آیت الله علی کورانی با انتقاد از سوء استفاده برخی مسئولان از مساله مهدویت گفت: "روایاتی که می گوید سفیانی در دوره آخرالزمان از اهواز می آید و عراق را می گیرد، نه متعلق به پیامبر و اهل بیت است و نه قطعی است."

این محقق برجسته حوزه مهدویت با انتقاد از رواج افکار غلط درباره مهدویت در گفت وگوی مشروحی با خبرآنلاین گفت: " خطر و ضرر برخی حرف ها درباره مهدویت وقتی پیش می‌آید که یک مقام مسئول، بخواهد با هوس و دروغ، این باور را به کار ببرد. مثلاً جناب آقاى... که در ایران برای امام مهدی نقشۀ راه می‌کشد و وسط بیابان پادگان می‌سازد. یا ویژگی‌هایی غیبی به خود نسبت می‌دهد و می‌گوید هنگامی که در سازمان ملل متحد صحبت می‌کرده است، همۀ شنوندگان محو او شده اند، به طوری که حتی پلک نمی‌زده‌اند! یا یکی دیگر، که به خود نسبتِ ارتباط با امام را می‌دهد و می‌گوید جلویش برای امام جانماز بیندازند تا او پشت سر امام نماز بخواند! همۀ این‌ها یا وهم و خیال است، یا دروغ. من خود دیدم که در تالار سازمان ملل، مردم می‌آمدند و می‌رفتند و صحبت می‌کردند. "
وی درباره سوء استفاده برخی از روایات غیر قطعی کتاب "علائم ظهور" می گوید: اگر بخواهم دوباره این کتاب را بنویسم روایات قطعی و غیرقطعی را مشخص می‌کنم و روایات احتمالی را نمی‌آورم. یعنی روایاتی را که احتمالی است، روایات غیرقطعی را کلاً حذف می‌کنم تا از آن سوءاستفاده نکنند. مثلا من نوشتم که یک روایتی هست که می‌گوید سفیانی وارد اهواز می‌شود. اوه! هیاهو کردند که سفیانی می‌آید و ایران را می‌گیرد، سفیانی عراق را می‌گیرد، سفیانی، سفیانی... خب اصلا این را حذف می‌کنم. چون این روایت اصلا از پیامبر و اهل بیت(ع) نیست، و من هم به این روایت اعتقاد ندارم. خب چرا احتمالش را بدهم؟ پس آن را طوری می‌نویسم که اگر کسی «شیخُ المُشکِلین» [=ختمِ اشکال‌گیران!] هم بود، نتواند اشکالی بگیرد!" 
آیت الله کورانی با تاکیدبرتقویت علمی تبلیغات مهدوی درباره موضع ایران دربارۀ مهدویت گفت : " من معتقدم که باید تقویت شده و عقلانی شود. یعنی تعمیق بشود. باید این اعتقاد را از نظر علمی فربه کرد و در جهان منتشر نمود. مهدویت، قضیۀ مهمی در باورهای شیعه است. ما تز کاملی داریم که می‌توانیم آن را با طرحی کامل به جهان اسلام ارائه دهیم. این بسیار مهم است. در عین حال، نقاط ضعفی وجود دارد که به این باور آسیب می‌رساند؛ این‌ها را باید تا جای ممکن کم کرد. مهم‌ترین آسیب، عرفان کاذب است، وغلو در مورد اشخاص، می‌توانند زمینه را برای ادعای مهدویت فراهم کنند. "

متن کامل این گفت وگوی مشروح در خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    سرعت واکنش ایشان مثال زدنی است، حالا هم عجله ای نبود میگذاشتن چند سال دیگه انتقاد میکردند.
    • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
      0 0
      همان موقع که سی دی ظهور نزدیک است پخش شد آقای کورانی منکر استنادات آن شد . شاید خبرش به شما نرسیده
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    1-آیا بهتر نیست برای اصلاح وتجدید چاپ عجله کنید2-آیا بهتر نبود همانموقع جواب اون آقا رو می دادید چرا اینهمه دیر؟5
    • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
      0 0
      کورانی همیشه در برنامه هایش در کانالهای عربی ماهواره ها از این قبیل حرفها می زند . برای مخاطب فارسی کمی جدید است . در ضمن این فقط یک بخش مصاحبه است. باید دید تمام مصاحبه به چه مناسبت بوده و زمینه این صحبتها چه بوده است. شاید این فقط یک فلش بک (نگاه به عقب) باشد.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    خبر آنلاین! اسم کتاب علایم ظهور نیست عصر ظهوره. بعد این همه عکس خوب از ایشون تو اینترنت هست عکس بدتر از این نبود بذارید؟