قیمت 30 هزار تومانی برای عرضه داخلی پسته، در عقبگرد از ممنوعیت صادرات پسته ، متناسب با قیمت صادراتی پسته ایران است.

علی پاکزاد: آغاز عرضه پسته 30 هزار تومانی در مراکز فروش و نمایشگاههای بهاره از روز سه شنبه در واقع عقبگرد دولت از ممنوعیت صادرات پسته محسوب می شود.
در هفته های اخیر مانند هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز که فصل رونق مصرف خشکبار است، شاهد افزایش قیمت این محصولات و گل سرسبد آن یعنی پسته بودیم، اما این بار افزایش قیمت ها بسیار شدید بود. رسیدن قیمت هر کیلو پسته تا 60 هزار تومان در حالی اتفاق افتاد که متوسط قیمت پسته در فصل بهار بنابر گزارش انجمن پسته ایران طی فصل بهار معادل 15 تا 20 هزار تومان اعلام شده بود.
نوده فراهانی عضو شورای تنظیم بازار روز جمعه 27 اسفند طی مصاحبه ای از دستور معاون اول رئیس جمهور برای ممنوعیت صادرات پسته و تنظیم بازار این محصول خبر داد. واکنش صادر کنندگان پسته به خبر بسیار سریع و گسترده بود به طوریکه مهدی غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت در خبری شبانه از عدم قطعیت این موضوع خبر داده عنوان کرد: دولت برای تنظیم بازار پسته در حال مذاکره با صادر کنندگان این محصول است.
در نهایت به فاصله دو روز بحث صادرات پسته با قیمتها تعدیلی در بازار داخلی مطرح و آغاز عرضه پسته 30 هزار تومانی از سه شنبه در مراکز فروش، همچنین نمایشگاههای بهاره در دستور کار قرار گرفت.
نکته قابل توجه آنکه محسن جلال پور رئیس انجمن پسته ایران در مصاحبه ای اعلام کرده بود دلیل این افزایش قیمت پسته در بازار داخلی افزایش نرخ ارز بوده است و با اشاره به قیمت 20 هزار تومانی پسته در اسفند سال گذشته گفت: افزایش 2.5 برابری نرخ ارز باعث شده در سال جاری قیمت پسته در بازار داخلی به 50 هزار تومان برسد.
وی در ادامه تاکید کرد با توافق صورت گرفته با دولت قیمت 30 هزار تومانی برای عرضه پسته مرغوب صادراتی در بازار داخلی انتخاب شده است.
اما قیمت 30 هزار تومان از کجا آمده است؟ و چرا به عنوان قیمت تعادلی انتخاب شده؟
برای پیدا کردن دلیل این انتخاب کافی است سری به نرخ صادراتی پسته در گزارش های گمرک بزنیم. متوسط وزنی قیمت هر کیلو پسته صادراتی طی 10 ماهه نخست سال جاری رقمی معادل رقمی معادل 8.8 دلار به ثبت رسیده است. پسته صادراتی به این ترتیب با متوسط قیمت ارز آزاد طی 11 ماهه منتهی به بهمن ماه امسال معادل 22 هزار تومان خواهد بود، افزایش قیمت تا سطح 50 هزار تومان تنها به بهانه افزایش نرخ ارز نشان از سوء استفاده از شرایط بازار شب عید بوده است و هیچ ارتباطی با قیمت واقعی این محصول نداشته و به نظر می رسد قیمت 30 هزار تومان در واقع قیمت پسته را در بازار داخلی به قیمت صادراتی نزدیک می کند.
البته قابل ذکر است در سال 2012 قیمت پسته آمریکایی یعنی نزدیک ترین رقیب ایران در بازار جهانی معادل هر کیلو 5.5 دلار بوده است و یکی از دلایل اصلی عقبگرد دولت در قبال اعتراض صادر کنندگان پسته امکان جایگزینی پسته آمریکایی با محصولات ایرانی عنوان شد.

میزان و ارزش صادرات پسته طی ده ماهه نخست سال 1391
نوع پسته صادراتی تن میلیون دلار قیمت هر کیلو (دلار)
 انواع پسته خندان در داخل پوسته تازه یا خشک  85,464 700 8.2
 انواع پسته ناخندان (دهان بسته) در داخل پوسته تازه یا خشک  16,028 115 7.2
 مغز پسته تازه یا خشک  6,750 112 16.6
 مغز پسته بدون پوست دوم و خلال مغز پسته تازه یا خشک 1,520 37 24.6
 سایر پسته های غیر مذکور درجای دیگر تازه یا خشک کرده 245 5 20.6
جمع: 110,008 969 -
منبع: گمرک ایران      

قابل ذکر است براساس آمارهای گمرک در ده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری بالغ بر 110 هزار تن پسته از کشور صادر شده است و ارز حاصل از این صادرات معادل 969 میلیون دلار بوده، در سال 90 نیز ارزش و حجم صادرات پسته از کشور رقمی معادل 1.1 میلیارد دلار برای 138 هزار تن بوده است.
39222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m.m US ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    به نظر من شما فقط در جهت صادر کنندگان گردن کلفت که قصد دارن با توجه به نزديکي عيد قيمت پسته را چند برابر کنند مطب زديد.من دل خوشي از سياست هاي دولت ندارم ولي اين کار يعني تعين قيمت مناسب است.چطور پسته که طي چند هفته قيمتش زياد شد؟قيمت جهاني تاثير گذاربوده؟بهتره روال هميشگيتون را ادامه بديد و منافع عمومي را به مصالح عده اي پولدار و سود جومقدم بشماريد
  • بدون نام UA ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    180 7
    در خواب دیدم پسته 30 هزار تومانی، 1 کیلو خریدم جای شما خالی
    • ایرانی IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
      42 4
      پس اونی که تو خواب دیدم که پسته خریده بود شما بودی!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    34 6
    آذر ماه امسال در شهر دبی امارات به تاجری ایرانی الاصل جهت فروش مغز پسته مراجعه کردم با کمال تعجب دریافتم پسته امریکا و سوریه با قیمتی فوف العاده پایین تر از پسته ایران در حال جولان دادن هستند. یعنی اینکه بنده گرانی پسته در ایران ذلایل مشکوکی دارد
    • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
      3 3
      خب در دبی که دیگه مردم مجبور نیستند پسته ایرانی را گران تر بخرند. کیفیت و خوشنامی پسته ایران همیشه باعث شده قیمت این محصول نسبت به مشابه امریکایی آن گران تر باشد. ذات کنترل قیمت اگر متوقف شود، بعد از چند سال اقتصاد به تعادل خواهد رسید. این گرانی ها نتیجه سیاست غلط تثبیت قیمتها بوده که باعث شده تولید کننده انگیزه تولید نداشته باشه و الان محصولات کمیاب باشند.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    44 6
    عجب! ببخشید اگر 8.8 دلار رو در 3500 (قیمت آزاد دلار) ضرب کنیم قیمت 30800 تومان به دست می آید جدای از این هزینه های بسته بندی و حمل و نقل صادرات و... تازه همه میدونیم پسته صادراتی کیفیتش با پسته بازار داخل زمین تا آسمونه پس با قیمت 30 هزار تومان برای هر کیلو در داخل بسیار به صرفه تر از صادرات این محصوله پس چطور آقایون رغبتی به ورود پسته قبل از شب عید به بازار ندارند معلومه که اکثر آقایون واسطه گر پسته مخصوصا آقای ...! دنبال ایجاد بازار ملتهب در پسته هستند تا حسابی جیبشون رو پر پول کنند وای بر ما که به خودمون هم رحم نمیکنیم. با این حساب خریدن پسته آمریکایی برای ما با 5.5 دلار کیلویی 18 هزار تومان در میاد که به صرفه تره!
  • بدون نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    25 5
    5.5 دلار ضربدر 3600= 19800 تومان 8.8 دلار ضربدر 3600= 31680 تومان حالا مقایسه اش با شما!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    39 5
    پسته های عرضه شده با قیمت 30000 تومان ( که البته متوقف همشد ) از نوع فندقی بوده و اصلا به درد بازار های صادراتی نمی خورد
  • رکسانا A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    71 7
    خوش بختانه موج عظیمی به راه افتاده که عید امسال رو همه ی ایرونی ها بدون آجیل برگزار کنن...حالا اتحاد مردم رو که یه بار ببینن حساب کار میاد دستشون...شور همه چیز رو درآوردن!
  • بدون نام GB ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    20 5
    با توجه به افزایش قیمت دلار فقط در کشور ما تنها حجم صادرات افزایش یافته نه قیمت آن که پسته داخل با بهترین کیفیت به قیمتی که اکنون در داخل کشور ما میتوانیم با آن تخمه مشهدی گوشتی (25000 تومن) بخریم صادر میشود چرا بهترینها باقیمت ارزان برای آنانی صادر میشود که ما را تحریم کرده اند ؟؟؟؟
  • حامد EU ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    10 41
    دوستان : خبر انلاین عزیز لطفا جهت شفاف سازی این کامنت رو انتشار بدین گرچه امیدی ندارم 1- دوستان پسته صادراتی قیمتی معادل 34 هزار تومان داره و با پسته اجیلی کاملا متفا وته که 40 تا 50 تومانه 2- در جلسه امروز در کرمان صادر کنندگان تصمیم گرفتن برای حفظ اعتبارشان در دنیا پسته ای که در صورت صادرات 34 تومانه با قیمت 30 تومان در اختیار دولت قرار دهند تا منع صادرات نشن و مشتریهایشان به تولید کنندگان امریکا رو جوع نکننند 3- دوست عزیز اگر پسته 30 تومانی میخوان فردا تشریف ببرین مصلا تهران همشهریان رفسنجانی من در حال توزیع پسته 30 تومانی هستند احتیاج به خواب دیدن نیست .
    • محمد EU ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
      34 2
      حامد عزیز : تمام اهالی پسته و باغدارات می دانند که فیلمی که در 8:30 پخش شد و واز انبار های احتکار پسته سخن می گفت پسته کشاورزان رفسنجان است که مقداری در تهران و عمده آن در رفسنجان انبار می شود و از مهرماه (فصل تولید محصول ) در داخل توزیع و عمده آن صادر می شود جون تولید 180 تا 200 هزار تن است و مصرف داخل 25 تا 30 هزار تن متاسفانه آقایان اطلاعاتی را که خودشان می خواهند به مردم می دهند مگر می شود در مدت 30 روز که این محصول جمع آوری می شود آن را به مصرف رساند هیچ فکر کردید چرا این همه راجع به پسته تیتر می زنند و لحظه به لحظه پیگیر خبر آن هستند ولی در مورد مایهتاج اصلی مردم خبری را منشر می کنند و رد می شوند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    9 3
    پسته های 30 تومنی همون پسته های فندقی هست که قبلا 10 هزار تومن هم قیمت نداشت . تلویزیون برای 2-3 ثانیه تصویری رو نشون داد که قشنگ مشخص بود پسته فندقی هست . در ضمن این بازی دولت و بازاریا هست که مردم دست از تحریم خرید پسته و خوشکبار بردارن .
  • بدون نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    12 2
    پسته فندقی در بازار آزاد 33 هزار تومن به فروش میرسد و به نظر من 3 هزار تومن صرفه جویی ارزش صف ایستادن را ندارد
  • حسین IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    18 2
    ای کاش میشد پسته رو بجای برنج یاگوشت مرغ خورد تا شکم سیرشود