همشهری سرزمین من نوشت:

چهارمین سفرنامة اصغر عبداللهی در شهری می‌گذرد که خود او در همان شهر زندگی می‌کند؛ در خانه را باز می‌کند و در خلوتی نوروز، پا به تهران می‌گذارد. او که در سفرنامه‌های پیشین خود، از سفرهای گذشته‌اش می‌نوشت و از آنچه به یاد می‌آورد می‌گفت، این‌بار از سفری نوشته که تازه پیموده و یادداشتی هم از آن برنداشته. اما این‌بار هم، نویسنده ـ شبیه به سفرنامه‌های پیشین خود ـ بین خیال و واقعیت حرکت می‌کند؛ رفتن به یک کافه‌قنادی، بهانه‌ای می‌شود تا کمی از تهران قدیم و مهاجران به آن بگوید. در خیابان لاله‌زار، در میدان امام‌خمینی(ره) و سی‌تیر و موزه‌هایش قدم می‌زند و کم‌کم تهران قدیم زنده‌تر می‌شود و جان می‌گیرد. در دل تهران قدیم است که از ساکنان و مهاجران به این شهر بیشتر می‌شنویم و تهرانی شدن خود نویسنده را درمی‌یابیم. حضور این آدم‌ها در بازار و کنار کاخ گلستان و صحن مسجد امام(ره) رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد تا لحظه‌ای که ناگهان از مترو و میدان تجریش می‌گوید و دوباره خود را در تهران امروز می‌یابیم.

 

این قسمت: تهران


سفر در همین حوالی / سفر از کوچه به خیابان نزدیک

همیشه نه، اما گاهی سفر از همین‌جا شروع می‌شود، از باز شدن درِ خانه به کوچه. کوچه‌ای باریک که وسط آن درختان قدیمی چنار ردیف شده‌اند. این کوچه وسط شهر است در خیابان حقوقی. من از همین‌جا راه می‌افتم و شب هرچه به یادم مانده باشد ایمیل می‌دهم. کوچه و خیابان خلوت است. خیال می‌کنی همه از تهران رفته‌اند بیرون؛ رفته‌اند اما نه همه. خیلی‌ها مثل ما عید را در تهران می‌مانند. این همان تهرانی است که از قضا همه در طول سال غبطه‌اش را می‌خورند. هوای ملس بهاری و خواب بعد از روز و شبی که به تبریکات، به صله ارحام گذشته. در شهرستان که باشی فهرستی بلندبالا از خویش و قوم داری اما اینجا در پایتخت مهاجران قدیمی، دیدوبازدیدها زیاد نیست. قصد کرده‌ام بروم یک تیکه پروک و قهوه در همان قنادی خیابان سعدی بخورم. حتماً باز است. می‌گویند هفتاد سال بلکه بیشتر از عمر این کافه‌قنادی می‌گذرد. طبعاً شهری که یک وقتی باغ بوده، باغ انار و توت و گردو و درختان چنار، بعد که تکه‌تکه شده، سرراست و منظم نیست اما شمال و جنوبش معلوم است. سر بچرخانی، هرجا کوه دیدی شمال است. کوه‌های البرز در این فصل از سال کمی برف دارند و هوا شفاف‌تر از بقیه روزهای سال است. آدرس را همیشه از همین کوه‌های البرز می‌گیرم و راه می‌افتم.
 

شماره 43 ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در 116 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 4 هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =