واحد مرکزی خبر هم مانند 96 درصد کشور از 28 اسفند تا 14 فروردین در تعطیلات نوروزی به سر می برند، تعطیل است و در این میان پرکردن آبرومندانه باکس خبر، کار خیلی سختی است.

به همین خاطر بخش های مختلف خبری در این ایام ضمن آب بستن به خبرهایی که در طول سال یا آنها را پخش نمی کنند یا به صورت زیرنویس و خبر کوتاه پخش می کنند، دست به خلاقیت هایی نیز می زنند. مثلا استفاده از خبرنگاران خبره ای که در کشورهای دیگر سخت مشغول تولید خبر و افزایش آگاهی مردم داخل ایران هستند. چند نمونه از شوخی با گزارش های فنی و فوق حرفه ای خبرنگاران خارجی تلویزیون را مرور کنید. قابل توجه است که در ایام عید هیچ خبری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست و گویا خبرنگاران ما در این مناطق به تعطیلات نوروزی رفته اند. به جز خبرنگار مستقر در انگلیس و ایتالیا که شبانه روزی در حال تولید خبر و گزارش است.
تذکر: لحن و اجرای همه این گزارش ها یکسان است و می توانید با صدای خبرنگار ما در ایتالیا این گزارش ها را بخوانید و صفا کنید.

 

جشن قورباغه پرانی بهاره
هر ساله با آغاز فصل بهار در روستای پرتیپالا از توابع شرقی جنوب غربی چین، مردم با حضور در کنار دریاچه سیمیتری، قورباغه های خود را می پرانند...(پخش تصویر چند قورباغه بدبخت).
یک نفر رو به دوربین با صدای محلی: (یک صدای عجیب و غریبی روی حرفهای او، فارسی حرف می زند): ما هر سال بهار را با این جشن آغاز می کنیم تا خدا هم به ما برکت بپراند و بیشتر خوشحال شویم.
(او با خنده از دوربین جدا می شود. تصویر پرش چند قورباغه و عکس یادگاری خبرنگار با قورباغه ها پخش می شود و تصویر یک نفر دیگر.)
یک نفر دیگر: قورباغه برای ما نماد قور و باغه است و از این لحاظ که سبز است و بهار هم سبز است برای ما خوش یمن است.
خبرنگار: مردم بهار را در این منطقه با شادی آغاز می کنند. اصغر اکبری. کوآلالامپور. خبرنگار واحد مرکزی خبر
**
مراسم کباب زنی در زامبیا
هر ساله با آغاز بهار، مردم بخش بورکینافاسور(!) زامبیا جشن کباب زنی را با اعتقاد به یک ضرب المثل قدیمی برگزار می کنند. (در بک گراند چند نفر در حال باد زدن کباب هستند) آنها معتقدند کباب برای آنها نماد خوش خوراکی و سلامت است و می تواند باقی فصل های سال را برایشان خوش یمن کند. ضرب المثلی در این منطقه وجود دارد به این معنا که «بزن! گوشت بشه به تنت» از همین رو کباب زنی برای آنها نماد سلامتی و صحت است.
یک پیرمرد طاس و خوش خنده رو به دوربین: کباب خیلی خوبه البته به کباب های ایرانی نمی رسه ولی خیلی خوبه...هه هه هه.
یک زن میانسال: ما کباب رو دوست داریم چون بهار رو دوست داریم. کباب از بهار می آد و بهار هم از کباب.
تصویر خبرنگار در حال کباب زدن به سیخ پخش می شود.
خبرنگار: به هر حال خوردن کباب از سنتهای مردم زامبیا در ابتدای بهاره. بد نیست شما هم سری به زامبیا بزنید و کبابی به بدن. اصغر اکبری. خبرنگار واحد مرکزی خبر. زامبیا. خیابان بیست و پنجم شرقی. بغل مردم کباب زن.
***
تخمه خوران آنگولایی ها
هر ساله با آغاز فصل زیبای بهار، مردم آنگولا به دامن طبیعت رفته و این روزهای خوب را با تخمه خوری آغاز می کنند.
یک جوان تخمه خور: تخمه خوردن در این فصل نشانه شادابی و شنگولی محسوب می شود و هرکسی تخمه بخورد و تف کند توی طبیعت تا آخر بهار، طبعیت به او تف نمی کند.
یک دختر جوان: ما این کار را برای حفظ مردم از بلایای طبیعی انجام می دهیم و معتقدیم اینطوری باعث می شود که آنطوری نشود.
خبرنگار در حال تخمه خوردن: جشن تخمه خوران از جمله آیین های قدیمی مردم آنگولاست که به شدت طرفدار دارد و ریشه ای کهن در فرهنگ مردم این منطقه دارد.
اصغر اکبری. خبرنگار اعزامی صداوسیما به غرب آنگولا
***
کچل کاری در ابتدای بهار
هر سال و با شروع فصل بهار و رویش طبیعت مردم تیمور شرقی در آیینی به پیروی از بهار خود را کچل می کنند. (دوربین صف مردم نشسته در آفتاب و آرایشگرهای کچل را نشان می دهد که همه در حال ماشین کردن موهایشان هستند)
یک مرد کچل بی دندان: ما کچل می کنیم تا رویش دوباره روی سرمان با آغاز بهار همراه شود و این برای ما برکت به بار آورد.
یک زن نیمه جوان: زن ها هم باید کچل کنند تا طبیعت با آنها قهر نکند. ما با این کار با طبیعت بیشتر رفیق می شویم و محصولات کشاورزی مان بیشتر می شود.
صدای خبرنگار روی تصویر کچل کردن مردم: دکتر گری گوری لاف‌زنیان می گوید کچل کردن در ابتدای بهار هم به سیستم گوارشی کمک شایانی می کند و هم طبیعت را دچار یک حس غرور و آشتی با مردم.
خبرنگار: مردم این منطقه از تیمور شرقی همچنین عاشق ایران و طبیعت سرسبز کشور ما هستند و هرساله بهار را با تصاویری از ایران آغاز می کنند. اصغر اکبری خبرنگار تلویزیون. تیمور شرقی. خیابان هفت کچلان
 ***
جشن ماشین شوری در گینه بیسائو
هر سال و در ابتدای فصل بهار مردم گینه بیسائو ماشین های خود را می شورند! آنها معتقدند این کار باعث سالم ماندن ماشین و طول عمر آن است...
...
***
مراسم چمن زنی در مالدیو
در ابتدای بهار مردم منطقه جنوبی بخش شمالی مالدیو دست به ابتکار جالبی می زنند و در اقدامی خودجوش و هماهنگ و طبق سنتی کهنه، چمن های پارک مرکزی منطقه خود را به طور کامل می زنند و آن را جلوی درب منازل خود می کارند. آنها از این کار به جشن «استقبال از بهار دم در خونه» یاد می کنند و ...
***
چشم چرانی در سوماترای جنوبی
هر ساله با آغاز فصل بهار مردم روستای کلکته سفلی در سوماترای جنوبی با حضور در دشت پهناور بودبارا و طبق یک رسم قدیمی چشم های خود را به چرا می برند...
 

 

 

 

محسن حدادی

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    31 2
    عاااااالي بود. دمت گرم
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    24 1
    جشن آب بازي/ بادبادک بازي/ گوجه پراني و...واقعا تلويزيون در اين ايام خبر نداره. مرسي که به نکته دقيقي اشاره شد
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    17 0
    چشم چراني خوب بود. کباب زني هم خيلي خوب بود. انتخاب کشورها هم خوب بود.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    17 0
    عالی عین واقعیت ....
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    4 7
    نه که خبرآنلاین وضعش بهتر از صدا و سیماست تو عید!
    • ميرزا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      12 1
      آقا نگو...نقي ...نگو. خبرآنلاين رو با صداو سيما و شير نفتش مقايسه کردي؟ مگه خبرآنلاين در کشورهاي خارجي خبرنگار و فيلمبردار و مترجم و دفتر و...داره؟ مگه ماهيانه هزاران دلار خرج خبرنگاراي فوق حرفه اي ش در کشورهاي مختلف مي کنه؟ نگو...نقي...نکن...نزن...برو عمو يه کم رو کامنتت فکر کن. خبر جان براي چي همه چي رو منتشر مي کني؟ بابا اين خودش خبرنگار صداوسيماست.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 1
    ok