مصطفی رضاحسینی

یکی از چالش های پیش روی مدیریت شهری (شهرداری ها) در سه دوره گذشته شوراهای اسلامی جریانات سیاسی ناشی از عدم همخوانی بین رئیس جمهور مورد نظر اعضاء شورای اسلامی با یکدیگر و یا با شهردار و مدیران شهری می باشد.این چالش منجر به نشان دادن واکنش در همه عرصه های خدماتی گردیده به نحوی که شاهد هستیم این حس کاملاً سیاسی در همه اجزاء شهرداری رخنه کرده و حتی عزل و نصب ها و ایراد و بهانه ها هم با نگاه اینکه این مدیر با مثلاً رئیس دولت موافق است یا خیر را تحت تأثیر قرار داده است . این بلای فرهنگی از درک ناصحیح سیاست و خدمت و مصالح ملّی قلمداد می شود در بسیاری جاها باعث شده تا مردم متضرر اصلی اختلافات، اردو کشی ها و اختلافات بین مدیریت شهری و شورائی ها باشند ، که از برگزاری یک مراسم و دعوت از یک سخنران گرفته تا انجام یک پروژه.
لذا با توجه به این واقعیت که معمولاً هم علنی نیست و به حالت کینه و انتقام گیری هم بدل گردیده تا آنجا پیش رفته که حتی برخی استانداران و فرمانداران را نیز در مقابل مدیریت شهری قرارداده و این هم یعنی مردم سنگ زیرین آسیاب خواهند بود و شهرها به جای پیشرفت در حالت درجا و انجام امور روز مرگی عمر خود را تلف می کنند .
راه حل چیست؟ مهم ترین اصل، تقوی پیشه کردن مسئولین در هر رده و دسته ، تقویت روحیه ملی و جمعی به جای فردی ، رسیدن به اصل خدمت صادقانه و پرهیز از دخالت دادن اندیشه های سیاسی آنجا که بین آنان بایستی کار مشترک و عام المنفعه صورت پذیرد . یعنی یک کار فرهنگی عمیق .امّا چون رسیدن به این نقطه کار و زمان زیادی می طلبد یک راه نزدیک که مردم را هم از سر درگمی و بلاتکلیفی نجات می دهد این است که نامزدهای شوراهای اسلامی بویژه در این دوره که با انتخابات ریاست جمهوری هم همراه خواهد بود ، صراحتاً برای مردم کاندیدای ریاست جمهوری مورد نظر خود و یا حزب و تشکیلات سیاسی همراه خود را اعلام کنند .
اگر چنین شود مردم با آزادی ، آرامش، تعقل و تفکر، بدور از هیاهوی تبلیغاتی و موج های سطحی فریبنده ، علاقه بیشتر پا به میدان می گذارند می دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و در صورت برنده شدن تیم مورد نظر آنان چون از یکدستی در همه زمینه ها برخوردار است پس در انتخاب مدیریت شهری ، همراهی ، همکاری، خدمت، مصوبات و ... اختلافی وجود نخواهد داشت و یا به حداقل ممکن می رسد .
براستی آیا نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی چنین جرأت ، آینده نگری و صداقت را در خود دارند که از هم اکنون و در تبلیغات خود اعلام کنند که تابع افکار و اندیشه های کدام جریان سیاسی و کدام نامزد ریاست جمهوری می باشند؟
اگر چنین شد می توانیم مدعی شویم در راه دموکراسی و ایجاد شرایط لازم برای انتخاب کنندگان گام موثر و مهمی برداشته ایم ، هر چند هنوز انگیزه های قومی و قبیله ای نقش اساسی در انتخاب های کشور ما بازی می کند امّا بلوغ انتخابات بایستی علائم خود را نشان دهد .
شاید در این صورت شاهد برخی اختلافات اعضاء شورای شهر با شهرداری ها ، برخی کج سلیقگی ها، برخی موضع گیری های غیر منصفانه استانداران و فرمانداران به عنوان دولت با مدیریت شهری که از استقلال قانونی لازم برخوردار است کاسته شود و همت برای خدمت ، عمران و آبادانی سرعت بگیرد و به معنای واقعی به مدیریت شهری یکپارچه نزدیک شویم .
به امید آن روز

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =