شهاب الدین عزیزی خادم عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور در کافه خبر گفت لیگ حتی می تواند 14 تیمی شود اما به شرطی که کار علمی انجام بدهیم.

به گزارش خبرآنلاین؛بحث 16 تیمی شدن لیگ برتر در شرایطی قرار است به مرحله اجرا در بیاید که هنوز یک جای کار می لنگد.به نظر همه چیز آن طور که فدراسیونی ها انتظارش را دارند جلو نرفته و کارها بر اساس روند کارشناسی شده پیش نرفته است.روز بیست و ششم ماه جاری اعضای هیئت رییسه در حالی تصمیم نهایی را در این مورد خواهند گرفت که بازی های لیگ دسته اول به روزهای آخر خودش رسیده و تقریبا تکلیف تیم های صعود کننده مشخص شده است؛اما نکته ای که وجود دارد این است که امسال هم تیم هایی پا به لیگ برتر می گذارند که شرایط برای میزبانی از لیگ برتر را ندارند.کمبود امکاناتی که حتی برای برگزاری رقابت در لیگ یک هم کافی نیست نگرانی ها را افزایش داده است.نگرانی هایی که ممکن است تیم های تازه صعود کرده به لیگ برتر را به سرنوشت گهر دورود دچار کند.با این حال شهاب الدین عزیزی خادم با حضور در خبرآنلاین،چالش هایی را که پیش روی 16 تیمی شدن تیم های لیگ برتر قرار دارد را مورد بررسی قرار داد.به عقیده این عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال لیگ برتر می تواند حتی با بیشتر از 18 تیم هم برگزار شود به شرط اینکه شرایطش در کشور مهیا باشد و تمام اصول ها مطابق با معیارهای روز دنیا پیش برود.


شما در نخستین نشست بعد از انتخابات هیئت رییسه تصمیم گرفتید که لیگ برتر 16 تیمی شود.البته قبل از این هم در هیئت رییسه قبلی 16 تیمی شدن مطرح شده بود،آن زمان به چه چیزی فکر می کردید که این تصمیم را گرفتید؟
من همان روز هم اعتقاد به این داشتم که وقتی یک کاری می خواهد انجام شود نباید یک شبه برای این کار تصمیم بگیریم.
اما در آن جلسه از 9 تا رای ،هر 9 نفر به این تصمیم هیئت رییسه رای دادند.
نمی دانم؛اما من اعتقاد داشتم که باید با یک نگاه علمی تر به این موضوع نگاه کرد.اگر من آمدم و از این بحث دفاع کردم اعتقادم این بود که مباحث باید در یک جا پخته شود.برای من کیفیت در اولویت قرار دارد.اما در بحث 16 تا 18 تیمی حتما و حتما باید یک بحث کارشناسی قوی انجام شود.کاری که چکش خورده باشد و از زوایای مختلف مورد بررسی جدی قرار بگیرد و پس از آن در هیئت رییسه تصمیم نهایی در موردش گرفته شود.البته باید این حق را به باشگاه ها هم داد.ما در انتخابات سال گذشته نشان دادیم که روی یک دموکراسی سوار شده و دیگر نگاه های دولتی صرف در فوتبال نمی بینیم.این پروسه کاملا شفاف است.حالا ما کاری نداریم که چه کسی موافق است و چه کسی مخالف.تا روزی هم که باشم از این پروسه دفاع می کنم.من بر این عقیده هستم که بسیاری از این بحث ها که هزینه های زیادی هم دارد باید بیشتر چکش بخورد.نظرات مدیر عامل ها،کارشناسان و حتی بازیکنان هم در این زمینه مهم است.برقرار کردن این پروسه هم معایب دارد و هم مزایا.معایبش این است که خیلی از تیم ها که به بدنه دولتی وصل هستند ممکن است با این تصمیمات ممکن است به سمت ورزش کارگری بروند.در کل ما بستر لازم را نداریم،مثلا وقتی یک تیم می خواهد از مشهد به اهواز برود باید دو مسیر را پرواز کند.اگر زیر ساخت ها درست شود اتفاق خوبی است.ما این تصمیم را گرفته ایم و نیاز به زمانی چند ساله برای جا افتادن داریم.البته این جا افتادن هم بستگی به شرایط کشور دارد.من می گویم اگر زیرساخت ها درست شود حتی لیگ ایران پتانسیل برگزاری با تیم های بیشتر را هم دارد.
اما هر تیمی که می آید باید شاخصه های حضور در لیگ را داشته باشد.اتفاقی که متاسفانه تیم های ایرانی برای صعود شرایط لازم را ندارند.
حتما،یکی از صحبت های من همین است.باشگاه ها باید یک سری استانداردهای لازم را داشته باشند که همه تیم ها نشوند گهر.ما هرگز نمی توانیم یک شبه تصمیم بگیریم و این تصمیمات را اجرایی کنیم.شما حتی این اتفاقات را در یک فوتبال آماتور هم نمی بینید.الان من از شما می پرسم که آیا می دانید برنامه یک و یا دو فصل فوتبال ایران چه چیزی است؟من می گویم که این کار باید کارشناسی شود.به همین دلیل بود که ما شورای راهبردی را شکل دادیم و با تامین کردن خوراک آن اهداف فوتبال را پیش بردیم.
این چکش خوردنی که شما در موردش حرف زدید الان در فوتبال ایران اجرا شده است؟البته شما خودتان هم یک بار به 16 تیمی شدن رای دادید؟
من اعتقاد داشتم که این کار را باید پرورش دهیم.من روی کارهای علمی و صفر اعتقاد زیادی دارم.در آن روز هم رای دادم و روی این رای پایبند هستم.به عقیده من در فدراسیون باید نگاه مشارکتی باشد اما تصمیمات نهایی در فدراسیون فوتبال گرفته شود.من اعتقاد دارم که همه را باید وارد بازی کرد اما با یک مشارکت آگاهانه.
الان انتقادی که از شما در هیئت رییسه می شود این است که می گویند شما نماینده باشگاه ها هستید و ...
نه من یک شخصیت حقیقی هستم و با همین شخصیت هم رای آوردم.
اما شما عضو هیئت رییسه پیکان هم هستید.
بله اما من نگاهم صرف باشگاهی نیست.نگاه من یک نگاه توسعه ای به فوتبال و یک تصمیم ملی است.این تصمیم برای من ارجحیت دارد.
قبول دارید که اگر تیم های لیگ 6 تا بازی کمتر می کردند نتایج بهتری حاصل می شد؟فشردگی بازی های باشگاهی،آسیایی و ملی کمتر می شد و ...
یکی از محاسن لیگ 16 تیمی همین است.مصدومیت ها کمتر می شود،خستگی بازی های ملی کمتر می شود و قطعد کیفیت ها بالاتر می رود.
شما یک بار به طور غیر رسمی از حضور بازیکنان بی کیفیت حرف زدید.
هنوز هم اعتقادم روی این قضیه است.اگر در جایی رقابت نباشد کیفیت پایین می آید.من آن رای در هیئت رییسه را خیلی سریع دادم اما اعتقادم این است که دیگر نباید تصمیمات یک شبه گرفته شود.باید آینده فوتبال را دید و در مورد آن تصمیم گرفت.
این را قبول دارید که اگر قرار باشد معیار تیم ها بر اساس شرایط اقتصادی باشد لیگ برتر حتی کشش 14 تیمی شدن را هم ندارد؟
اشکالی ندارد،ولی شما بروید تراز مالی باشگاه ها را ببینید.آیا باشگاهی را سراغ دارید که تراز مالی اش مثبت باشد؟
در حال حاضر سالی 500 میلیارد تومان برای فوتبال در ایران هزینه می شود فکر می کنید این رقم با شرایط فوتبال ما همخوانی دارد؟
من هیچ وقت دوست نداشتم وارد مسائل فنی شود.اما می خواهم بگویم که یک بازیکن در لیگ ایران و به طور میانگین 500 میلیون تومان می ارزد،اما این بازیکن قطعا در طول فصل هزینه هم دارد.حرف من این است که سطح بازیکنان ایران در قیاس با بازیکنان اروپایی پایین تر است.الان یک هافبک اروپایی بیشتر از 8 مایل می دود اما میانگین یک بازیکن ایرانی به 5 کیلومتر نمی رسد. در حالی که باید حد اقل نصف این بدوند. تازه بازیکنان درایران مالیات هم نمی دهند.از لحاظ تغدیه ای هم که مشکلی وجود ندارد و تقریبا شبیه هم است.من می گویم که بازیکن باید روی سنگ هم بدود.این مشکلات را ما در حوزه مدیریت هم نتوانستیم اعمال کنیم.
شما وقتی یک قانونی را تصویب می کنید نظر کارشناسی روی آن انجام نمی شود.مثلا در بحث 16 تیمی شدن کفاشیان می آید و می گوید که دوستان فشارآورده اند یا از باشگاه ذوب آهن زنگ زده اند و ...در حقیقت در فدراسیون فوتبال کارها به صورت هیئتی انجام می شود.
شما تا قبل از بازی با راه آهن نمی دانستید که این بازی کجا قرار است که برگزار شود.در هیچ کجای دنیا از این اتفاقات نمی افتد.یک چیزی را هم بگویم که این هیئتی بودن در خیلی ازجاها حاکم است. ولی این را هم نادیده نگیرید که در فدراسیون کارهای قابل دفاعی هم انجام شده است.ما شورای راهبردی را به همین دلیل تشکیل دادیم.
در حقیقت برای خروج از این هیئتی بودن دیگر؟
ما چاره ای نداریم.باید نگاه ما به فوتبال اکتشافی باشد.شما می خواهید یک چیزی را تولید کنید.برای تولید آن جنس نیاز به آزمایشگاه دارید تا با بررسی کردن آن و رسیدن به نتیجه واقعی جنس خورد را تولید و روانه بازار کنید.در حوزه علم یکی از مشکلات ما همین است.من می گویم که فوتبال هم یک نوع علم است و باید یک پژوهشگاه داشته باشد.
شما روز 26 اسفند ماه می خواهید بنشینید و درباره 16 تیمی شدن لیگ برتر تصمیم بگیرید.این در حالی است که تا آن زمان تکلیف تیم های صعود کننده به لیگ برتر مشخص شده است.این نابسامانی ها تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟

من یک سال فریاد زدم و به این رویه اعتراض کردم.رسالت حرفه ای من این است که در قبال مردم پاسخگو باشم.الان ما نمی توانیم بگوییم که برای دوسال آینده چه برنامه ای برای فوتبال ایران داریم.برای شما مثالی می زنم؛در آلمان اگر یک تیم دسته سومی با بایرن مونیخ بازی داشته باشد فدراسیون آلمان هیچ تفاوتی بین بایرن و آن تیم دسته سومی نمی گذارد.همین استقلال و سپاهان مگر قهرمان های ایران و از بهترین تیم های آسیا نیستند؟پس چرا هنوز مشخص نیست که چه زمانی باید به مصاف هم بروند؟ما برای این دو تا تیم نمی توانیم برنامه ریزی کنیم.من از شما رسانه ها می خواهم که مدیران را وادار کنید تا تن به برنامه ریزی بدهند.فوتبال ما زمانی درست می شود که مدیران ما برنامه محور باشد.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    احسن اقایی عزیزی خادم منم موافقم