۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰

هوشنگ کاووسی، منتقد پیشکسوت سینمای ایران دوم فروردین در سن 90 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، او پس از مدت‌ها بستری بودن در بخش ICU‌ بیمارستان سینا دارفانی را وداع گفت. امیر هوشنگ کاووسی در سال 1301 در یک خانواده نظامی در تهران به دنیا آمد. علاقه او به سینما در هشت − نه سالگی پیدا شد، زمانی که فیلم‌ها صامت بود و رادیو و تلویزیون نیز وجود نداشت.
 
او در سال 1325 برای تحصیل در رشته حقوق و علوم سیاسی به فرانسه رفت. در فرانسه به دلیل علاقه به سینما رشته حقوق را رها کرد و با راهنمایی یکی از دوستانش وارد رشته فیلم‌سازی شد و ادامه تحصیلات خود را در مدرسه عالی آموزش سینماتوگرافی ایدک از سر گرفت.
 
پس از سه سال تحصیل در رشته تهیه‌کنندگی و فیلم‌سازی فارغ‌التحصیل شد. وی سپس وارد دانشکده ادبیات سوربن شد و در مقطع دکترای رشته فیلمولوژی به تحصیل پرداخت. رشته‌ای که به گفته کاووسی ربطی به تکنیک سینما نداشت بلکه درباره جامعه‌شناسی سینما بود.
 
آغاز کار نقدنویسی کاووسی در مجله «روشنفکر» به صاحب امتیازی رحمت مصطفوی و سردبیری ناصر خدایار بود. نخستین نقد هوشنگ کاووسی بر روی فیلم «لغزش» نوشته شد. این نقد با استقبال خوانندگان روبه‌رو شد و گفته شد که یک بحث تحلیلی و فنی سینمایی همراه با طنز در حال تکوین است.
 
اصلاح «فیلمفارسی» را دکتر کاووسی وارد نقدنویسی ایران کرد، این اصطلاح هنوز هم در نقدنویسی ایران رواج دارد و به فیلم هایی اطلاق می شود که از هیچگونه زیبایی شناسی سینمایی بهره نبرده اند.
 
کاووسی به عنوان کارگردان، فیلم‌هایی چون «ماجرای زندگی»، «17 روز به اعدام» و «خانه کنار دریا» را ساخته است و مدیرمسئولی مجله «هنر و سینما» را بر عهده داشته است.
 
هنوز زمان برگزاری مراسم تشییع این هنرمند مشخص نشده است.
57241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    7 0
    خداوند عالم رحمتشان فرماید
  • مهدی ۱۱ IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    1 0
    آخرتش شیرین مثل اسمش