یک واکنش ساده شیمیایی مشابه آن چه در موتورهای احتراق داخلی انجام می‎شود، نیروی کافی برای انجام جهش‌های بلند این روبات سیلیکونی را فراهم می کند. این روبات به راحتی تا ارتفاع 30 سانتی متری می پرد.

مجید جویا: بوم! انفجارهای کنترل شده در پاهای این «روبات نرم» سیلیکونی، این امکان را برایش فراهم می‌سازد که تا 30 برابر قدش بالا بپرد.
پژوهشگرانی به رهبری یک شیمیدان دانشگاه هاروارد در کمبریج ماساچوست به نام جرج وایتسایدز، یک ابزار سه پایه سیلیکونی ساخته‌اند که نیروی خود را از احتراق می‌گیرد (فرایندی که تا پیش از این تنها در سیستم‌های سختی مانند موتورهای دیزل به کار گرفته می‌شد).

روبات نرم در انتهای هر یک از پاهایش یک کانال با یک سوپاپ نرم دارد. گازهای متان و اکسیژن با نسبت یک به دو به این کانال تزریق می‌شوند. کامپیوتری که مقدار گاز ورودی به کانال را کنترل می‌کند، یک کابل ولتاژ بالا را هم کنترل می کند که به الکترودهایی در هر پا متصل است. هنگامی که کامپیوتر سبب جرقه زدن الکترودها می‌شود، متان و اکسیژن منفجر شده و ضمن تبدیل شدن به دی‌اکسیدکربن و آب، مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کنند. واکنش نیروی رو به پایین حاصل از انفجار، موجب پریدن روبات می‌شود که تاکنون به رکورد 30 سانتی‌متر رسیده است، هرچند به گفته پژوهشگران این رکورد به دلیل محدودیت ارتفاع محفظه آزمایش در همین حد مانده است.

به گفته رابرت شپرد، پژوهشگر دانشگاه کورنل در ایتاکای نیویورک و یکی از نویسندگان مقاله، سوپاپ نرم نقشی حیاتی در این روبات بازی می‌کند. این سوپاپ، در واکنش به فشار بالا بسته می شود، که خود موجب بالاتر رفتن فشار می‌شود، و سپس بعد از انفجار باز می‌شود تا بگذارد گازهای حاصل از انفجار خارج شوند.
روبات‌های نرم سبک‌تر و ساده‌تر از سیستم‌های سخت هستند و ساخت آنها هم نسبتا ارزان است؛ ولی پیش از این، به دلیل گرمای زیاد تولیدشده در واکنش‌های احتراق، محدود به نیروی هوای فشرده بودند. شپرد می‌گوید: «کشف کلیدی این است که این ماده می‌تواند در این دماهای بالا کار کند». این روبات تاکنون بیش از 30 انفجار پیاپی را تاب آورده است.
پژوهشگران امیدوارند با توسعه این ابزار از آن در عملیات جستجو و نجات استفاده کنند، چراکه چنین روباتی می‌تواند با پریدن از روی هر مانعی که ممکن است مسیرش را مسدود کند، راه خود را باز کند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =