۰ نفر
۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان وارد چابهار ‌شد تا همراه با محمود احمدی نژاد، بزرگترین و مهمترین پروژۀ گازی منطقه را کلید بزند.

پروژۀ خط لولۀ گاز ایران و پاکستان در حالی کلید خورد که تلاشهای زیادی برای جلوگیری از آن صورت گرفته بود.
به گزارش خبرآنلاین، موسسۀ امریکن اینترپرایز اینستیتو در یادداشتی می‌نویسد: به رغم همۀ تلاشهایی که ازسوی آمریکا جهت منصرف کردن پاکستان برای مشارکت در این طرح صورت گرفته بود، پاکستان این معامله را پذیرفت. ایالات متحدۀ آمریکا به دلیل ورود ارز به ایران و بالا رفتن حجم تبادلات اقتصادی ناشی از احداث خط لولۀ صلح به شدت مخالف احداث این پروژه بوده و مقامات اسلام آباد را از پذیرش آن برحذر داشته بود.
لازم به یادآوری است که پاکستان در 30 ژانویه لایحۀ معاملۀ گازی با ایران( که 500 مایل آن در خاک پاکستان قرار دارد) را به ارزش 1.5 میلیارد دلار تصویب کرد. خط لولۀ صلح، پاکستان را به میدان گازی پارس جنوبی متصل می‌کند. این خط لوله، ظرفیت انتقال روزانه 750 میلیون فوت مکعب به شبکۀ گازی پاکستان را دارد؛ آنهم در زمانی که پاکستان در بخش زیربناهایی انرژی با چالشهای زیادی روبروست و به دلیل قطع 20 ساعتۀ انرژی و برق گاهاً بسیاری از شهرهای این کشور شاهد تظاهرات‌های مردمی است. گفتنی است پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ سابقۀ آمریکا خط لولۀ صلح و پذیرش آن از سوی پاکستان را نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران خوانده بود.
جدول ذیل، خلاصه‌ای از مهمترین معاملات اقتصادی میان ایران و پاکستان را طی سالهای اخیر شرح داده است:

سال
شرح
2008
ایران در سال 2008 برای سرمایه‌گذاری و تقویت معاملات در حوزۀ انرژی با پاکستان اعلام آمادگی کرد که متعاقب توافقات به عمل آمده میان دو کشور پاکستان اجازۀ وارد کردن 1000 مگاوات برق را بدست آورد.
2009
در سال 2009 ایران و پاکستان توافق‌نامۀ انتقال گاز به میزان 30 میلیون متر مکعب در روز را امضاء کردند.
2009
در آگوست 2009 ایران و پاکستان مسیری را احداث کردند که اسلام آباد را از طریق تهران به استانبول متصل می‌کرد. این توافق در چهارچوب همکاریهای سازمان اکو بود.
2010
در سال 2010 پاکستان برای ایجاد منطقۀ آزاد اقتصادی میان ترکیه، پاکستان، ایران و سایر کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کرد. در فوریه همان سال ایران و پاکستان تفاهم‌نامه‌ای را برای تقویت تبادلات اقتصادی امضاء کردند.

3152

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =