مدیر انتشارت معین از انتشار رمان «فرزند ایران» نخستین رمان میرجلال‌الدین کزازی و عرضه آن در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد؛ کتابی که براساس زندگی فردوسی نوشته شده است.

 

 صالح رامسری، مدیر انتشارت معین عنوان كرد که این کتاب هم اکنون مراحل پایانی انتشار را سپری می‌کند و تا نمایشگاه آماده می‌شود. ميرجلال الدين کزازی درباره اين کتاب به «ایبنا» گفت که در بخش‌هايي از اين داستان شخصیت فردوسي را كنار پدر، مادر، همسر يا فرزندانش نشانده و توصیف کرده است. وي افزود: اين كتاب بر سه پايه بنياد گرفته است؛ شاهنامه، نكته‌هايي كه نويسندگان زيست‌نامه‌ها (تذكره‌ها) درباره فردوسي نوشته‌اند و پندار خودم. فردوسي در بخش‌هايي از شاهنامه، پاره‌اي از رخدادهاي زندگاني خويش را بازنموده است. بيشتر اين بخش‌ها در ديباچه شاهنامه آورده شده كه از ديد من، اين ديباچه، واپسين بخشي است كه فردوسي سروده است. او همچنين در ميانه داستان‌ها و گاه در پايان آن‌ها به كوتاهي از خود سخن گفته است كه از آن‌ها نيز بهره برده‌ام.

این پژوهشگر، اساس ديگر داستانش را تذكره‌هاي قديمي خواند و گفت: در كتاب‌هايي مانند «تاريخ سيستان» و «چهار مقاله» و نيز در زيست‌نامه‌هاي كهن، درباره زندگي فردوسي نكته‌هايي آورده شده است كه از آن‌ها براي نگارش «فرزند ايران» بهره بردم. اين بخش بر پايه افسانه‌هايي است كه درباره اين سخنور بزرگ بر زبان‌ها بوده است.

وي با بيان اين‌كه بعضي از تهي‌ماندگي‌ها در زندگي فردوسي را خود پنداشته و نوشته است، افزود: در اين بخش، چهره‌ها و قهرمانان بنيادين داستان همگي برگرفته از شاهنامه و زيست‌نامه‌هاي كهن است.

كزازي در پاسخ به اين پرسش كه «فرزند ايران» رمان است يا زندگينامه مستند و داستاني فردوسي، گفت: داوري در اين باره با خوانندگان كتاب است، اما من مي‌خواستم داستاني بنويسم بر پايه زندگينامه فردوسي. از اين رو نمي‌توانم «فرزند ايران» را زيست‌نامه فردوسي بدانم.

اين استاد ادبيات فارسي افزود: در بخش‌هايي از اين داستان كه بر پايه افسانه استوار است، فردوسي را در كنار پدر، مادر، همسر يا فرزندانش نشانده‌ام كه گفت‌وگوهايي گاه درازدامان ميان آن‌ها درمي‌گيرد. منش و كنش فردوسي را بيشتر در اين گفت‌وگوها نشان داده‌ام.

به گفته كزازي، ديدگاه‌ها، انديشه‌ها،‌ شيوه سخنوري و پيوند فردوسي با تاريخ ايران در اين گفت‌وگوها آشكار شده است.

«فرزند ايران» در 198 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي هشت‌هزار و 500 تومان از سوي انتشارات معين منتشر مي‌شود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =