براساس نتایج یک پژوهش رضایتمندی از جنسیت، نقشی تعیین کننده در پوشش بانوان دارد. نگرش به زندگی، نگرش به نظام سیاسی، نگرش به لباس و نگرش به استفاده از رسانه های گروهی خارجی در تبیین نوع و الگوی پوشش زنان و دختران نقش بسزایی را ایفا می کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، نشست تخصصی بررسی الگوی اکتشافی سبک های پوششی (حجاب) در زنان و دختران تهرانی به میزبانی مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی دانشگاه تهران مجری تحقیق در این نشست گفت: این پژوهش با توجه به ضرورت بررسی پدیده حجاب که در جامعه ما از اهمیت بالایی برخوردار است و با هدف کشف و شناسایی متغیرهای مهم در گیر و تعیین کننده رفتارهای پوششی زنان و دختران تهرانی در موقعیت های مختلف و در همچنین دستیابی به الگویی برای پیش بینی و تبیین پدیده حجاب و نوع پوشش، ساماندهی شده است.

وی با اشاره به روش اصلی این پژوهش اظهار داشت: در این پژوهش از روش میدانی و اجرای پرسشنامه بهره گرفته شده تا سوگیری آزماینده اثری در پژوهش نداشته باشد. هزار آزمودنی در مناطق 20 گانه آموزش و پرورش شهر تهران در این تحقیق شرکت کردند که انتخاب آن ها بر اساس الگوی توزیع ویژگی های جمعیت شناختی زنان و دختران تهرانی انجام شده است.

بهرامی افزود: این نتایج نشان می دهد در مجموع زنان و دختران بدحجاب در مقایسه با زنان و دختران با پوشش مناسب دارای نگرش های لذت طلبانه تر نسبت به زندگی بوده، عاقبت گرایی در آنان ضعیف تر و نسبت به روابط محرم و نامحرم نگرش سهل گیرانه تر دارند و با تفسیری عمدتا فردی از الگوی نگرشی مدرن و غیر سنتی در انتخاب نوع پوشش خود برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: این دسته از زنان و دختران تهرانی، با نگرش اسلامی درباره نوع پوشش چندان موافق نبوده و از رسانه های خارجی به خصوص ماهواره و مجله های خارجی به نحو جدی تری استفاده می کنند، آنها از رضایت جنسیت و ظاهر بیشتری برخوردار بوده، نارضایتی بیشتری را از خانواده ابراز کرده، گرایش های مذهبی کمتری را نشان داده و از میزان تمایلات خودشیفتگی و هیستریک بیشتری برخوردارند.

دانشیار روانشناسی دانشگاه تهران گفت: بررسی روابط بین انواع متغیرها با توجه به انواع پوشش زنان و دختران تهرانی در موقعیت های مختلف نظیر خیابان و مراکز خرید، محل کار، اماکن رسمی ، تفریح و مسافرت و نهایتا میهمانی نشان داد که روابط بین متغیرها بسیار پیچیده است و از یک الگوی یکدست تبعیت نمی کند.

بهرامی متغیرهای خانوادگی، رضایت از خانواده و نوع سبک های تربیتی را از متغیرهای مهم مرتبط با نوع پوشش زنان و دختران تهرانی در این پژوهش دانست و افزود: از متغیرهای دیگر، متغیر رضایتمندی از جنسیت، نقشی تعیین کننده در اغلب معادلات به خود اختصاص داده و از متغیرهای نگرشی می توان به نقش نگرش به زندگی، نگرش به نظام سیاسی، نگرش به لباس و نگرش به استفاده از رسانه های گروهی خارجی اشاره کرد که توانایی بالایی در تبیین نوع و الگوی پوشش زنان و دختران تهرانی دارند. همچنین متغیر جهت گیری مذهبی در زندگی و کاربرد مذهب در زندگی، یکی از متغیرهای بسیار با اهمیت در تمام سطوح این پژوهش است.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    41 6
    دوستان گرامي و عزيز خبر آنلاين ...اين گزارش تيتر يك روزنامه هفت صبح در روز پنجشنبه بود...كمي قديمي شده...خسته نباشيد
    • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
      8 31
      سردبيري خبرآنلاين: اين مطلب صبح امروز(شنبه) در سايت وزارت ورزش بارگذاري شده است.