در تاریخ دینی شیعیان روز دهم ربیع الثانی، به نام دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) ثبت شده است. روز عروج خواهر امام رضا(ع) حضرت معصومه ای که با گذشت قرن ها از رحلتش تا همیشه ایران و شهر قم از عطر عصمت وجودش سرشار بوده است.

حضرت فاطمه معصومه(س) در سال 201ه .ق برای دیدار ام رضا (ع) از شهر مدینه خارج شد. ایشان در روز 23 ربیع الاول سال 201 ه. ق به شهر قم رسید.هفده روز از مدت اقامت بانوی قم در این شهر نگذشته بود، بی آن که برادر را ببییند، به لقای محبوبش شتافت. برای آشنایی بیشتر با نکاتی درباره ایشان به مطلب 10نکته کوتاه برای شناخت حضرت معصومه(س) که در خبرآنلاین منتشر شده است، مراجعه کنید.
حضرت فاطمه معصومه(س) با تنی چند از برادران خود عازم سفر به ایران شد. در تاریخ آمده است که بعد از فوت ایشان، دو سوار نقابدار بر جنازه حضرت حاضر شدند. به راستی چه کسی بر پیکر پاک حضرت معصومه علیهاالسلام نماز گزارد؟
فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در هنگام مرگ، بسیار جوان بوده است. حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ،دلایل عدم ازدواج حضرت معصومه(س) را در دو مورد تبیین کرده است.
بیت « خوشبخت قوم طایفه، ما مردم قمیم/جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم» تک بیتی از سروده حمیدرضا برقعه ای، شاعر آیینی کشورمان، در وصف بانوی شهر آینه هاست. برای خواند متن کامل شعر فوق، اینجا را کلیک کنید.
روایت است هنگامی که حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر ساوه بیمار بود، از اطرافیان خود خواست تا او را به شهر قم برده،از زبان پدر بزرگوارش، حدیثی درباره این شهر نقل کرد. متن این حدیث در مطلبی با عنوان مقام علمی حضرت معصومه آمده است.
فاطمه معصومه(علیهاالسلام) از نظر علمی و آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام و اخلاق و ... در حدّ بالایی از رشد علمی بوده است تا آنجا که گاهی با نبود پدر بزرگوارش به پرسش‏های دینی و فقهی شیعیان پاسخ می‏داد. برای خواندن نمونه ای از علم و تیزبینی ایشان، اینجا را کلیک کنید.
بیش از هزار سال است که شهر قم به خود می بالد که نگینی چون فاطمه معصومه(س) در آن می درخشد. الگویی از یک زن مسلمان که همچون جد بزرگوارش حضرت فاطمه زهرا(س) بی همتاست. درود خدا بر او و خاندان مطهرش.
62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =