۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۳

وزارت خارجه اسرائیل روز سه شنبه با صدور بیانیه ای به شدت از تصمیم اتحادیه اروپا برای تقسیم بیت المقدس ابراز ناخرسندی کرد و آن را تهدیدی برای ادامه روند صلح با فلسطینی ها دانست.

روزنامه هاآتص با انتشار متن کامل درخواست سوئد به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا مبنی بر تقسیم بیت المقدس به دو بخش شرقی و غربی و اعلام آن به عنوان پایتخت مشترک دو کشور اسرائیل و فلسطین به نثل از بیانیه وزرات خارجه ، آن را تلاش اروپا برای برهم زدن فرایند صلح دانست.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا بهتر است به جای مداخله در امور اسرائیل به فلسطینی ها فشار بیاورد تا به میز مذاکره بازگردند. وزارت خارجه اسرائیل در ادامه مدعی شده است که این رژیم قدم های زیادی برای تحقق صلح برداشته و حالا نوبت فلسطینی ها است تا از خود اراده ای برای صلح نشان دهند.

براساس آنچه این روزنامه اسرائیل و چند روزنامه دیگر از جمله وای نت منتشر کرده اند، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته آینده به خواسته سوئد ، گرد هم می آیند و به طور رسمی طرح خود برای تقسیم قدس به دو بخش فلسطینی-اسرائیلی را اعلام می کنند.

بر اساس طرح وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی قدس با تقسیم شدن به دو بخش شرقی و غربی، پایتخت فلسطین و اسرائیل خواهد شد. این طرح را سوئد به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است. قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا هفتم دسامبر، طی نشستی دو روزه در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره روند صلح با یکدیگر گفت‌وگو کنند. پیش‌نویس این سند توسط ریاست کنونی اتحادیه اروپا تهیه شده است. سوئد که هم اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در اختیار دارد همچنین قصد دارد این پیشنهاد را ارائه دهد که اروپا اعلام یکجانبه دولت مستقل فلسطینی را خواهد پذیرفت.

هاآرتص، در ادامه با اشاره به  تلاش گسترده اسرائیل برای جلوگیری از تصویب این طرح نوشته است که دیپلمات های اسرائیل چندین هفته است که طرح سوئد را از نزدیک زیر نظر داشته اند و ران کوریل، فرستاده اسرائیل به اتحادیه اروپا که در بروکسل مستقر است تا کنون چندین نامه به این روزنامه ارسال کرده و سوئد را به ایجاد جو ضد اسرائیلی در اتحادیه اروپا متهم کرده است. در نامه کوریل امده است که انگلیس و فرانسه از طرح سوئد دفاع می کنند حال آنکه آلمان ، اسپانیا و ایتالیا تمایلی به حمایت از اسرائیل در این زمینه از خود نشان نمی دهند.

بر همین اساس مقامات رسمی وزارت خارجه اسرائیل بارها سوئد را به تقویت سیاست ضد اسرائیلی در اروپا متهم کرده اند و از این کشور خواسته اند اتحادیه اروپا را وارد موضوعاتی که آن مربوط نیست نکند. این در حالی است که اساسا اروپا متهم به کم کاری درباره خاور میانه است و می توان ادعا کرد که پیشنهاد سوئد اولین طرح رسمی اروپا برای یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف بین فلسطینیان و رژیم اسرائیل به شمار می‌آید.

با این همه و برغم تلاش های تل آویو به نظر می رسد که دیپلماتهای اروپایی در شرایط کنونی چاره ای جز تصویب این طرح ندارند.

منبع : هاآرتص

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =