۰ نفر
۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۴

ایرنا نوشت:

پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا به منظور توقف انتقال اسلحه ایران از طریق حریم هوایی عراق به سوریه به نوری مالکی نخست وزیر عراق فشار وارد کرد اما مالکی تمایلی به موافقت با وی نشان نداد.
لس آنجلس تایمز نوشت، کری در سفر خود به بغداد به مالکی گفت : سفرهای تقریبا روزمره هوایی ایران به سوریه به عاملی برای ادامه حاکمیت رژیم بشار اسد تبدیل شده و تلاشهای آمریکا و همپیمانانش را جهت کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت و پایان دادن به جنگ بیش از دو ساله در سوریه در معرض خطر قرار داده است.

این گزارش می افزاید، کری هشدار داد: بسیاری در آمریکا در مورد علت مخالفت عراق با درخواست آمریکا سوال می کنند، با اینکه آمریکاییها به بازسازی عراق پس از صدام حسین بسیار کمک کردند.

لس آنجلس تایمز افزود: مالکی بار دیگر تاکید کرد که هیچ دلیل محکمی مبنی بر اینکه هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه هستند، وجود ندارد و آنچه انتقال داده می شود، کمکهای بشردوستانه است.

بر پایه همین گزارش، کری اعلام کرد : اطلاعات بیشتری جمع آوری خواهد کرد تا ثابت کند که این پروازها حامل اسلحه به سوریه هستند.

روزنامه آمریکایی ادامه داده است: ˈبدیهی است جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و دیگر مقامات آمریکا مالکی را جهت توقف پروازهای ایرانی و یا دستکم انجام تفتیش زمینی از آنها تحت فشار قرار دادند، اما موفق نشدند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت : شمار پروازهای ایران به سوریه بیانگر آن نیست که آنها در بردارنده کمکهای بشردوستانه هستند.ˈ

لس آنجلس تایمز اضافه کرده است: دولت عراق در سال گذشته در پاسخ به درخواست آمریکا از هواپیماهای ایرانی فقط دو تفتیش انجام داد و اعلام کرد این دو بازرسی نشان داد که پروازهای ایران تنها حامل کمکهای بشردوستانه هستند. بدیهی است دولت عراق که توسط حزب مالکی اداره می شود، بیم آن دارد که پس از سرنگون شدن دولت بشار اسد نوبت به او برسد.

ˈمقامات آمریکایی می گویند که قصد ندارند عراق را به دلیل عدم همکاری با آمریکا مورد مجازات قرار دهند، هر چند برخی از اعضای کنگره خواهان چنین امری شده اند.

مقامات مزبور تاکید کردند: واشنگتن مالکی را تشویق کرد که در صورت همکاری در زمینه توقف انتقال سلاح از ایران به سوریه، عراق می تواند در مذاکرات بین المللی در مورد سرنوشت سوریه شرکت کند و بدین ترتیب عراق در آینده همسایه غربی خود نفوذ بسیاری خواهد یافت.

آنان افزودند: جنگ در سوریه روز به روز گسترش بیشتری می یابد و پیش بینی می شود که این جنگ از کنترل خارج شده و مالکی و حزبش را در معرض تهدید قرار دهد.ˈ

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =