دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 بعد از 8 ماه از صبح امروز در هتل ریکسوس آلماتی قزاقستان آغاز شد، اما خبر موثقی از پیشنهادات طرفین در این مذاکرات در دست نیست.

به گزارش خبرآنلاین، هیات مذاکره کننده ایران روز یک شنبه به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، وارد آلماتی شد.  در حالی که ایران انتظار دارد که پاسخ به پیشنهادهایش در مسکو را در آلماتی دریافت کند، پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: پیشنهاد 1+5 در آلماتی به ایران در واقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.
آنچنان که ایسنا گزارش داده، در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.
این درحالی است که سعید جلیلی رییس هیات مذاکره کننده ایرانی و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چند روز قبل از شروع مذاکرات، در سخنانی در تهران خطاب به گروه 1+5 اعلام کرد که ˈباید با یک پیشنهاد معتبر وارد مذاکرات آلماتی شوندˈ. جلیلی همچنین به گروه 1+5 پیام داد که با راهبرد جدیدی که فاقد اشتباهات گذشته است، وارد این دور از گفت و گوها شوند و لازم است گروه 1+5 اشتباهات محاسباتی گذشته را کنار گذاشته و اشتباه محاسباتی دیگری را مرتکب نشوند و وارد مسیری شوند که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند.
مایکل مان: 1+5 پیشنهاد تغییریافته‌ای به ایران ارائه می‌کند
در همین راستا مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گروه 1+5 در مذاکرات امروز در آلماتی پیشنهاد جدید برای ایران دارند؟، به ایسنا گفت: ما یک پیشنهاد تغییر یافته را ارایه خواهیم کرد.

وی همچنین در حالی که دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در حال انجام است به میان خبرنگاران آمد و گفت: به صورت شفاف واکنش‌هایمان را به گزارش آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در ایران اعلام کردیم.
به گزارش ایسنا وی مدعی شد که اقدام ایران در نصب این سانتریفیوژها خلاف قطعنامه‌های موجود است و به نگرانی‌هایی که وجود دارد دامن می زند.
ایران بر اساس معاهده ان پی‌تی و پادمان جامع و تحت نظارت وبازرسی آژانس، نسل پیشرفته‌ای از سانتریفیوژهای تولید داخل را در سایت غنی‌سازی نطنز نصب کرده است و به موقع آژانس را از این اقدام مطلع ساخته است.
مان درباره مذاکرات آلماتی گفت: این که ایران در استانبول در سال 2012 قبول کرد درباره برنامه هسته‌ای اش صحبت کند، اقدام مثبتی است و من فکر می کنم که ما درحال پیشرفت هستیم.
سخنگوی اشتون اظهار کرد که ما منتظر یک حرکت واقعی هستیم و البته متوجه هستیم که این اقدامات یک شبه قابل تصمیم‌گیری نیستند.
گزارش بلومبرگ درباره مذاکرات ایران و 1+5
همچنین بلومبرگ گزارش داد که آمریکا و متحدانش از ایران می‌خواهند آن چه را که آنها "یک پیشنهاد خوب و به روز شده" نامیده‌اند در مذاکرات هسته‌ای که امروز (سه‌شنبه) در آلماتی برگزار می‌شود، بپذیرد.
آنچنان که ایسنا گزارش داده، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در ادامه گزارش خود گفت: مذاکرات پس از یک وقفه هشت ماهه بین ایران و کشورهای عضو 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) برگزار می‌شود. دیپلمات‌ها روز دوشنبه در آلماتی، مکان برگزاری مذاکرات اعلام کردند که کشورهای عضو 1+5 به دنبال یک توافق‌نامه نهایی درازمدت در ازای رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران هستند.
بلومبرگ درادامه گزارش خود با بیان این که یکی از اتفاقاتی که می‌تواند دری را باز کند احتمال دیدار مستقیم بین مذاکره‌کنندگان آمریکا و ایران در حاشیه نشست آلماتی است، مدعی شد که آخرین باری که این اتفاق افتاد در اکتبر سال 2009 در مذاکرات ژنو بود. آمریکا و سایر مقامات غربی از اظهارنظر درباره جزییات بسته‌ رفع نسبی تحریم‌ها خودداری کرده‌اند، زیرا این بسته هنوز به ایران ارائه نشده است. هر دو طرف به زمان نیاز دارند تا پیشنهادهای یکدیگر را بررسی کنند و به گفته دیپلمات‌های سه کشور، حتی اگر مذاکرات به روز دوم کشیده شود این هفته انتظار تحقق دستاوردی نمی‌رود.

این مذاکرات در حالی ادامه دارد که بسته پیشنهادی غرب برای ایران در هاله ای از ابهام است و تا کنون هیچ مقام رسمی ای این بسته را برای رسانه ها باز نکرده است.
گفتنی است تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول در بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه سال جاری نیز در مسکو برگزار شد.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    16 8
    غربی ها : کل انرژی هسته ای رو قطع کنید نفتتون رو هم مفت بدید ما اون موقع شاید آدامس دادیم بهتون ...
  • Ashkan IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    16 7
    تنها چيزى كه غرب از ايران ميخواهد اين هست كه ايران از تمام حقوق خود در چهارچوبه ان پى تى چشمپوشى كند در حاليكه هند پاكستان و إسرائيل داراى سلاح اتمى هستند و ان پى تى را هم إمضاء نكرده اند غرب فكر ميكند كه علم فقط مختص آنهاست و كشورهاى ديگر حق استقلال ندارند و بايد هميشه به آنها وابسته باشند در غرب ضرب المثلى هست كه ميگويد تا وقتى نتوانستى گنهكارى كسى را ثابت كنى طرف مقابل بيگناه هست غرب فقط به ايران تهمت ميزند در حاليكه مدركى براى اثبات تهمتها يشان ندارند
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    16 13
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست