دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه‌های ایلام گفت: ما با داشتن پشتوانه سیاست خارجی در مسائل دفاعی ـ امنیتی نباید تحریم شویم.

 محسن رضایی در جمع دانشجویان دانشگاه‌های ایلام اظهار داشت: سیاست خارجی و دیپلماسی نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شود، بلکه این دو موضوع دو مفهوم مجزای از هم هستند. سیاست خارجی تدبیر و خط مشی است که برای گسترش منافع ملی و ارزش‌های حیاتی و یا حفظ منافع ملی اتخاذ می‌شود. اما این تدبیر از طریق دیپلماسی روی زمین پیاده می‌شود و در روابط و مناسبات بین‌المللی تحقق می‌یابد. پس دیپلماسی موخر بر سیاست خارجی است، دیپلماسی نوعی مدیریت است اما سیاست خارجی نوعی تدبیر است.
گزيده سخنان وي به نقل از فارس از اين قرار است:
·         سیاست خارجی نیازمند پشتوانه است، سیاست خارجی که پشتوانه نداشته باشد فقط یک شعار و یک رویاست. پشتوانه سیاست خارجی قدرت و اقتصاد است.
·         تا پیش از انقلاب فاقد هرگونه پشتوانه اقتصادی و قدرتی بودیم و به این دلیل سیاست خارجی ما هم یک رویا بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست خارجی در ایران پس از 300 سال شکل گرفت. اما استقلال بدون استقلال قدرت و ثروت امکانپذیر نبود، پس از آنکه مستقل شدیم و اولین پشتوانه‌ای که برای سیاست خارجی درست کردیم، موضوع قدرت بود.
·         امروز قدرت داریم و قدرت پشتوانه سیاست خارجی ماست اما آیا ثروت هم داریم که آن را پشتوانه سیاست خارجی کنیم. اگر ثروت داشتیم این همه بیکار نباید داشته باشیم، نباید این همه فقیر و معتاد در کشور وجود داشته باشد. پشتوانه سیاست خارجی ما کافی نیست چون اگر کافی بود نباید دشمن ما را تحریم می‌کرد.
·         دشمن قادر به جنگ فیزیکی با ایران نیست چون سیاست خارجی ما به یک قدرت واقعی دفاعی و امنیتی تکیه کرده است. کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین و عراق به پشتوانه قدرت دفاعی ایران به ما تکیه داده‌اند.
·         اقتصاد و ثروت باید به عنوان عامل دوم سیاست خارجی ما در کشور شکل بگیرد تا سیاست خارجی ما کامل شود. تاکنون همه راه‌های تولید ثروت را امتحان کرده‌ایم و امروز در این نقطه هستیم، همه دولت‌های گذشته تلاش کردند که این گره را حل کنند. همه دولت‌های گذشته برای حل مشکلات سدسازی، اتوبان‌سازی و ... داشته‌اند اما آن تولید ثروت لازم و شکوفایی اقتصادی لازم صورت نگرفته است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =