پیش نویس نهایی قانون نقل و انتقالات که براساس الزامات فیفا تهیه شده است، تدوین شد .

به گزارش خبرآنلاین؛پیش نویس این قوانین ارائه شده تا توسط باشگاه ها مطالعه شود . از کلیه کارشناسان و صاحب نظران دعوت شده که نقطه نظرات خود را تا 10 فروردین ماه جهت جمع بندی نهایی به دبیرخانه اتحادیه فوتبال ارائه کنند .


فصل اول – چشم انداز

ماده 1: اهداف و اصول

1.1 - این قوانین به استناد ماده 6 اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مطابق با اصول تصریح شده در اساسنامه ومقررات فدراسیون بین المللی فوتبال FIFA)) با هدف تعیین وضعیت بازیکنان، صلاحیت آن‌ها برای حضور در فوتبال سازماندهی شده، چگونگی نقل و انتقال بازیکنان، فسخ قرارداد با علت موجه، حل و اختلاف بین بازیکنان و باشگاهها و پیش بینی سیستمی برای پاداش به باشگاههایی که بر آموزش و تربیت بازیکنان جوان سرمایه گذاری می کنند، تدوین شده است.

1.2 - اصول عمده حاکم براین مقررات شامل:

• پیش بینی راههای مناسب به منظور حفظ ثبات قراردادی؛ احترام لازم به قواعد الزامی و توافق نامه های مذاکرات دسته جمعی؛

• اصلی که قراردادها باید محترم شمرده شوند؛

• اصلی که قراردادها توسط طرفین قرارداد ممکن است در جایی که "دلیل موجه ای" وجود داشته باشد بدون عواقب فسخ شوند؛

• اصلی که قراردادها می توانند توسط بازیکنان حرفه ای در صورت وجود "دلیل موجه ورزشی" فسخ شوند؛

• اصلی که قراردادها نمی توانند درطول یک فصل فسخ شوند؛

• اصلی که در صورت فسخ قرارداد بدون دلیل موجه، باید غرامت پرداخت شود و چنین غرامتی می تواند در قرارداد قید شود؛

• اصلی که در صورت فسخ قرارداد بدون دلیل موجه، جرائم ورزشی باید برطرف نقض کننده قرارداد تحمیل شود.

1.3 - این مقررات همچنین حاکم بر آزاد سازی بازیکنان برای تیم های ملی و واجد شرایط بودن بازیکنان برای بازی در چنین تیمهایی بر اساس مقررات پیوست 1 می باشد. این مقررات برای فدراسیون ها و هم باشگاه ها لازم الاجرا می باشند.

 

فصل دوم - وضعیت بازیکنان

ماده 2: تعیین وضعیت بازیکنان – بازیکن حرفه ای و آماتور

2.1 - بازیکنانی که در فوتبال سازمان یافته مشارکت می کنند یا آماتور هستند و یا حرفه ای.

2.2- یک بازیکن حرفه ای بازیکنی است که دارای قرارداد کتبی با یک باشگاه بوده و به وی مبالغ بیشتری بابت فعالیت های فوتبالی اش نسبت به هزینه هایی که به طور مؤثری تقبل می کند پرداخت می شود. سایر بازیکنان صرفنظر از وجود یا عدم قرارداد به عنوان بازیکن آماتور در نظر گرفته می شوند.

ماده 3: کسب مجدد وضعیت آماتور

3.1 - بازیکنی که به عنوان یک بازیکن حرفه ای ثبت شده، نمی تواند دوباره به عنوان یک بازیکن آماتور ثبت شود مگر آنکه حداقل 30 روز از آخرین مسابقه او به عنوان بازیکن حرفه ای گذشته باشد.

3.2 - پس از کسب مجدد وضعیت آماتور هیچگونه مزایایی به بازیکن پرداخت نخواهد شد. اگر یک بازیکن ظرف 30 ماه از ثبت نام به عنوان یک آماتور مجدداً به عنوان بازیکنی حرفه ای ثبت شود، باشگاه جدید باید هزینه تعلیم وی را به باشگاه سابق پرداخت نماید.

ماده 4: خاتمه فعالیت

4.1- بازیکنان حرفه ای که دوره کاری خود را با انقضا قرارداد خاتمه داده و بازیکنان آماتوری که فعالیت خود را خاتمه میدهند، باید در فدراسیون باشگاه آخرشان به مدت 30 ماه همچنان ثبت نام شده باقی بمانند.

4.2- این دوره زمانی از آخرین مسابقه ایی که بازیکن در یک مسابقه رسمی باشگاه حضور داشته، شروع خواهد شد.

ماده 5 : بازیکن آزاد

بازیکنی است که تحت قرارداد هیچ باشگاه داخلی یا خارجی نبوده باشد یا این که قراردادش به پایان رسیده و یا به طور منصفانه فسخ گردیده و یا با رأی اتاق حل اختلاف باطل شده باشد.

ماده 6: بازیکن تحت قرارداد

هر بازیکنی که با یکی از باشگاه‌های داخل در سطح کشور یا خارج از کشور قرارداد معتبر داشته باشد، بازیکن تحت قرارداد خوانده می‌شود.

ماده 7: قرض دادن بازیکنان حرفه ای

7.1 – تنها یک بازیکن حرفه ای ممکن است به باشگاه دیگری بر مبنای قرارداد کتبی بین وی و باشگاه های مربوطه انتقال قرضی یابد. چنین انتقال های قرضی تابع همان قوانین در خصوص انتقال بازیکنان بوده و شامل مقررات در مورد حق تعلیم و مکانیسم همبستگی نیزمی باشند.

7.2 - انتقال موقت به معنی انتقال (مدت‌دار) یک بازیکن به شرط زیر است:

7.2.1 - انتقال موقت بین کلیه باشگاه ها مجاز بوده و حداقل مدت انتقال قرضی میبایستی فاصله زمانی بین دو دوره نقل و انتقالات باشد و حداکثر آن 5 سال می باشد. مدت انتقال بخشی از مدت قرارداد اصلی بازیکن با باشگاه انتقال دهنده محسوب می‌شود.

7.1.2 - تقاضای ثبت انتقال موقت باید در فرم‌های مربوطه توسط باشگاه خواهان به صورت مکتوب جهت بررسی و اظهار نظر به سازمان لیگ ارائه گردد.

7.1.3 - باشگاهی که یک بازیکن را بر مبنای انتقال قرضی پذیرفته حق انتقال وی را به باشگاه سوم بدون اجازه کتبی از باشگاهی که بازیکن را به وی قرض داده است را ندارد.

فصل سوم - ثبت بازیکنان

ماده 8: ثبت نام بازیکنان

8.1 - بازیکنان تنها می‌توانند در طی یکی از دو دوره نقل و انتقالات قبل از آغاز فصل و یا در نیم فصل ثبت نام شوند و تنها بازیکن ثبت نام شده مجاز به شرکت در مسابقات رسمی می‌باشند و متعهد خواهند بود که به قوانین و مقررات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد و آن‌ها را رعایت کند.

8.2 - هر بازیکن تنها می تواند در یک زمان با یک باشگاه ثبت قرارداد شده باشد.

8.3 - هر بازیکن در هر فصل می‌تواند برای دو باشگاه به صورت قطعی یا قرضی بازی نماید.

8.4 - بازیکن ها ممکن است که حداکثر با سه باشگاه در طول یک فصل ثبت شوند. در طول این مدت، بازیکن تنها واجد شرایط بازی در مسابقات رسمی برای دو باشگاه می باشد. به عنوان استثنا بر این قانون، بازیکنی که بین دو باشگاه متعلق به فدراسیون هایی با فصول مسابقاتی دارای همپوشانی(برای مثال شروع فصل فوتبال در تابستان/ پائیز در مقابل زمستان/ بهار) منتقل می شود میتواند واجد شرایط بازی در مسابقات رسمی برای باشگاه سوم در طول فصل مربوطه باشد به شرط آنکه او کاملاً از تعهدات قراردادی باشگاه های قبلی خود تبعیت نموده باشد. به همین ترتیب، مقررات مربوط به دوره های ثبت و همچنین حداقل طول یک قرارداد نیز باید رعایت شوند.

8.5 - تحت هر شرایط، باید توجه خاصی به یکپارچگی ورزشی مسابقه انجام پذیرد. به طور مشخص ، یک بازیکن نمی تواند در بازیهای رسمی برای بیش از دو باشگاه در مسابقات لیگ برتر یا جام حذفی در طول همان فصل شرکت نماید که این امر تابع قواعد خاص محدودکننده مسابقات فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

8.6 - هر باشگاه در طول فصل می‌تواند حداکثر 2 بازیکن آزاد و حائز شرایط که در زمان مقرر نقل و انتقال نتوانسته‌اند قرارداد منعقد نمایند با رعایت استثنای پیش بینی شده در بند 9.3 مذکور در ذیل، قرارداد امضاء نماید.

ماده 9: دوره نقل و انتقالات

9.1 - دوره نقل و انتقالات در یک فصل که توسط فدراسیون فوتبال مشخص و به اطلاع فیفا خواهد رسید و هیأت‌رئیسه حداکثر مدت تعیین شده برای نقل و انتقال، تبادل بازیکن، فسخ قرارداد و جایگزینی بازیکنان با علت منصفانه ورزشی و تکمیل لیست اسامی و استخدام بازیکن از طریق انتقال موقت و یا حذف و اضافه بازیکنان سرباز خود اعلام می‌دارد در این زمان باشگاه‌های عضو لیگ می‌توانند با رعایت دقیق مفاد آئین‌نامه نقل و انتقالات حداکثر با هفت بازیکن جدید که حائز شرایط باشند قرارداد منعقد و ثبت نام نمایند، مشروط بر آن‌که سقف تعداد بازیکنان مربوط به هر باشگاه رعایت شده باشد.

9.2 - اولین دوره ثبت بعد از پایان یافتن فصل آغاز شود و باید 2 هفته قبل از آغاز فصل جدید پایان یابد و این دوره نمی تواند از دوازده هفته تجاوز نماید. دوره ثبت دوم در اواسط فصل شروع شده و نمی تواند بیش از چهار هفته ادامه یابد. دو دوره ثبت در طول فصل باید حداقل 12 ماه قبل از اجرا در سیستم انطباق انتقال (TMS) وارد شود ( مراجعه شود به ضمیمه 3).

9.3 - بازیکنان میتوانند تنها در طول یکی از دو دوره ثبت نام سالیانه تعیین شده توسط فدراسیون فوتبال ثبت شوند. به عنوان استثنایی بر این قاعده، یک بازیکن حرفه ای که قرارداد وی قبل از دوره نقل و انتقالات خاتمه یافته است میتواند در خارج از فصل نقل و انتقالات، ثبت شود. فدراسیون ها مجاز به ثبت کردن چنین بازیکن حرفه ای به شرط توجه خاص به یکپارچگی ورزشی مسابقات مربوطه می باشند. در صورتی که یک قرارداد با دلیل موجه فسخ گردد، فدراسیون فوتبال می باید اقداماتی احتیاطی اتخاذ نموده تا از سوء استفاده از این امر جلوگیری نماید.

9.4 - بازیکن ها تنها میتوانند با رعایت استثنا پیش بینی شده در بند 9.3 فوق الذکر با تسلیم یک درخواست معتبر از باشگاه به فدراسیون فوتبال در طول یک دوره نقل و انتقال ، ثبت شوند.

9.5 - مقررات مربوط به دوره های ثبت برای مسابقه هایی که تنها آماتورها در آن شرکت دارند اعمال نمی شود.

9.6 - باشگاه‌های دارنده بازیکنان موظف هستند، مشخصات کامل و تایپ شده همراه عکس اسکن شده هر یک از بازیکنان خود را با قید شماره پاسپورت، شماره پیراهن، کد ملی، نام پدر، محل و تاریخ تولد، شماره تماس و نشانی برای برگزارکننده مسابقات ارسال نماید.

ماده 10: شناسنامه فوتبالی بازیکن

فدراسیون فوتبال موظف است که شناسنامه فوتبالی بازیکن که دربردارنده اطلاعات مربوط به بازیکن است به باشگاهی که بازیکن در آن ثبت کرده است ارائه نماید. شناسنامه فوتبالی بازیکن باید نام باشگاه (هایی) که بازیکن از زمان دوازدهمین فصل تولدش با آنها قرارداد ثبت کرده را دربرداشته باشد. اگر روز تولد مابین دو فصل قرارگیرد، پاسپورت بازیکن باید به باشگاه هایی که او در طول فصل متعاقب روز تولدش با آن ثبت کرده، اشاره نماید.

ماده 11: مجوز انتقال بین‌المللی (ITC)

11.1 - دریافت مجوز انتقال بین المللی (ITC) از طریق سیستم انطباق انتقال ) (TMS برای بازیکنانی که قرارداد حرفه‌ای دارند صورت می‌پذیرد. بازیکنان ثبت شده در یک فدراسیون تنها میتوانند زمانی در فدراسیون فوتبال ثبت شوند که فدراسیون فوتبال یک گواهی انتقال بین المللی (ITC) را از فدراسیون قبلی دریافت کرده باشد. ITCباید بدون هزینه و بدون هیچ شرط یا محدودیت زمانی صادر شود. هر گونه شروط مغایر با این اصل، باطل و بی اعتبار خواهند بود. فدراسیون صادر کننده ITC باید یک نسخه از آن را به فیفا تسلیم نماید. روند اداری برای صدور ITC در ضمیمه 3 از این قوانین ذکر شده اند.

11.2 - فدراسیون ها از درخواست ITC برای بازیکنان برای اجازه شرکت در مسابقات دوستانه منع میگردند.

11.3 - فدراسیون فوتبال می باید پس از ثبت به عنوان بازیکن حرفه ای و بعد از دریافت ITC، باشگاه (های) فدراسیون (هایی) که بازیکن از 12 تا 23 سالگی در آنها تعلیم و آموزش یافته است را به صورت کتبی مطلع نمایند.

11.4- ITC برای بازیکنان زیر 12 سال ضروری نمی باشد.

ماده 12: درخواست برای ثبت نام

درخواست ثبت نام یک بازیکن با یک نسخه از قرارداد بازیکن همراه مدارک بند 9.6 فوق الذکر ارسال شود. سازمان لیگ صلاحیت در نظر گرفتن هر نوع اصلاحیه قراردادی یا توافقات اضافی که به موقع تسلیم نشده اند را دارا می باشد.

ماده 13: بازیکن¬های ثبت نام نشده

بازیکنی که قراردادش ثبت نگردیده و در بازی رسمی شرکت می‌کند به صورت غیرقانونی بازی کرده درآن صورت نتیجه مسابقه به نفع تیم مقابل تغییر یافته وحسب آئین‌نامه انضباطی جرایم یا مجازات‌هایی برای بازیکن و باشگاه اعمال می¬شود.اما چنانچه تشکیلات رسمی برگزارکننده مسابقه مرتکب اشتباه شده باشند تیم مزبور بازنده نمی‌شود و طبق نظر اتاق حل اختلاف عمل خواهدشد.

ماده14 : لیست اسامی بازیکنان

14.1 - هر باشگاه می‌تواند در هر فصل با در نظر گرفتن شرایط زیر حداکثر نام بیست و هفت بازیکن را جهت شرکت در مسابقات رسمی ثبت وارائه نماید.

14.1.1 - از جمع 27 نفر بازیکن ثبت شده، حداقل می‌باید20 بازیکن دارای قرارداد حرفه¬ای باشند.

14.1.2 - ازجمع 27 نفر بازیکن ثبت شده، حداقل می¬باید 6 بازیکن باشرایط سنی زیر 23 سال باشند.

14.1.3 - هر باشگاه عضو لیگ برتر و دسته اول در زمان مجاز نقل و انتقالات اول فصل می‌تواند حداکثر با پنج بازیکن عضو باشگاه‌های لیگ برتر قرارداد حرفه¬ای منعقد نماید.

14.1.4 - تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر در زمان مجاز نقل وانتقالات اول فصل می‌توانند حداکثر با شش بازیکن عضو باشگاه‌های لیگ برتر قرارداد حرفه¬ای منعقد نماید.

14.1.5 - بازیکنان تیم¬های نزول‌کننده از لیگ برتر به لیگ دسته اول باشگاه های کشور سهمیه لیگ برتری محسوب می شوند.

14.1.6 - اگر چنانچه بازیکنان فصل قبل حداقل در پنج بازی در لیست اسامی 18 نفر مسابقه قرار نگیرند سهمیه لیگ برتری محسوب نمی شوند.

14.1.7 - سهمیه‌های تعیین شده لیگ برتری فقط درآغاز فصل مسابقات اعتبار دارند و در زمان مجاز نقل و انتقالات نیم فصل سهمیه¬های تعیین شده فاقد اعتبار می‌باشد.

14.1.8 - در زمان مجاز نقل وانتقالات نیم فصل، باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر و لیگ دسته اول می¬توانند تا سقف چهار نفر (بدون قید و شرط) از سهمیه لیگ برتری نسبت به جذب بازیکن تا سقف حداکثر بازیکنان تعیین شده از سوی سازمان لیگ بازیکن اعم از بازیکنان آزاد، انتقال قطعی، سه جانبه، قرضی، مبادله‌ای، سرباز، مصدوم، خارجی واجدشرایط در چهارچوب مقررات و آئین¬نامه¬های جاری اقدام نمایند.

14.1.9 - در طول نیم فصل اول اگر چنانچه بازیکن و باشگاه قطع همکاری نمایند (فسخ قرارداد یا دریافت رضایتنامه) بازیکن آزاد شناخته شده و در زمان مجاز نقل و انتقالات نیم فصل با رعایت سایر مقررات می تواند جذب باشگاه مورد علاقه شود و متقابلاً باشگاه نیز می تواند بازیکن مورد نظر خود را با رعایت سایر مقررات جایگزین نماید.

14.2 – هرباشگاه می تواند باشرایط زیر حداکثر چهار بازیکن خارجی را استخدام و ثبت نام نماید:

الف: حداقل یک بازیکن آسیائی باشد؛

ب: بازیکنان آسیایی ، اقیانوسیه و نیوزلند می بایست حداقل در سه فصل گذشته سابقه بازی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا (ACL) و یا عضویت در تیم های ملی بزرگسال و یا امید کشور متبوع را داشته باشند؛

ج: بازیکنان کشورهای آفریقایی و آمریکای شمالی می بایست حداقل در سه سال گذشته عضویت تیم های ملی بزرگسال یا امید کشور متبوع را داشته باشند؛

د: بازیکنان اروپایی یا آمریکای جنوبی و یا بازیکنان سایر قاره ها، شاغل در اروپا و آمریکای جنوبی می بایست حداقل در سه فصل گذشته عضویت در دو رده بالای مسابقات کشور مبدأ را داشته باشند؛

ه: باشگاه ها می توانند چهار بازیکن خارجی خود را همزمان در هر بازی به کار گیرند؛

و: مدارک مربوط به احراز شرایط استخدام بازیکن خارجی شامل (تأئیدیه فدراسیون و باشگاه دارنده بازیکن) به عهده باشگاه گیرنده می باشد وفدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هیچگونه مسئولیتی در قبال استعلام مدارک فوق نخواهند داشت؛

ز: استخدام بازیکنان خارجی در رده سنی امید (21-18) دارای شرایط مندرج در جذب بازیکنان خارجی می باشد؛

ح: استفاده از بازیکنان خارجی رده سنی امید مشمول سهمیه های تعیین شده در آئین نامه نقل و انتقالات بازیکنان می باشد.

14.3 - باشگاه های حاضر در لیگ دسته اول به هیچ وجه مجاز به جذب و استخدام بازیکن خارجی نمی باشند.

14.4 - انطباق وضعیت بازیکنان خارجی با قوانین فدراسیون و وزارتخانه‌های ذی‌ربط بر عهده باشگاه‌ها بوده و پس از تعیین وضعیت و ارائه ITC ثبت‌نام شده و مجوز حضور در مسابقات صادر خواهد شد.

14.5 - بر اساس قوانین فیفا، قرارداد منعقده بین باشگاه و بازیکن معتبر بوده و نمی‌تواند به علت عدم موفقیت در تست‌های فنی، پزشکی یا عدم دریافت مجوز کار و اقامت لغو گردد، لذا کلیه باشگاه‌ها موظف هستند قبل از انعقاد هر گونه قرارداد از سلامت و انطباق وضعیت بازیکنان خارجی خود با قوانین جاری وزارتخانه‌ها و مبادی ذی‌ربط اطمینان حاصل نمایند.

14.6 - باشگاه‌ها می‌توانند تا حداکثر 10 نفر از بازیکنان دو رده سنی پائین تر خود (امید زیر 21 سال – 7 نفر و جوانان زیر 19 سال- سه نفر) را در صورت داشتن تیم‌های پایه ‌(زیر 14سال، نوجوانان، جوانان و امید) مشروط به ثبت‌نام و شرکت در مسابقات رده سنی و دستجات مربوطه که از طرف هیأت‌های استانی یا فدراسیون برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود به لیست 27 نفر معرفی شده اضافه نمایند. اضافه شدن این نفرات هیچ گونه حق جدیدی برای باشگاه در مورد بازی‌های هم زمان این بازیکنان در مسابقات سنی مربوطه یا مسابقات تیم‌های ملی رده مربوطه ایجاد نمی‌کند. مهلت معرفی و استفاده از این دسته بازیکنان از ابتدای فصل تا محدوده زمانی نقل و انتقالات نیم فصل می‌باشد.

تبصره: باشگاه ها موظفند در لیست 18 نفره خود حداقل 2 نقر . در لیست 11 نفر حداقل 1 نفر از این بازیکنان را قرار دهند و در موقع تعویض باید با افراد همین رده تعویض شوند.

ماده 15 - مذاکره باشگاه با بازیکن

15.1 - هر باشگاهی که قصد انعقاد قرارداد با یک بازیکن حرفه ای را دارد قبل از شروع مذاکرات با وی باید باشگاه کنونی بازیکن را کتباً از این امر مطلع سازد. یک بازیکن حرفه ای تنها در صورتی مجاز به عقد قرارداد با باشگاه دیگری می باشد که قرارداد وی با باشگاه کنونی پایان یافته یا در طی شش ماه آینده پایان خواهد یافت. هر نوع تخلف از این قاعده منجر به جریمه های متناسب خواهد شد.

15.2 - هر باشگاه در صورتی می تواندکه با بازیکنی که دارای قرارداد می باشد وارد مذاکره شودکه باشگاه خواهان و یا بازیکن مجوز کتبی از باشگاه انتقال دهنده داشته باشند. هیچ بازیکن تحت قرارداد حق ندارد بدون مجوز کتبی باشگاهش با یک باشگاه دیگر وارد مذاکره شود حتی اگر این مذاکره به طور غیر مستقیم و توسط نماینده قانونی بازیکن صورت گیرد. در صورت اثبات چنین حالتی، بازیکن مشمول جریمه نقدی تا یک‌صد میلیون ریال از طرف سازمان لیگ می‌شود که 60 % جریمه مزبور به حساب باشگاه دارنده بازیکن و 40% مابقی به حساب سازمان لیگ منظور خواهد شد.

15.3 - هر باشگاهی که در رسانه‌های گروهی نسبت به استخدام یک بازیکن از باشگاه دیگر ابراز علاقه نماید در صورت اثبات مذاکره اعم از مستقیم و غیر مستقیم، مقصر تلقی می‌شود و با نظر کمیته وضعیت بازیکنان تا مبلغ دویست میلیون ریال جریمه خواهد شد که 60% جریمه مزبور به حساب باشگاه دارنده بازیکن و 40% به حساب سازمان لیگ منظور خواهد شد.

15.4 - هیچ باشگاهی حق ندارد با پرداخت مبالغی یا مزایایی به بازیکنان یا نمایندگان قانونی و کارگزاران رسمی بازیکنان آن‌ها را به ماندن در باشگاه یا عقد قرارداد تشویق کند

15.5 - هر بازیکن آزاد می‌تواند شخصاً یا به وسیله نماینده‌اش برای عقد قرارداد با یک باشگاه وارد مذاکره شود.

ماده 16: اجرای مجازات های انضباطی

هرنوع مجازات انضباطی که برای یک بازیکن قبل از انتقالش در نظر گرفته شده باید توسط فدراسیون جدیدی که بازیکن در آنجا ثبت نموده است اجرا یا اعمال شود. فدراسیون قبلی متعهد میشود که به فدراسیون جدید هر نوع مجازات انضباطی را به طور مکتوب و همراه با صدور ITC به فدراسیون جدید اطلاع دهد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌تواند مجازات های انضباطی را بر باشگاه‌ها یا بازیکنانی که تعهدات عنوان شده در این مقررات را رعایت نکنند، اعمال نماید.

ماده 17: بازیکنان مشمول(مقررات وظیفه عمومی)

17.1- کلیه باشگاه‌ها موظفند از عقد قرارداد و بکارگیری بازیکنانی که به سن 19 سال تمام رسیده (سال احضار براساس مقررات وظیفه عمومی) و وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکرده‌اند، خودداری کنند.

17.2 - برابر ماده 50 آئین نامه اجرائی قانون خدمت وظیفه عمومی ارائه مدارک مشروحه ذیل مبین روشن شدن وضعیت نظام وظیفه بازیکنان محسوب می‌شود:

کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم، کارت معافیت موقت در مدت زمان اعتبار، گواهی تحصیلی با تأییدیه حوزه نظام وظیفه، گواهی استخدام در نیروهای مسلح، گواهی تعهد خدمت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، سازمان کشتیرانی و دیگر سازمان‌های تأئید شده، برگ اعزام بدون مهر غیبت وگواهی اشتغال به خدمت دوره ضرورت.

17.3- بازیکنان شاغل به خدمت در دوره ضرورت می‌توانند با کسب مجوز کتبی از مدیریت تربیت بدنی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر فصل در سایر باشگاه‌های غیر نظامی و یا باشگاه قبلی بازیکن تحت قرارداد ثبت نام و بازی نمایند.

17.4 - مجوز کتبی مدیریت تربیت بدنی نیروهای مسلح برای بازیکنان سرباز شاغل در تیم‌های غیرنظامی فقط برای یک فصل معتبر می‌باشد.

17.5 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی نمی‌توانند بیش از دو فصل(تا پایان خدمت) با مشمولان عقد قرارداد نموده و آنان را بکار گیرند.

17.6 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی نمی‌توانند با بازیکنان در حال خدمت سربازی قراردادشان را بیش از پایان خدمت سربازی تمدید یا تجدید نمایند.

17.7 - بازیکنان شاغل خدمت سربازی به محض اتمام دوره سربازی با رعایت سایر مقررات آئین‌نامه نقل و انتقالات در صورت بودن جای خالی می‌توانند در دو زمان مجاز نقل و انتقالات(قبل از فصل و نیم فصل) به تیم‌های اولیه تحت قرارداد خود اضافه شوند.

17.8 - بازیکنان شاغل خدمت سربازی پس از اتمام دوره سربازی با موافقت باشگاه تحت قراردادش می‌تواند تا پایان نیم فصل اول یا دوم فعالیت خود را ادامه دهد.

17.9 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی می‌توانند به تعداد حداکثر 7 نفر از بازیکنان را که در طول فصل خدمت سربازی را به اتمام می‌رسانند با رعایت سایر مقررات در اولین زمان مجاز نقل و انتقالات (نیم فصل) جایگزین نمایند.

17.10 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی می‌توانند فقط در دو زمان مجاز نقل و انتقالات(پیش از فصل و نیم فصل) اقدام به استخدام و یا جذب بازیکن نمایند.

17.11 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی نمی‌توانند بازیکنان سرباز جذب شده و شاغل خود را به باشگاه‌های دیگر به هیچ عنوان انتقال دهند.

17.12- مدت زمان بازی در باشگاه نظامی و انتظامی جزو قرارداد باشگاه اولیه بازیکن سرباز جذب شده محسوب نمی شود.

ماده 18: حق‌الزحمه بازیکنان و مربیان

18.1 - حق‌الزحمه بازیکنان و مربیان اعم از داخلی و خارجی و شرایط پرداخت براساس اصل آزادی قرارداد و با رعایت ماده 10 قانون مدنی به تشخیص طرفین بوده که حقوق و مزایای آنها باید دقیقاً در قرارداد ذکر شود.

18.2 – اگر باشگاه در پرداخت حقوق و مزایای بازیکن مندرج در قرارداد کوتاهی نماید، علاوه بر مجازات های انضباطی، هیأت رئیسه سازمان لیگ می تواند از ثبت قرارداد جدید باشگاه تا پرداخت کلیه مطالبات بازیکنان خودداری نماید.

18.3 – هزینه استخدام

18.3.1 - هزینه استخدام تنها به بازیکنانی پرداخت می شود که قرارداد آنها بیش از 3 ماه می باشد؛

18.3.1 - در صورتی که مدت قرارداد بازیکن و باشگاه بیش از یک سال بوده باشد، هزینه استخدام به صورت اقساط مساوی سالیانه پرداخت خواهد شد.

18.3.2 – در صورت انتقال بازیکن تحت قرارداد اگر مقداری از مبلغ هزینه استخدام باقی مانده باشد، برعهده باشگاه انتقال دهنده می باشد که این مقدار باقی مانده را به وی پرداخت نماید مگر آنکه انتقال متعاقب خاتمه قرارداد توسط باشگاه به دلیل نقض شروط قرارداد بوسیله بازیکن یا به درخواست بازیکن با این اثر صورت گرفته باشد .

18.3.4. در صورت اختلاف ،اتاق حل اختلاف به درخواست باشگاه انتقال دهنده یا بازیکن تحت قرارداد به موضوع رسیدگی نموده که می توان به تصمیم کمیته در نزد کمیته فرجام سازمان لیگ درخواست استیناف داد.

18.4 - کلیه قراردادها بعد از توافق بازیکن یا مربی و تأیید باشگاه باید در هیأت فوتبال استان ثبت و در سازمان لیگ برتر و لیگ دسته اول نیز به فاصله 3 روز اداری به ثبت برسد و ملاک اجراء و زمان شروع قرارداد، روز و تاریخ ثبت در دبیرخانه و تأئید آن در سازمان لیگ می‌باشد.

ماده 19: قراردادهای تبلیغاتی

هرگونه قرارداد تبلیغاتی که میان بازیکن و باشگاه به صورت اختصاصی منعقد می‌شود، جزئیات آن باید در قرارداد بازیکن به صورت کامل ذکر شده و به عنوان ضمیمه به قرارداد فرم شماره 12 پیوست گردد در غیر اینصورت بازیکن موظف به رعایت قراردادهای تبلیغاتی باشگاه است.

ماده 20: شرایط لازم برای استفاده از بازیکنان

20.1 - هر بازیکن در صورتی می‌تواند برای یک تیم در یک مسابقه رسمی وارد مسابقه شود که مجوز بازی او توسط کمیته مسابقات سازمان لیگ صادر شده و حداقل یک هفته از ثبت قرارداد ارائه شده، گذشته باشد.

20.2 - قرارداد هر بازیکن بعد از ارسال مدارک لازم و بررسی توسط کمیته مسابقات و ثبت در سازمان لیگ رسمیت یافته و بازیکن در صورتی می‌تواند برای تیم باشگاه تحت قرارداد وارد مسابقه رسمی شود که مجوز حضور او در سری مسابقات فصل توسط سازمان لیگ صادر و یک هفته تمام از تاریخ صدور مجوز گذشته باشد. باشگاه ها تنها در صورت دریافت مجوز کتبی از دبیرخانه سازمان لیگ و صدور کارت بازیکن می‌توانند از بازیکن تحت قرارداد خود استفاده نمایند.

20.3 - کمیته مسابقات سازمان لیگ موظف است پس از بررسی موارد ذیل نسبت به صدور مجوز مسابقه و صدور کارت ورود به مسابقات بازیکن اقدام نماید:

- دریافت فرم شماره 12 (5 نسخه اصلی تائید شده توسط بازیکن، باشگاه و هیأت فوتبال استان)، مدارک پیوستی و درخواستی ضمیمه فرم؛

- شناسنامه ( اصل و رونوشت) تمام صفحات به همراه کارت ملی؛

- مدرک وضیعت خدمت نظام وظیفه(اصل و رونوشت)؛

- مدرک تحصیلی(رونوشت تأیید شده برابر با اصل)؛

- عکس 4 × 6 عادی تمام‌رخ و عکس با پیراهن ورزشی و شماره اختصاص داده شده؛

- کارت بیمه ورزشی(و رونوشت)؛

- تکمیل و ارائه فرم‌های مرتبط با وضعیت قرارداد با توجه به وضعیت قبلی و فعلی بازیکن (اصل فرم)؛

- ارائه فیش خروج از استان و حق عضویت فدراسیون؛

- ارائه مفاصا حساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی استان محل قرارداد سال قبل؛

- استعلام از کمیته وضعیت بازیکنان و کمیته انضباطی توسط کمیته مسابقات در مورد وضعیت بازیکنان؛

- ارائه فرم تأیید اخلاقی و رفتاری از کمیته توسعه بازی‌های جوانمردانه و فرهنگی سازمان لیگ مرتبط با منشور اخلاقی و رفتاری.

20.4 - کمیته مسابقات بعد احراز تکمیل بودن مدارک مرتبط با قرارداد بازیکن ، پرونده را به دبیرخانه سازمان لیگ ارائه داده و دبیر سازمان لیگ پس از بررسی موارد نسبت به تأیید پرونده ثبت‌نام بازیکن و ارائه آن به ریاست سازمان لیگ جهت اخذ مجوز صدور کارت ورود به مسابقات اقدام خواهد کرد.

20.5 - موارد اختلافی و پرونده‌های فاقد مدارک در کمیسیون پنج‌نفره‌ای متشکل از دبیر سازمان لیگ، مسئولین کمیته‌های نقل و انتقالات، مسابقات و فرهنگی سازمان لیگ به ریاست رئیس سازمان لیگ مطرح شده و پس از بررسی در صورت لزوم مجوز صدور کارت ورود به مسابقات، با اخذ تعهد و تضمین لازم از بازیکن، مربی و باشگاه (بنا به مورد) صادر خواهد شد.

ماده 21: مراحل استخدام بازیکنان

21.1 - باشگاه‌ها و بازیکنان تنها می‌توانند با رعایت کامل مقررات در یکی از زمان‌های مجاز نقل و انتقال که توسط سازمان لیگ اعلام می‌گردد قرارداد منعقد و ثبت‌نام نمایند.

21.2 - باشگاه‌ها می‌توانند با بازیکنان واجد شرایط مشروحه ذیل با رعایت کامل مقررات قرارداد تنظیم و منعقد نمایند:

• بازیکن تحت قرارداد با باشگاه دیگری نباشد؛

• قرارداد بازیکن منقضی شده باشد؛

• قرارداد بازیکن با باشگاه طرف قرارداد بدون هیچگونه قید و شرطی با توافق طرفین فسخ شده باشد و یا قرارداد بازیکن توسط باشگاه یا بازیکن رد و توسط کمیته حل اختلاف باطل شده باشد.

21.3 - ثبت قرارداد با 2 بازیکن آزاد باید با تکمیل فرم مربوطه و ارسال آن به دبیرخانه سازمان لیگ همراه باشد.

21.4 - برای عقد قرارداد با یک بازیکن که قبلاً تحت قرارداد بوده ، باید فرم مربوطه پس از تکمیل به همراه اصل درخواست باشگاه و یک نسخه از قرارداد(جدید) بازیکن به سازمان لیگ تحویل گردد.

ماده 22: وضعیت ثبت قرارداد کادر فنی

سرپرست (مدیرتیم)، مربیان، کادر پزشکی، مترجم، کادر خدماتی، مدیر رسانه ای و یا هر عضوی که مجاز می باشد از روی نیمکت تیم خود را در حین مسابقه همراهی نماید، می باید نسبت به عقد قرارداد (فرم تیپ فدراسیون) با باشگاه اقدام نموده و یک نسخه از آن را به هیأت فوتبال و یک نسخه به سازمان لیگ مطابق با بند 20.3 فوق جهت ثبت قرارداد تسلیم نمایند.

ماده 23: ابطال قرارداد

23.1 - قرارداد در پایان مهلت تعیین شده( فصل مسابقاتی که مورد نظر بوده) خاتمه می یابد.

23.2 - قرارداد می‌تواند قبل از پایان مهلت ثبت شده(اتمام فصل مسابقات) فسخ شود که در این صورت پس از توافق طرفین بلافاصله باید مراتب فسخ کتباً با امضاء بازیکن و باشگاه به سازمان لیگ ارسال گردد.

23.3 - بنابر رأی کمیته وضعیت بازیکنان یا اتاق حل اختلاف، قرارداد بنابر دلایل قانونی غیر صحیح تشخیص داده شده یا ادامه قرارداد تأیید نشده و فسخ و ابطال آن اعلام گردد.

23.4 - قرارداد جدید یک بازیکن در صورتی که بازیکن تحت قرارداد باشگاهی دیگر بوده و باشگاه قبلی با امر انتقال موافق نباشد، اعتبار نداشته و ابطال می‌گردد( مشمول جرایم نیز خواهد بود).

ماده 24: لیست فروش

هر باشگاه موظف است در صورت عدم تمایل برای تمدید قرارداد، پانزده روز قبل از انقضای مدت قرارداد بازیکن را در لیست فروش قرار داده و کتباً در قالب فرم مربوطه به سازمان لیگ اعلام کند. سازمان لیگ باید 10 روز مانده به شروع فصل نقل و انتقالات، لیست بازیکنان آماده فروش را رسماً اعلام نماید.

ماده 25: لیست رسمی بازیکنان یک باشگاه

پس از پایان یافت مهلت نقل و انتقالات در هر فصل، یک هفته قبل از شروع فصل جدید هر باشگاه موظف است که فرم لیست رسمی بازیکنان را تکمیل و به سازمان لیگ تحویل نماید. در این فرم که نام تمامی بازیکنان استخدام شده باشگاه ذکر می‌شود، اسامی بازیکنان باید در گروه‌های زیر دسته بندی و اعلام گردد:

• بازیکنان تحت قرارداد با شرایط سنی آزاد (جوانان به بالا-21 نفر)؛

• بازیکنان تحت قرارداد با شرایط سنی زیر 23 سال (6 نفر)؛

• بازیکنان تحت قرارداد در دو رده سنی پائین تر (جوانان و امید -8 نفر) که این تعداد تا شروع نیم فصل دوم می تواند تکمیل شود؛

• بازیکنانی که با قرارداد موقت استخدام شده اند؛

• کارآموزانی که قرارداد کارآموزی امضاء کرده اند (تحت پوشش آکادمی).

ماده 26: لیست اعلام وضعیت بازیکنان در پایان فصل

26.1 - پانزده روز قبل از پایان مسابقات هر فصل باشگاه ها می بایست لیست اعلام وضعیت بازیکنان را تکمیل و به سازمان لیگ تحویل نماید. در این فرم که نام تمام بازیکنان استخدام شده در گروه های زیر دسته بندی و اعلام گردد:

• بازیکنان تحت قراردادی که قرارداد آنها در آن فصل به اتمام میرسند و باشگاه بر طبق آئین نامه نقل و انتقالات به آنها قرارداد جدید پیشنهاد کرده است؛

• بازیکنانی که قرارداد آن ها در آن فصل خاتمه می یابد اما باشگاه به آنها پیشنهاد تمدید قرارداد ارائه نداده است؛

• بازیکنانی که قرارداد آن ها ادامه داشته و در فصل های بعدی مسابقات خاتمه می پذیرد با ذکر زمان خاتمه قرارداد.

26.2 - در صورتی که باشگاه نام بازیکن طرف قرارداد خود را در مهلت تعیین شده در لیست اسامی درج نماید، باید موضوع را کتباً به بازیکن اطلاع دهد. این بازیکن به عنوان بازیکن آزاد شناخته خواهد شد و باشگاه حقی بر بازیکن نخواهد داشت و موظف به پرداخت حق و حقوق قانونی بازیکن طبق قرارداد تا زمان استخدام وی در باشگاه دیگر می باشد.

ماده 27: قطع عضویت

27.1 - هر باشگاهی که از عضویت در لیگ و دسته اول انصراف دهد (نه این که سقوط کرده باشد) کلیه بازیکنان تحت قرارداد به جز آن هایی که قرارداد موقت امضاء کرده اند در اختیار سازمان لیگ خواهند بود تا آن ها را به باشگاه های دیگر منتقل نمایند. بخشی از درآمد این نقل و انتقال براساس نظر هیأت رئیسه سازمان لیگ و با رعایت سن و شرایط بازیکنان (برابر مقررات) به باشگاه خارج شده از لیگ پرداخت می شود. در صورت لزوم گروه کارشناسی سازمان لیگ ارزش بازیکنان را مشخص و باید باشگاه متقاضی آن را بپذیرد.

27.2 - بخشی از این درآمد متعلق به سازمان لیگ است ولی هیأت رئیسه سازمان لیگ باید اولویت را به یکی از موارد زیر اختصاص دهد:

الف. به باشگاه خارج شده پرداخت نماید تا بدهی احتمالی آن ها مستهلک گردد؛

ب. به باشگاه های دیگر مساعدت گردد.

ماده 28: تغییر وضعیت باشگاه

28.1 - در صورتی که سهام یک باشگاه واگذار شود، در وضعیت قراردادهای موجود بازیکنان تغییری حاصل نخواهد شد مگر اینکه قبل از انتقال سهام، قرارداد بازیکن طبق مقررات منقضی ، فسخ یا ابطال شده باشد.

تبصره 1: امتیاز تیم قابلیت واگذاری ندارد.

28.2 - انجام نقل و انتقال و واگذاری سهام باشگاه های حاضر در مسابقات در رده های سنی مختلف با توجه به مقررات و دستورالعمل های جاری در خصوص واگذاری تیم های مربوطه به شرح زیر بلامانع می باشد:

الف: باشگاه جدید می بایست به صورت مؤسسه یا شرکت ورزشی دارای اساسنامه ورزشی و مدارک مربوط به ثبت شرکت ها باشد و نسبت به اخذ پروانه فعالیت از اداره کل تربیت بدنی وزارت ورزش و جوانان استان اقدام نماید؛

ب: بدواً باشگاه واگذار کننده می بایست نسبت به اخذ مفاصا حساب با فدراسیون فوتبال اقدام نماید؛

ج: توافق نامه کتبی (مبایعه نامه) در خصوص واگذاری سهام فیمابین باشگاه قدیم و جدید می بایست به تأیید هیأت فوتبال استان ذیربط برسد؛

د: کلیه مراحل نقل و انتقال می بایستی از طریق اداره ثبت شرکت ها با هماهنگی کمیسیون ماده 5 اداره کل تربیت بدنی وزارت ورزش و جوانان استان ذیربط انجام پذیرد؛

ه: پس از تحقق مراحل انتقال، هریک از باشگاه های قدیم و جدید می بایست به میزان 5% (جمعاً 10%) از کل مبلغ مورد معامله مندرج در مبایعه نامه را در وجه هیئت فوتبال استان ذیربط پرداخت نمایند؛

ز: یک نسخه از کلیه مستندات فوق الذکر را به فدراسیون فوتبال جهت اقدامات بعدی ارسال نمایند.

28.3 - چنانچه باشگاه به دلایلی منحل یا از شرکت در مسابقات انصراف دهد، بازیکن آن آزاد شناخته می شوند و فدراسیون به قائم مقامی از باشگاه قبلی با باشگاه جدید بازیکن مذاکره کرده و پس از عقد قرارداد از جمع کل مبلغ مورد قرارداد 40% به خود بازیکن و از 60% باقیمانده، 75% سهم باشگاه قبلی، 20% به فدراسیون و یا سازمان لیگ و 5% به هیئت فوتبال استان مربوطه تخصیص می یابد.

تبصره: بازیکنان آزاد شده در اولین زمان مجاز نقل و انتقالات می توانند طبق سایر مقررات با باشگاه جدید عقد قرارداد نموده و مجوز بازی اخذ نمایند.

 

فصل چهارم - حفظ ثبات قراردادی مابین بازیکنان حرفه ای و باشگاه ها

ماده 29: احترام به قرارداد

یک قرارداد بین بازیکن حرفه ای و یک باشگاه تنها پس از اتمام مدت قرارداد یا طبق توافق دو طرفه پایان می پذیرد.

ماده 30: فسخ قرارداد با وجود دلیل موجه

30.1 - یک قرارداد میتواند بدون هر گونه آثاری (یا پرداخت غرامت و یا تحمیل محرومیت های ورزشی) در جائیکه که "دلیل موجه ای " وجود دارد، توسط هر یک از طرفین فسخ شود.

30.2 – دلیل موجه از جمله شامل:

الف. بازیکن به دلیل بیماری یا مصدومیت طولانی مدت، صلاحیت بازی را از دست داده باشد؛

ب. بازیکن بنا به تقصیر خود، الزامات قانونی برای استخدام یا اقامت به عنوان فردی خارجی در ایران را دیگر دارا نباشد؛

ج. نقض مکرر یا شدید قرارداد استخدامی، مقررات یا دستورالعمل های که بازیکن به صراحت آنها را پذیرفته است؛

د. از دست دادن جواز فعالیت باشگاه بر اثر انقضاء و ابطال آن؛

ه. اجرایی شدن تعلیق بازیکن به موجب رفتار اشتباه خود بازیکن تا 3 ماه یا بیشترتوسط سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال.

ماده 31: فسخ یک قرارداد با وجود دلیل موجه ورزشی

یک بازیکن حرفه ای رسمی که در طول یک فصل، در کمتر از ده درصد مسابقات رسمی باشگاهش شرکت داشته باشد، میتواند پیش از موعد با استناد به وجود دلیل موجه ورزشی قرارداد خود را فسخ نماید. در ارزیابی چنین مواردی توجه خاصی به شرایط بازیکن باید مبذول داشت. وجود دلیل موجه ورزشی باید بر اساس مورد به مورد اثبات شود. در چنین حالتی مجازات های ورزشی نباید اعمال شوند اگرچه ممکن است خسارت قابل پرداخت باشد. یک بازیکن حرفه ای تنها می تواند براین مبنا ظرف 15 روز پس از آخرین مسابقه رسمی آن فصل که باشگاهش برگزار نموده، قرارداد خود را فسخ نماید.

ماده 32: محدودیت فسخ یک قرارداد در طول فصل

یک قرارداد را نمیتوان به طور یک جانبه در طول یک فصل فسخ نمود. در صورت توافق طرفین برای فسخ قرارداد، بلافاصله باید مراتب فسخ کتباً با امضای بازیکن و باشگاه به سازمان لیگ ارسال گردد.

ماده 33: نتایج فسخ یک قرارداد بدون وجود دلیل موجه

مقررات زیر زمانی که یک قرارداد بدون دلیل موجه فسخ شود اعمال خواهند شد:

33.1- در همه موارد، طرفی که قرارداد را نقض میکند باید خسارت بپردازد. با رعایت ماده 38 و ضمیمه 4 در رابطه با حق تعلیم و چنانچه در قرارداد بر خلاف آن توافق نشده باشد، خسارت نقض باید با توجه خاص به قوانین فدراسیون فوتبال و قوانین جاری کشور، شاخصه های ورزشی و هر معیار عینی دیگر محاسبه خواهد شود. اینگونه معیارها باید بطور خاص شامل حقوق و مزایای دیگر بازیکن در قرارداد مربوطه و قرارداد جدید، زمان باقی مانده در قرارداد موجود تا حداکثر پنج سال، هزینه ها و مخارج پرداخت شده به باشگاه سابق یا تحمیل شده توسط این باشگاه (مستهلک شده در طول مدت قرارداد) و اینکه آیا نقض قرارداد در دوره حفاظت شده اتفاق افتاده یا خیر، میباشند.

33.2 - وظیفه پرداخت خسارت را نمی توان به شخص ثالثی واگذار نمود. اگر یک بازیکن حرفه ای ملزم به پرداخت خسارت باشد، بازیکن و باشگاه جدید وی به طور تضامنی و انفرادی مسئول پرداخت آن می باشند. می توان میزان قابل پرداخت را در قرارداد ذکر نمود یا طرفین می توانند بر آن توافق کنند.

33.3 - علاوه بر الزام به پرداخت غرامت، به هر بازیکنی که قرارداد را در طول دوره حفاظت شده نقص کرده است، مجازات های ورزشی نیز تحمیل خواهد شد. این مجازات ها میتواند شامل 4 ماه محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی باشد. در صورت وجود اوضاع تشدید کننده، این محرومیت تا 6 ماه طول خواهد کشید. در همه موارد، این مجازات های ورزشی بلافاصله پس از اطلاع یافتن بازیکن از تصمیم مربوطه لازم الاجرا خواهد شد. مجازات های ورزشی در فاصله مابین آخرین مسابقه رسمی فصل گذشته و اولین مسابقه رسمی فصل جدید معلق باقی خواهد ماند که شامل مسابقات جام حذفی و قهرمانی بین المللی برای باشگاهها نیز می گردد. بهر حال ، مجازات های ورزشی اگر بازیکن عضو رسمی تیم ملی باشد که می تواند به عضویت آن درآید و فدراسیون مربوطه در مسابقات نهایی یک تورنمنت بین المللی در فاصله مابین آخرین مسابقه رسمی فصل گذشته و اولین مسابقه رسمی فصل جدید شرکت دارد اینگونه تعلیق ها اعمال نخواهد شد و بازیکن می تواند در آن مسابقات شرکت نماید. نقض یک طرفه قرارداد با دلیل موجه یا دلیل موجه ورزشی بعد از دوره حمایت شده منتج به مجازات های ورزشی نخواهد شد. بهر حال ، موارد انضباطی در خارج از دوره حمایت شده به دلیل قصور در اطلاع دادن از خاتمه قرارداد در طی 15 روز از آخرین بازی رسمی فصلی باشگاهی ( شامل جام حذفی ) که بازیکن در آن ثبت نام کرده ممکن است در نظر گرفته شوند. در زمانی که قرارداد تجدید شده و یا دوره قرارداد قبلی تمدید شود، دوره حفاظت شده مجدداً آغاز خواهد شد.

33.4- علاوه بر تعهد برای پرداخت غرامت، برای هر باشگاهی که قرارداد را در طول دوره حفاظت شده نقض میکند یا دیگران را به این امر اغوا می نماید، مجازات های ورزشی باید در نظر گرفته شوند. فرض میشود ، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، که هر باشگاهی که بایک بازیکن حرفه ای که قرارداد خود را بدون دلیل موجه فسخ نموده باشد، قراداد منعقد نماید، باشگاه آن بازیکن حرفه ای را اغوا نموده تا قرارداد خود را فسخ نماید. باشگاه از ثبت قرارداد هر بازیکن جدید، ملی یا بین المللی، برای دو دوره ثبت نام محروم خواهد شد.

33.5 - هر فرد که تابع اساسنامه و مقررات فیفا (مقامات باشگاه، کارگزاران بازیکنان، بازیکنان و غیره) اگر به شیوه ایی عمل کنند که منجر به نقض قرارداد بین یک بازیکن حرفه ای و یک باشگاه شود تا انتقال بازیکن را امکان پذیر سازند با مجازات روبرو خواهند شد.

ماده 34: شروط خاص مربوط به قراردادهای بین افراد حرفه‌ای و باشگاه‌ها

34.1 - اگر یک کارگزار رسمی نقل و انتقالات فیفا در مذاکرات یک قرارداد دخالت نماید، نام وی نیز باید در قرارداد ذکر شود.

34.2 - حداقل طول مدت یک قرارداد باید از تاریخ شروع آن تا پایان فصل می باشد، در حالیکه حداکثر مدت یک قرارداد پنج سال می باشد.

34.3 - پس از ثبت قرارداد منعقد شده برابر بندهای فوق در فرمهای قراردادی ، باشگاه گیرنده بازیکن باید حداکثر سه روز کاری پس از عقد قرارداد این قرارداد را به کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ ارائه داده و پس از تأیید مراتب توسط کمیته مزبور در دبیرخانه سازمان لیگ به ثبت رسانده شده و گواهی ثبت از دبیرخانه اخذ گردد. این قرارداد در پنج نسخه تنظیم و با شماره واحد ثبت شده و به ترتیب در اختیار بازیکن، باشگاه، هیأت فوتبال استان، کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ برتر و دسته اول، دبیرخانه سازمان لیگ برتر و دسته اول (کمیته مسابقات) گذاشته خواهد شد و تمامی نسخه‌های آن در حکم واحد می باشند.

34.4 - هر گونه قرارداد یا توافق نامه یا آیین‌نامه انضباطی داخلی باشگاه‌ها که در چارچوب مفاد و مقررات آئین‌نامه نقل و انتقالات مصوب فدراسیون تنظیم گردیده می‌بایست در موقع ثبت در هیأت فوتبال استان ضمیمه فرم‌های قرارداد شود.

34.5 - قراردادهای بازیکنان با باشگاه‌ها باید در فرم‌های مخصوص (فرم شماره 12) هر گروه نوشته و ثبت شوند. در صورتی‌که قراردادهای بازیکنان باشگاه‌ها در سهمیه 20 بازیکن حرفه‌ای باشد در فرم شماره 12 حرفه ای و چنانچه غیرحرفه‌ای باشند در فرم شماره 12 آماتور ثبت خواهد شد.قرارداد بازیکنان کارآموز نیز در فرم مربوطه ثبت و هر قرارداد خارج از فرم‌های مربوطه بوده قابل ثبت نمی باشد و عودت داده خواهد شد.

34.6 - باشگاه و بازیکن می‌توانند هر چند بار که بخواهند در زمان مجاز نقل و انتقال بازیکنان قرارداد فی‌مابین را بنا به توافق تمدید یا تجدید نمایند.

34.7 - مدت قرارداد برای بازیکنان زیر 28 سال تمام حداقل فاصله زمانی بین دو دوره نقل و انتقالات و حداکثر 5 فصل و برای بازیکنان بالای 28 سال تمام حداقل فاصله زمانی بین دو دوره نقل و انتقالات و حداکثر 3 فصل خواهد بود.

34.8 - بازیکن های زیر سن 18 سال نمی توانند قرارداد حرفه ای برای بیش از سه سال منعقد نمایند و هر بندی در قرارداد که به یک دوره طولانی تر اشاره دارد معتبر نمی باشد ( بر مبنای مواد 10 و 219 قانون مدنی، قوانین و مقررات فدراسیون فوتبال قرارداد این دسته از بازیکنان با حضور ولی یا قیم/ وکیل، مدیر باشگاه و خود بازیکن در محل هیأت فوتبال استان مربوطه به امضاء و به ثبت می‌رسد.

تذکر: هرگاه بازیکن به سن 18 سال تمام رسید در استمرار قرارداد ثبت شده مندرج در بند 2-6 با رضایت طرفین و رعایت سایر مقررات نسبت به اصلاح فرم قرارداد و ثبت قرارداد جدید با باشگاه تحت قرارداد اقدام خواهد کرد.

34.9 - اگر باشگاهی بر خلاف بند 16.2 همین مقررات عمل کند کمیته وضعیت بازیکنان سازمان لیگ می‌تواند تا زمان جبران خسارت توسط باشگاه و پرداخت جریمه تعیین شده، اجازه استخدام بازیکن دیگری را به آن باشگاه ندهد. بازیکن و باشگاه می‌توانند در صورت توافق نسبت به اصلاح مدت قرارداد فی‌مابین حداکثر تا پایان فصل مسابقات همان فصل اقدام نمایند، در غیر این صورت استفاده از این بازیکن بعد از خاتمه تاریخ مندرج در قرارداد غیر مجاز تلقی شده و بازیکن مزبور نیز تا زمان فصل نقل و انتقالات نمی‌تواند با باشگاه جدیدی قرارداد منعقد نموده و یا از باشگاه سابق تحت قرارداد درخواست حقوق و مزایا داشته باشد.

34.10 - اعتبار و ارزش قرارداد ارتباطی به مثبت بودن نتایج آزمایشات پزشکی یا دریافت اجازه کار نمی‌باشد.

34.11- اگر بازیکنی قبل از مهلت مقرر و در فصل نقل و انتقالات با باشگاهی قرارداد یا توافق‌نامه امضاء نماید(با امضاء و اثر انگشت بازیکن و مهر و امضاء مدیرعامل باشگاه و به شرط انجام تعهدات فیمابین)، در صورت عقد قرارداد دیگری با هر باشگاهی در فصل نقل و انتقالات اعلامی از سوی سازمان لیگ، بازیکن بابت عقد قرارداد یا توافق اولیه متخلف شناخته شده و بازیکن مزبور به میزان 50% مبلغ توافقی قرارداد اولیه جریمه خواهد شد که:

الف) مبلغ جریمه به طور مساوی بین باشگاه ارائه دهنده قرارداد و سازمان لیگ تقسیم خواهد شد؛

ب) برای بازیکن متخلف تا تأدیه کامل مبلغ جریمه، مجوز بازی صادر نخواهد شد.

34.12 - اگر باشگاه قرارداد نامبرده را در زمان مجاز نقل و انتقالات در سازمان لیگ به ثبت نرساند یا نام وی را در لیست اسامی بازیکنان آن فصل درج ننماید باشگاه به میزان 50% مبلغ توافق شده در قرارداد جریمه خواهد شد که:

الف) مبلغ جریمه به طور مساوی بین باشگاه ارائه دهنده قرارداد و سازمان لیگ تقسیم خواهد شد؛

ب) تا باشگاه مبلغ فوق را پرداخت ننماید، نمی تواند قرارداد بازیکن را ثبت نماید.

34.13- اگر باشگاهی با بازیکن تحت قرارداد خود، قرارداد جدیدی منعقد نماید و در زمان مجاز نقل و انتقالات در سازمان لیگ به ثبت نرساند یا نام وی را در لیست اسامی بازیکنان آن فصل درج ننماید، آن قرارداد با تمامی حقوق و تکالیف مندرج در آن معتبر بوده اگر چه در فدراسیون و سازمان لیگ در دوره نقل و انتقالات به ثبت نرسیده باشد.

34.14- اگر یک بازیکن حرفه ای بیش از یک قرارداد که همان دوره را پوشش می دهد را منعقد نماید، مقررات پیش بینی شده در فصل 4 همین قانون در مورد وی اعمال خواهد شد.

فصل پنجم – نفوذ شخص ثالث

ماده 35: تأثیر اشخاص ثالث روی باشگاه‌ها

35.1 - هیچ باشگاهی حق انعقاد قراردادی را ندارد که طرف دیگر قرارداد یا هر شخص ثالثی را قادر می سازدکه توانایی تاثیر در قرارداد استخدامی و امور مربوط به انتقال ، استقلال، سیاست ها یا عملکرد تیم های باشگاه را دارا شود.

35.2 -کمیته انضباطی می تواند مجازات های انضباطی در مورد باشگاه هایی که از الزامات ذکر شده در این ماده تعبیت نمی کنند، وضع نماید.

35.3 - هیچ باشگاهی حق ندارد با پرداخت مبالغی با مزایائی به بازیکنان یا کارگزاران رسمی فیفا، آن‌ها را به ماندن در باشگاه یا آمدن به آن باشگاه یا عقد قرارداد و غیره تشویق کند.

35.4 - متقابلاً بازیکنی حق ندارد که به کارگزاران رسمی بازیکنان فیفا اجازه دریافت مبلغی بابت بازاریابی از باشگاه را بدهد و در صورت وقوع، چنین امری تخلف محسوب شده و با باشگاه و بازیکن متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

35.5 - هر گونه ایفای نقش پنهان و واسطه گری توسط مقامات رسمی فدراسیون و سازمان لیگ، مربیان یا سایر عوامل باشگاه‌ها در بخش نقل و انتقالات بازیکنان، نحوه تنظیم قرارداد، مبالغ قرارداد، و همچنین تطمیع و فریب بازیکنان ممنوع می باشد و در صورت اتفاق، موضوع جهت رسیدگی و اخذ تصمیم متقضی به کمیته وضعیت بازیکنان گزارش خواهد شد.

35.6 - برای مبارزه با نفوذ دلالی و پدیده واسطه‌گری هیچ فردی یا موسسه‌ای به عنوان نماینده یا وکیل یا مدیر برنامه بازیکنان بجز کارگزاران رسمی بازیکنان فیفا حق مذاکره با باشگاه‌ها و بازیکنان را نداشته و در صورت وقوع چنین اتفاقی بازیکن از حق نقل و انتقال جاری ( به تعداد تخلف) تا دوره نقل و انتقالات بعدی محروم شده و مورد جهت بررسی و اخذ تصمیم به مبادی ذیربط ارجاع خواهد شد.

35.7 - فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ موظف است نسبت به تهیه و اعلام لیست کارگزاران رسمی نقل و انتقالات فیفا یک ماه قبل از شروع مهلت نقل و انتقالات اقدام نمایند.

فصل ششم – انتقال بین المللی بازیکنان صغیر

ماده 36: حمایت از بازیکنان صغیر( زیر18 سال)

36.1 - انتقال‌های بین المللی تنها زمانی مجاز است که بازیکنان بالای 18 سال باشد.

36.2 - انتقال بازیکنان زیر 18 سال زمانی مجاز است که:

الف - والدین بازیکن به کشوری که باشگاه در آن قرار گرفته با دلایل غیر از دلایل فوتبالی سفر کنند؛

ب - بازیکن در فاصله دورتر از 50 کیلومتر از مرز ملی خود زندگی نکند و باشگاهی که بازیکن مایل است در فدراسیون کشور همسایه ثبت نام نماید نیز در فاصله 50 کیلومتری از آن مرز واقع شده باشد. حداکثر مسافت بین اقامتگاه بازیکن و ساختمان مرکزی باشگاه باید 100 کیلومتر باشد. در چنین مواردی، بازیکن باید به زندگی در خانه خود ادامه داده و دو فدراسیون مربوطه باید با رضایت صریح خود بدین امر را اعلام دارند.

36.3 - شرایط این ماده نیز باید برای هر بازیکنی که هرگز قبلاً در یک باشگاه ثبت‌نام نکرده و دارای ملیت کشوری نیست که تمایل دارد برای اولین بار در آن‌جا ثبت نام کند، اعمال خواهد شد.

36.4 - هر انتقال بین المللی مطابق با بند 18.2 آیین نامه نقل و انتفال فیفا و هر ثبت اولیه مطابق با بند 18.3 فوق الذکر، منوط به تأئید کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا می باشد. درخواست تأییدیه توسط فدراسیونی که مایل به ثبت بازیکن می باشد می بایست ارائه گردد. به فدراسیون قبلی باید این فرصت داده شود تا وضعیت خود را در این زمینه روشن نماید. تأییدیه فیفا می باید قبل از هرگونه تقاضائی از فدراسیون جهت ITC و/ یا ثبت اولین قرارداد صورت گیرد. هرگونه تخطی از این مقررات توسط کمیته انضباطی فیفا مطابق با مجموعه مقررات انضباطی فیفا قابل مجازات خواهد بود. علاوه بر فدراسیونی که درخواست خود را به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا برای تأئید ارسال نکرده است اینگونه مجازاتها ممکن است برای فدراسیون فوتبال قبلی که ITC را بدون تائیدیه کمیته فوق صادر نموده و همچنین برای باشگاه هایی که برای انتقال بازیکن زیر 18 ساله به توافق رسیده اند اعمال می گردد.

36.5 - روند درخواست اولین ثبت نام و انتقال بین المللی بازیکنان زیر 18 سال در ضمیمه 2 این قوانین درج شده است.

ماده 37: ثبت و گزارش بازیکنان صغیر در آکادمی ها

37.1 - باشگاههایی که دارای آکادمی فوتبال بوده که به طور قانونی، اقتصادی یا در عمل بدانها وابسته می باشند موظفند تا وضعیت بازیکنان زیر 18 سال خود را که در آکادمی حضور دارند را به فدراسیون فوتبال گزارش دهند.

37.2 - فدراسیون فوتبال موظف است تا از موارد زیر در مورد آکادمی هایی که به طور قانونی، اقتصادی یا در عمل به باشگاههایی وابسته نمی باشند، مطمئن گردد:

الف. هدایت باشگاهی را بر عهده گیرد که در لیگ حضور دارد و موظف است که لیست تمامی بازیکنان را به فدراسیون فوتبال ارسال نماید یا آکادمی، خود، با باشگاهی قرارداد منعقد نماید؛ یا

ب . اسامی تمامی بازیکنان زیر 18 سال خودکه برای تمرین در آکادمی حضور دارند را به فدراسیون گزارش کند.

37.3 - هر فدراسیونی باید تمامی اطلاعات ثبت شده را که شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد بازیکنان زیر 18 سال را که قبلاً توسط آکادمی باشگاه به فدراسیون گزارش شده است را در اختیار داشته باشد.

37.4 - در مدت فعالیت می باید، آکادمی‌ها و بازیکنان به قوانین و مقررات فیفا و فدراسیون فونبال احترام بگذارند.

37.5 - هرگونه نقض این قوانین توسط کمیته انضباطی مطابق با مقررات انضباطی قابل مجازات می‌باشد.

37.6 - ماده 37 آیین نامه نقل و انتقال فیفا همچنین باید گزارش تمامی بازیکنان زیر 18 سال که تبعه کشور دیگری غیر از کشوری که حضور آنها را گزارش می دهد نیز می شود.

فصل هفتم - حق تعلیم و مکانیسم همبستگی

ماده 38: حق تعلیم

حق تعلیم باید به باشگاه (های) تعلیم دهنده بازیکن پرداخت شود: 1) زمانی که یک بازیکن اولین قرارداد خود را به عنوان یک بازیکن حرفه ای امضا میکند و 2) هر زمان که یک بازیکن حرفه ای تا پایان فصل بیست و سومین سال تولد خود انتقال می یابد. تکلیف در مورد پرداخت حق تعلیم در صورتیکه انتقال در طول یا در پایان قرارداد بازیکن انجام شده باشد، بوجود می آید. شرایط مربوط به حق تعلیم در ضمیمه 4 این مقررات آورده شده اند.

ماده 39: مکانیسم همبستگی

اگر یک بازیکن حرفه ای قبل از انقضای قرارداد خود انتقال داده شود، هر باشگاهی که در آموزش و تمرین وی سهیم بوده باید سهمی از غرامت پرداخت شده به باشگاه قبلی را دریافت نماید (سهم همبستگی) . مقررات مربوط به سهم همبستگی در ضمیمه 5 این مقررات قید شده اند.

فصل هشتم - صلاحیت قضایی

ماده 40: صلاحیت قضایی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

بدون نقض حق هر بازیکن یا باشگاه برای ادعای خسارت در اختلافات مربوط به اشتغال نزد دادگاه های مدنی، فدراسیون فوتبال صلاحیت رسیدگی در موارد زیر را دارد:

الف. اختلافات بین باشگاه ها و بازیکن ها در رابطه با حفظ ثبات قراردادی (ماده های 34 – 29) درجائیکه تقاضای مجوز انتقال بین المللی ) ITC (و ادعایی از یکی از طرفین ذی نفع در رابطه با تقاضای ITC مذکور وجود دارد ، به ویژه در رابطه با صدور ITC، مجازات های ورزشی یا پرداخت خسارت برای نقض قرارداد؛

ب. اختلافات مربوط به استخدام مابین بازیکنان و باشگاه ها در ابعاد داخلی و بین المللی؛

ج. اختلافات مربوط به استخدام مابین یک باشگاه یا فدراسیون از یک طرف و یک مربی از طرف دیگر در ابعاد داخلی و بین المللی؛

د . اختلافات مربوط به حق تعلیم (ماده 38) و مکانیسم همبستگی (ماده 39) اعم از داخلی و بین المللی؛

ه . سایر اختلافات بین باشگاه ها که در چارچوب موارد ذکر شده در" الف" و، "د" فوق الذکر نمی گنجد.

ماده 41: کمیته وضعیت بازیکنان

41.1- این کمیته براساس ماده 51 اساسنامه فدراسیون فوتبال در سازمان لیگ تشکیل می گردد تا مطابقت مقررات نقل و انتقال بازیکنان با مقررات فیفا در خصوص وضعیت و نقل و انتقال بازیکنان را نظارت نموده و وضعیت بازیکنان برای حضور در مسابقات مختلف که توسط فدراسیون فوتبال سازماندهی می شود را تعیین کند. هیأت رئیسه فدراسیون می‌تواند مقررات ویژه‌ای در خصوص اختیارات قانونی کمیته وضعیت بازیکنان و انتخاب اعضا وضع نماید. اعضا این کمیته شامل یک رئیس، یک نایب رئیس و سه عضو می‌باشد. کمیته وضعیت بازیکن در مورد هر یک از موارد توصیف شده در بند "ج" و "ه" ماده 40 این قانون و همچنین در مورد همه اختلافات دیگر ناشی از کاربرد این قوانین با رعایت ماده 42 حکم خواهد دهد.

41.2 - در صورت عدم اطمینان در خصوص صلاحیت قضائی کمیته وضعیت بازیکنان یا اتاق حل اختلاف، رئیس کمیته وضعیت بازیکنان تصمیم خواهد گرفت که چه ارگانی واجد صلاحیت می باشد.

41.3 - کمیته وضعیت بازیکنان در حضور حداقل سه عضو شامل رئیس یا نایب رئیس و دو نفر از اعضا به موضوع رسیدگی خواهد نمود، اظهارات طرفین در طول مدت بررسی پرونده باید شنیده شود. از تصمیمات اتخاذ شده کمیته وضعیت میتوان در نزد کمیته فرجام سازمان لیگ تجدید نظر خواهی نمود.

ماده 42: اتاق حل اختلاف (NDRC)

42.1 - اتاق حل اختلاف، محکمه داوری مستقلی بوده که رسیدگی منصفانه و بیطرفانه را تضمین نموده و به اصل نمایندگی مساوی بازیکنان و باشگاه ها در رسیدگی، احترام می گذارد.

42.2 - اتاق حل اختلاف به هر یک از موارد مذکور در بندهای" الف"، "ب" و" د" ماده این قانون به استثنای اختلافات مربوط به موضوع صدور ITC رسیدگی خواهد نمود. به طور کلی اتاق دارای صلاحیت رسیدگی به موارد ذیل می باشد:

• اختلافات مابین بازیکنان و باشگاه ها در خصوص مسائل استخدامی و ثبات قراردادها؛

• اختلافات مابین باشگاه ها در مورد حق تعلیم و مکانیسم همبستگی؛

• اختلافات در خصوص وضعیت بازیکنان در ارتباط با فدراسیون فوتبال و اعضای آن، مقامات رسمی و کارگزاران رسمی بازیکنان و مسابقات.

42.3 - اتاق در رسیدگی خود اساسنامه و مقررات فیفا ، فدراسیون فوتبال، تمام توافقات مابین طرفین، مقررات داخلی از جمله فوانین کار جمهوری اسلامی ایران ،توافقات تجاری جمعی همچنین ویژگی خاص فوتبال را در نظر خواهد گرفت.

42.4 - اتاق حل اختلاف از اعضای زیر تشکیل می شود:

الف. رئیس و نایب رئیس که به اتفاق آراء توسط نمایندگان بازیکنان و باشگاه ها از یک فهرست 5 نفره که توسط هیأت رئیسه فدراسیون تهیه شده انتخاب خواهند شد؛

ب. سه نماینده از بازیکنان به انتخاب اتحادیه بازیکنان فونبال ایران که عضو انحادیه جهانی بازیکنان حرفه ای فوتبال (FIFPro) بوده و در صورت عدم تشکیل بر مبنای انتخاباب مورد تائید فیفا و اتحادیه جهانی بازیکنان حرفه ای فوتبال انتخاب می شوند.

42.5 – رئیس و نایب رئیس اتاق باید دارای تحصیلات حقوقی بوده و وکیل واجد شرایط باشند. رئیس اتاق باید فردی مستقل بوده و نسبت به منافع گروههای ذینفع نظیر بازیکنان و باشگاهها بیطرف باشد. در صورت تساوی آرا، رأی رئیس اتاق قاطع خواهد بود. همچنین رئیس نمی تواند عضوی از اتاق را منصوب نماید.

42.6- هر باشگاه بیش از یک عضو نمی تواند در اتاق داشته باشد. اتاق باید در حضور حداقل سه عضو شامل رئیس یا نایب رئیس به موضوع رسیدگی نماید و هیأت داوری در تمام موارد رسیدگی به موارد" الف" و "ب" ماده 42.4 فوق الذکر باید شامل تعداد مساوی از نماینده های باشگاه ها و بازیکنان باشد.

42.7 - به اختلافات مذکور در بند ج ماده 42.4 هیأت داوری مرکب از 3 نفر از اعضای اتاق رسیدگی می نماید که شامل رنیس یا نایب رئیس و دو داور به انتخاب هر یک از طرفین دعوی خواهد بود.

42.8 - اظهارات طرفین در طول مدت بررسی پرونده باید شنیده شود. از تصمیمات اتخاذ شده توسط اتاق حل اختلاف میتوان در نزد کمیته فرجام سازمان لیگ تجدید نظر خواهی نمود.

42.9– اعضای اتاق نمی توانند عضو هیأت رئیسه یا سایر کمیته های فدرسیون فوتبال و سازمان لیگ باشند.

42.10 – جزئیات تفصیلی دادرسی اتاق حل اختلاف در ضمیمه 6 پیش بینی شده است.

ماده 43: راهنمای آئین رسیدگی کمیته وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلاف

43.1 - به عنوان یک قاعده کلی، کمیته وضعیت بازیکنان یا اتاق حل اختلاف باید ظرف 60 روز حکم خود را صادر نمایند. آئین دادرسی تابع مقررات عمومی رسیدگی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می باشد.

43.2 - حداکثر هزینه دادرسی نزد کمیته وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلاف در حد........ ریال می باشد و باید توسط طرف ناموفق (محکوم علیه) پرداخت شود. تخصیص هزینه ها باید در رأی توضیح داده شود.

43.3 - بررسی انضباطی برای تخلف از این مقررات باید مطابق با قانون انضباطی فدراسیون فوتبال باشد مگر اینکه برخلاف آن در این مقررات پیش بینی شده باشد.

43.4 - اگر دلیلی مبنی بر وجود مورد انضباطی باشد، کمیته وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلاف ( بر حسب مورد) باید پرونده را همراه با تقاضائی برای شروع رسیدگی انضباطی مطابق با قانون انضباطی فدراسیون فوتبال به کمیته انضباطی ارسال نماید.

43.5 - کمیته وضعیت بازیکن و اتاق حل اختلاف ( برحسب مورد، نباید به هیچ پرونده تابع این قوانین رسیدگی کنند اگر بیش از دو سال از زمان وقوع رویداد مورد اختلاف گذشته باشد. این مرور زمان باید به طور ویژه در هر مورد، ابتدا بررسی شود.

فصل نهم – مقررات نهایی

ماده 44: اقدامات انتقالی

44.1- هر دعوی که قبل از لازم الاجرا شدن این مقررات به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ارجاع داده شده است، بر اساس قوانین اجرایی در زمانی که قرارداد موضوع اختلاف امضا شده یا زمانی که اختلاف بوقوع پیوسته، باید رسیدگی شود.

44.2- به عنوان یک قاعده کلی به همه موارد دیگر باید مطابق با این قوانین رسیدگی شود.

44.3- فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید مقررات خود را ظرف 3 ماه مطابق با این مجموعه قوانین اصلاح نمایند.

ماده 45: موضوعات پیش بینی نشده

موضوعاتی که در این مقررات پیش بینی نشده و موارد قوه قاهره (فورس ماژور) توسط هیأت رئیسه سازمان لیگ تصمیم گیری خواهند شد که این تصمیمات، نهایی می باشند.

ماده 46: اجرا

این قوانین توسط هیأت رئیسه سازمان لیگ و هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در تاریخ .......................... به تصویب رسیده و از تاریخ ............................لازم الاجرا می باشد.

251 41

 


 

 

 



 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =