دو روز پس از زلزله 7.7 ریشتری سراوان در استان سیستان و بلوچستان، خبرها از اسکان 6700 زلزله زده و امنیت کامل در منطقه حکایت می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ زلزله 7.7 ریشتری سراوان در مرز ایران و پاکستان، خوشبختانه با خسارت های جانی کمی همراه بود. اما خسارت های مالی این حادثه زیاد است.

 

مناطق زلزله زده خاش و سراوان در آرامش و امنیت است
ایرنا نوشت:
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان و دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفتند: امنیت و آرامش در مناطق زلزله زده سراوان، سوران و خاش برقرار و زندگی عادی و روزمره مردم در جریان است.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: میزان جزئی خسارات ناشی از زمین لرزه سراوان به یک معجزه شبیه است.

سردار ˈحمید فهیمی رادˈ افزود: وقوع زلزله ای به بزرگی 7/7 ریشتر که در 56 سال اخیر بی سابقه بوده با این آمار بسبار اندک یک کشته و تعداد کمی زخمی و خسارات جزئی نشان دهنده لطف پروردگار به مردم این استان است که بسیار مورد تعجب همگان واقع شد.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شرایط مناطق زلزله زده اکنون عادی است و مردم همچنان به زندگی روزمره و عادی خود ادامه می دهند.

وی بیان کرد: اوضاع امنیتی منطقه از روزهای نخست زمین لرزه آرام بود و هیچ مشکل امنیتی حادی وجود نداشت و نیروهای انتظامی نیز همچنان آماده همکاری با دستگاههای دست اندرکار هستند.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نیز وضعیت امنیتی مناطق زلزله زده استان سیستان و بلوچستان را مطلوب توصیف کرد و گفت: زمین لرزه شدید 7/7 ریشتری سراوان که امواج لرزشی آن در بیشتر مناطق سیستان و بلوچستان تاثیر گذار بود، خوشبختانه با وجود بزرگی آن، خسارات و تلفات زیادی نداشت.

ˈمحمد مرزیهˈ به خبرنگار ایرنا افزود: با وقوع این زمین لرزه یک گروه از پزشکی قانونی استان برای بررسی تلفات احتمالی از زاهدان به شهرستان های سراوان و خاش اعزام شدند که خوشبختانه به سبب تلفات و خسارات اندک و جزئی به زاهدان بازگشتند.

وی با بیان اینکه امنیت و آرامش در منطقه زلزله زده از روزهای نخست برقرار بود، اظهار داشت: بزرگی قدرت این زلزله در لحظات نخست حادثه موجب نگرانی مسوولان و مردم استان شده بود زیرا با توجه به بافت فرسوده منازل روستایی و حتی شهری محدوده زمین لرزه، احتمال داده می شد خسارات و تلفات زیاد باشد اما به لطف و عنایت پروردگار تلفات و خسارات جزئی و اندک به حدی بود که مردم پس از گذشت ساعتی به زندگی عادی خود بازگشتند.

مرزیه آمادگی و تلاش به موقع دستگاههای امدادی، پزشکی، انتظامی، بسیج، سپاه و سایر دست اندرکاران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دستگاههای امداد رسان از لحظه نخست حادثه حضوری موثر و قابل توجه در منطقه داشتند و اکنون نیز در آمادگی بسر می برند.

 

پیام پاپ برای زلزله زده های ایران

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک های جهان، در پیامی وقوع زلزله در جنوب ایران را به ملت ایران تسلیت گفت.

رهبر مذهبی کاتولیک ها پس از برگزاری مراسم مذهبی روز چهارشنبه در واتیکان به زلزله ای که در جنوب کشورمان بوقوع پیوست اشاره کرد و ابراز تاسف و تسلیت کرد.

پاپ گفت: من با ناراحتی از زلزله ای شدیدی که به ملت های ایران و پاکستان ضربه زد مطلع شدم، زلزله ای که باعث کشته و مجروح شدن، رنج، درد و نابودی شد.

وی افزود: من از خداوند برای قربانیان این زلزله و برای تمام رنج دیدگان دعا می کنم و با ملت های ایران و پاکستان ابراز همبستگی و نزدیکی می کنم.

رهبر مذهبی کاتولیک ها هفته گذشته نیز با زلزله زدگان بوشهر ابراز همدردی و برای قربانیان آن دعا کرد.

پاپ گفت: من برای همه برادران وخواهران در ایران دعا می کنم.
 

وام 15 میلیونی برای  خانه های آسیب دیده
واحد مرکزی خبر نوشت:
15 تا 20 میلیون تومان وام به منازل آسیب دیده از زلزله در سراوان اختصاص یافته است.
در جلسه ستاد بحران سیستان و بلوچستان که در سراوان تشکیل شد، آخرین وضعیت مناطق زلزله زده این شهرستان در پی زمین لرزه هفت و نیم ریشتری عصر روز سه شنبه گذشته بررسی شد.
در این جلسه معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت : براساس ارزیابی های اولیه تاکنون به 558 واحد مسکونی کمتر از 30 درصد و به 751 واحد هم از 30 تا 60 درصد در شهرستانهای خاش و سراوان خسارت وارد شده است .
حق شناس افزود : براساس برنامه ریزیهای انجام گرفته به مالکان واحدهای مسکونی مناطق روستایی تا سقف 15 میلیون تومان و به واحدهای مسکونی آسیب دیده مناطق شهری 20 میلیون تومان وام داده می شود .
وی همچنین با تأکید بر ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی و استفاده از مصالح ساختمانی و سازه های استاندارد گفت : امسال 200 هزار واحد مسکونی بافتهای فرسوده مناطق روستایی کشور در قالب طرحهای بهسازی مقاوم سازی می شود .
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان هم که برای بازدید از مناطق زلزله زده به شهرستان سراوان سفر کرده بود ، در این جلسه حضور به موقع استاندار و اعضای ستاد بحران استان در محل وقوع زلزله را ناشی از عزم مسئولان در خدمت رسانی به مردم و همدلی مسئولان با مردم دانست و از زحمات تمامی اکیپهای امداد و نجات و اسکان موقت قدردانی کرد .
آیت الله سلیمانی با اشاره به قدرت بالای زمین لرزه، وارد شدن کمترین خسارت مادی و جانی را عنایتی الهی برای مردم استان دانست .

 

6 کمپ اسکان موقت در گشت
استاندار سیستان و بلوچستان هم در این جلسه با اشاره به این که برای اسکان موقت مردم 6 کمپ در کانون زلزله منطقه گشت سراوان با حضور تمامی تیمهای امداد و نجات ، بهداشت و درمان و خدمات عمومی شامل توزیع چادر و آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ایجاد شده است ، گفت : پس از ارزیابی و بررسی کامل خسارت واحدهای مسکونی تا چند روز آینده،کار پرداخت تسهیلات بانکی برای بازسازی خانه های خسارت دیده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.
آقای نارویی همدلی مردم و مسئولان را در فعالیتهای امداد و نجات قابل تحسین دانست و ضرورت راه اندازی تعاونیهای ایثار با هدف ایجاد اشتغال و بهره گیری هر چه بهتر از قابلیتهای استان تأکید کرد .
میرمرادزهی نماینده مردم شهرستانهای سراوان – سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به بازدید تعدادی از نمایندگان اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مناطق زلزله زده از اختصاص 500 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی شبکه آبرسانی شهری شهرستان سراوان خبر داد .
راشکی مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم در این جلسه گفت : پس از وقوع زمین لرزه 60 تیم امداد و نجات استان و استانهای همجوار برای امداد و نجات در منطقه سراوان استقرار یافتند و در حال حاضر هزار و 100 امدادگر مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

 

6700 زلزله‌زده سراوانی در چادر اسکان داده شدند
فارس نوشت: مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر گفت: از آنجایی که پس‌لرزه‌های زلزله اخیر سراوان همچنان ادامه دارد برای ایمنی بیشتر مردم 6700 نفر در 1500 چادر امدادی اسکان داده شدند.
مرتضی مرادی‌پور در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای زلزله‌زدگان منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عملیات امدادرسانی و توزیع اقلام مورد نیاز منطقه همچنان ادامه دارد و تاکنون یک هزار و 444 چادر در 10 اردوگاه توزیع و برپا شده است.

وی با اشاره به اینکه حتی در برخی منازل چادر امدادی در حیات خانه برپا شده است، گفت: با وجود پس‌لرزه‌های پس از زلزله و ترک‌ خوردگی برخی منازل مردم منطقه سراوان دو شب اخیر را در حیاط خانه خود و در چادر به سر برده‌اند و تاکنون 6 هزار و 700 نفر از این طریق اسکان یافته‌اند.

مرادی‌پور تصریح کرد: برای سرعت بخشیدن به توزیع اقلام امدادی و مواد غذایی حدود سه تن کالاهای ضروری مانند غذاهای بسته‌بندی شده، پتو و چادر توسط بالگردهای هلال‌احمر طی 19 عملیات پروازی به این مناطق ارسال شده است.

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر همچنین در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان بوشهری گفت: تاکنون حدود 7 هزار دستگاه چادر، 18 هزار تخته پتو و بیش از 10 هزار تخته موکت بین زلزله‌زدگان این منطقه توزیع شده است.

وی با تأکید براینکه آشپزخانه سیار هلال‌احمر هر روز در یکی از مناطق زلزله‌ بوشهر حضور می‌یابد، افزود: به همین روش تاکنون 4 هزار و 100 وعده غذای گرم بین مردم توزیع شده و در کنار آن 30 هزار بسته غذایی یک نفره و دو هزار و 200 بسته سبد غذایی خانوار برای تأمین نیازهای غذاهای ضروری یک‌ماهه بین مردم منطقه توزیع شده است.

 

مناطق زلزله زده سراوان مشکل کمبود مواد غذایی ندارند
ایرنا نوشت:
 رییس اداره صنعت، معدن و تجارات سراوان گفت: تدابیر لازم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم اندیشیده شده است و در مناطق زلزله زده مشکل کمبود مواد خوراکی وجود ندارد.

ˈحمیدالله جهاندیدهˈ افزود: واحدهای خبازی شهرستان سراوان در تمامی روستاهای حادثه دیده به صورت ویژه خدمات رسانی می کنند.

وی اظهار داشت: پس از زمین لرزه 7/7 ریشتری سراوان سریعا هماهنگی های لازم با خبازان شهرستان و روستاهای حادثه دیده صورت پذیرفت تا در صورت نیاز در خصوص تامین نان مناطق زلزله زده مشکل و کمبودی بوجود نیاید.

وی گفت: واحدهای صنعتی و معدنی دارای ماشین آلات سنگین از جمله کامیون و لودر شهرستان سراوان با تمام امکانات برای خدمات رسانی به مردم زلزله زده در حالت آماده باش هستند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سراوان افزود: بازرسان این اداره و مجمع امور صنفی شهرستان کار ارزیابی خسارات احتمالی از زمین لرزه را برعهده دارند.

جهاندیده از حضور گروه های تخصصی سازمان زمین شناسی استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان در سراوان برای بررسی زلزله و گسل های منطقه گشت خبر داد و گفت: این گروه ها در حال بررسی تاثیرات زلزله بر گسل های منطقه هستند.
 

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    0 0
    تبریز به شدت لززید همنی الان ارومیه هم زلزله شده همه ریختن توی خیابان15:32
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    2 0
    الان تبریز هم سه تا زلزله اومد خدا به خیر کنه
  • امیر IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    1 0
    امروز مورخ 92/1/29 حوالی ساعت 3/30 بعداز ظهر زلزله ای حوالی تسوج نزدیک شهرستان شبستر را لرزاند در شهرستانهای همجوار نیزبشدت احساس شدبنابراعلام بالای 5 ریشتر بوده است