واحد مرکزی خبر

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وست (تگزاس) به قلم دانیل واکر نوشت:
یک کارخانه تولید کود شیمیایی در ایالت تگزاس آمریکا روز چهارشنبه منفجر شد که این انفجار باعث شد خانه های همجوار تقریبا با خاک یکسان شود و احتمالا دهها تن نیز در این حادثه کشته شده اند به طوریکه یک مقام، این انفجار را به منفجر شدن یک «بمب هسته ای» تشبیه کرد.
نگرانیها در شهر کوچک وست در نزدیکی ویکو در خصوص احتمال مشتعل شدن یک مخزن دیگر کود شیمیایی در این تاسیسات در حال افزایش است.
این حادثه به نگرانی آمریکایی هایی مضطرب در پی انفجارها در جریان دو ماراتون بوستون که سه کشته برجا گذاشت، دامن زده است.
یک مجتمع آپارتمانی و یک خانه سالمندان در این انفجار تخریب شده است، ساکنان محلی به سرپناه های موقت هجوم آورده اند و دست کم صد نفر در بیمارستان بستری شده اند.
کارشناسان لرزه نگاری در آمریکا اعلام کردند قدرت این انفجار برابر با دو و یک دهم ریشتر بوده است.
تامی موسکا شهردار شهر وست که از نیروهای داوطلب آتش نشانی نیز است، اعلام کرد: «انگار یک بمب هسته ای منفجر شده است».
گزارش های ضد و نقیضی در خصوص شمار تلفات این انفجار در این ایالت جنوبی آمریکا منتشر شده است.
به گفته شاهدان، این انفجار باعث به هوا برخاستن یک گوی بزرگ آتش شد.
تلویزیون «کی دابلیو تی ایکس» در ابتدا به نقل از جرج اسمیث مدیر خدمات امور اضطراری شهر وست، شمار تلفات را بین شصت تا هفتاد نفر اعلام کرد.
کیث هاپکینز مدیر بیمارستان پراویدنس در ویکو در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد نیروهای امدادی در وست، رقم شصت تا هفتاد کشته را به اطلاع وی رسانده اند.
دی ال ویلسون سخنگوی سازمان ایمنی عمومی تگزاس در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اینکه نمی تواند این رقم را «تایید یا تکذیب» کند، افزود: «ما تلفات داشته ایم. این رقم هنوز در دسترس نیست».
وی گفت جستجوی خانه به خانه به منظور پیدا کردن قربانیان بیشتر انجام می شود.
این حادثه در شرایطی روی داده است که آمریکایی ها در پی انفجار دو بمب در بوستون در روز دوشنبه و ارسال نامه های ظاهرا آلوده به ماده سمی رایسین برای باراک اوباما رئیس جمهور و یک سناتور آمریکایی مضطرب هستند.
این انفجار همچنین در آستانه بیستمین سالگرد درگیری مرگبار در ویکو بین نیروهای فدرال و اعضای مسلح یک گروه افراطی موسوم به «برانچ دیویدیان» در روز جمعه روی داده است.
دان ییگر معاون اداره آتش نشانی ویکو در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد انفجار در کارخانه «وست فرتلایزر» در پی یک آتش سوزی وسیع، مدت کوتاهی قبل از ساعت هشت شب به وقت محلی روی داد.
علت این حادثه در ابتدا مشخص نبود ولی ییگر اعلام کرد این حادثه ناشی از انفجار آمونیاک غیرهیدرات بوده است.
مقامات ابراز نگرانی کرده اند که گازهای سمی در شهر منتشر شود.
دابلیو پاتریک سوانتون گروهبان پلیس ویکو اعلام کرد برق و گاز برخی از مناطق شهر به عنوان اقدامی احتیاطی قطع شده است.
شاهدان اعلام کرده اند از قدرت این انفجار شگفت زده شده اند.
جسیکا ترنر متخصص ژئوفیزیک در مرکز لرزه نگاری آمریکا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد کارشناسان «توانسته اند تکان زمین را که این انفجار ایجاد کرد، مشاهده کنند».
وی افزود قدرت موج انفجار دو و یک دهم ریشتر بوده است.
نگرانیهای فزاینده ای وجود دارد که یک مخزن دیگر کود شیمیایی در این کارخانه منفجر شود و ابعاد این فاجعه را گسترش دهد.
شهردار وست اعلام کرد این انفجار، هشتاد خانه را در این شهر کوچک با دو هزار و پانصد سکنه واقع در ایالت تگزاس با خاک یکسان کرده است.
جیسون شلتون از کارکنان رستوران «بست وسترن چک این» در وست در گفتگو با روزنامه دالاس مورنینگ نیوز با اشاره به انفجار سال هزار و نهصد و نود و پنج که صد و شصت و هشت کشته برجا گذاشت، اعلام کرد: «این انفجار همچون انفجار اوکلاهماسیتی بود».
در حادثه سال هزار و نهصد و نود و سه در ویکو در پی محاصره پنجاه و یک روزه مقر گروه داویدیان، این ساختمان در پی عملیات نیروهای آمریکایی، ویران شد.
دهها نفر در این حادثه که بسیاری از گروه های راست افراطی، آن را به عنوان نماد سیاست های غلط دولت آمریکا قلمداد می کنند، کشته شدند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =