دو هفته پس از نخستین دریل کاری مریخ‌نورد کیوریاسیتی، مقداری پودر سنگ از دل یکی از صخره‌های مریخ بدست آمده و دانشمندان منتظر نتایج بررسی‌های شیمیایی آزمایشگاه کیوریاسیتی هستند

کیوریاسیتی مجهز به دریلی است که می‌تواند سنگ‌ها را حفاری کرده و به لایه‌های درونی سنگ دسترسی پیدا کند. مریخ میدان مغناطیسی ندارد و جو آن نیز بسیار رقیق است؛ به همین دلیل طوفان‌های خورشیدی، پرتوهای فرابنفش و ایکس و گاما و هم‌چنین پرتوهای کیهانی به راحتی به سطح سیاره نفوذ می‌کند و ترکیب شیمیایی همه‌چیز را تغییر می‌دهند؛ اما لایه‌های داخلی سنگ‌ها می‌توانند از این تغییرات در امان مانده و میلیاردها سال دست‌نخورده باقی بمانند. همان‌طور که می‌بینید، این پودر خاکستری رنگ بسیار متفاوتی با سطح سرخ-قهوه‌ای رنگ مریخ دارد. دانشمندان امیدوارند اگر مریخ در گذشته‌های دور خود میزبان حیات بوده، نشانه‌هایی از آن را در دل سنگ‌های مریخ و به خصوص لایه‌های رسوبی دهانه گیل پیدا کنند.

در این تصویر، چنگک کیوریاسیتی را می‌بینید که با پودر حاصل از نخستین حفاری این مریخ‌نورد پر شده و در حال انتقال به آزمایشگاه شیمیایی این کاوشگر است. اخترشناسان و زیست‌اخترشناسان بسیار مشتاقند تا نخستین اطلاعات حاصل از این آزمایش به زمین مخابره شود؛ هرچند که بعید به نظر می‌رسد سیاره سرخ اسرار خود را به همین سادگی و در اولین تلاش بازگو کند. برای آن‌که با ابزارهای مریخ‌نورد بهتر آشنا شوید، به اینفوگرافیک زیر توجه کنید. برای مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ‎تر، اینجا را کلیک کنید.


البته این نخستین آزمایش شیمیایی برای یافتن حیات در سطح مریخ نیست. کاوشگرهای وایکینگ 1 و 2 و مریخ‌نشین فینیکس نیز به آزمایشگاه‌های شیمیایی مجهز بودند که هیچ‌کدام نشانه‌ای از حیات نیافتند.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم فخیم IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    7 1
    ممنون...از سرویس دانش خبرآن لاین انتظار داریم این جور اخبار رو سریعتر ترجمه و منتشر کنه...