۱ نفر
۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹

پدرام سلطانی در تازه ترین مطلب خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به تبیین اهمیت توسعه فکری در شکل گیری توسعه اقتصادی پرداخته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در مطلب خود این سوال را مطرح کرده که «چرا روند صنعتی شدن در ایران کند شده است؟» و در پاسخ به آن نوشته است:
«صنعت؛ تلفیقی است از سرمایه و فناوری. در مقابل آن دو ویژگی بارز فرهنگی به ویژه در یک سده اخیر در ایران روحیه ستیز با سرمایه دار و بار ارزشی منفی به سرمایه دادن و رفتار محافظه کارانه جامعه ایرانی در ابقاء سنن و گریز از تجدد و نوگرایی بوده است. مشاهده می کنیم که هر دو ویژگی فرهنگی جامعه ایرانی در تضاد و تقابل با دو عنصر شکل دهنده صنعت می باشند. اگر چه در کنار این نگاه جامعه شناختی به جامعه ایرانی و کالبد شکافی مفهوم صنعت، علل و عوامل سیاسی – اجتماعی و اقتصادی متعددی در پس ماندگی صنعت ایران از مقیاس های جهانی دخیل بوده اند، اما نگارنده معتقد است که اصل و ریشه بسیاری از عوامل دیگر به این دو خصیصه فرهنگی ایرانیان بازمی گردد و یا به نوعی در ارتباط و تعامل با آنها قرار دارد.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«به طور مثال علی رغم اینکه بیش از 7 سال از ابلاغ سیاست های اصل 44 می گذرد، مجریان این سیاست ها بخش خصوصی را که نماد سرمایه داری کشور است به رسمیت نشناخته اند و یا استفاده از کالاهای نماینده فناوری های نوین در ایران کمتر از کشورهای قابل مقایسه با ماست. همین طور هنگامیکه به تنگناهای تامین مالی صنعت در کشور نگاه می کنیم، می بینیم که امکان و شرایط استفاده از بسیاری از ابزارهای تامین مالی بانکی و یا بازار سرمایه به جهت شائبه تضاد آنها با مبانی شرعی و فرهنگی وجود ندارد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =