موضوع و پیام آن ، استفاده از رنگها ، آشنا سازی مردم با افسانه کهن این سرزمین ... از خانم برومند و کلیه دست اندرکاران و هنرمندان این سریال نهایت تشکر را دارم. البته اکثر مردم این درک را دارند که در یک سریال کوتاه نمی توان به تمام مسائل و موارد از جمله دریاچه ارومیه پرداخت. اما این سریال می تواند سرآغاز و انگیزه خوبی برای شروع دیگر کارهای مشابه باشد : چرا یک نفر از بین کسانی که نظر داده اند و عمیقا دلسوز دریاچه ارومیه هستند در این زمینه اقدامی نمی کند ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    3 1
    من با تخریب محیط زیست مخالفم اما همینهایی که شعار میدن که چرا باغها و جنگلها داره تخریب میشه و جای اونها برج ساخته میشه وقتی ازشون در مورد کمبود مسکن سوال کنی اینبار از اون طرف بوم میفتند و میگن نهادهای مسئول کم کاری میکنند!!!اخه با وجود اینهمه ساخت و ساز و به قول شما اینهمه تخریب محیط زیست که به جاش برج هوا کردند هنوز جوونهای این کشور مشکل مسکن دارند و قیمتهای مسکن سر به فلک میکشه حالا شما حساب کن اگه همین برجهایی هم که تا حالا ساخته شده نبود چه وضعی داشتیم!!
  • بي نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    8 4
    ممنون از سريال خوبي كه ساختين منكه تقريبا همه قسمت هارو دنبال كردم. خوشحالم كه بالاخره يكي به موضوع محيط زيست پرداخت..
  • دینا پورحیدر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    1 0
    با سلام. با تشکر از زحمات ارزنده شما که در اجرای این فیلم داشتید باید به عرض برسونم بنده یک دختر 5 ساله به اسم دینا دارم که هر روز از من میخاد به آب پریا زنگ بزنم تا باهاشون حرف بزنه هر روز به یک بهانه متقاعدش میکنم که عزیزم این آب پریایی که دیدی فیلم بوده ولی دست بردار نیست و هر روز من باید شاهد گریه کردنش بخاطر پریا باشم. بارون میباره دنبال پریا میره پشت شیشه پنجره می ایسته که از آسمون بیان پایین والا اسیر شدم از دست این بچه خاهشا" اگه امکان داشته باشه یه راهنمایی کوچولو بکنین تا این بچه رو متقاعد کنم اینقدر تو آب و سبزه و آسمون دنبال پریا نگرده دیگه چاره ای جز این نداشتم که اینو برای شما ارسال کنم. شرمنده.