۰ نفر
۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱

موسی‌الرضا ثروتی

متاسفانه در سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته دولت با تاخیر بسیار زیاد لایحه بودجه سال 92 را به مجلس ارسال می‌کند که این تاخیر با توجه به شرایط اقتصادی کنونی حاکم بر کشور بدون هیچ اغماضی غیر‌قابل قبول است. برای بی‌توجهی دولت به ارسال به موقع لایحه بودجه به مجلس شاید بتوان دلایل مختلفی را بر‌شمرد ولی بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل دولت در این تاخیر روحیه ناسازگاری دولت با قانون است، دولتی که در طول هشت سال گذشته بارها و بارها بی‌توجهی خود را به قانون به خوبی نشان داده است.
مسوولان دولتی به خوبی به این موضوع واقف هستند که تدوین لایحه بودجه فعالیتی خاص و دشوار نیست، زیرا مشخص کردن میزان مالیات‌ها، هزینه‌ها و درآمدها و میزان صادرات نفت کشور در طول یک سال و با توجه به سند بودجه سال گذشته امری است بسیار معمولی و ساده که اگر دولت اراده‌ای در تنظیم و ارسال به موقع آن به مجلس داشت به طور حتم شاهد تاخیری این‌چنینی نباید می‌بودیم.
دولت طبق چارچوب قبلی بودجه می‌تواند بودجه سال آینده را تنظیم کند و در مهلت قانونی لایحه را به مجلس ارائه دهد، اما برای ارائه این لایحه به مجلس علاقه‌ای ندارد و به صورت تعمدی در ارسال لایحه بودجه به مجلس تاخیر ایجاد می‌کند تا نمایندگان وقت کافی برای بررسی دقیق لایحه بودجه نداشته باشند و لایحه دولت با حداقل بررسی و واکاوی نمایندگان تصویب شود.
مگر بنا به گفته شخص رئیس‌جمهور قرار نبود لایحه بودجه به دفترچه کوچکی تبدیل شود تا در جیب تمامی ایرانیان جای گیرد، حال سوال این است که تدوین این دفترچه کوچک چرا در طول این سال‌ها با چنین تاخیری روبه‌رو شده است.
به نظر می‌رسد، این دولت علاقه چندانی به کار در چارچوب قانون ندارد و روحیه‌اش ناسازگاری با قانون است، همواره میل به کار خلاف قانون دارد، بنابراین لایحه بودجه امسال هم به موقع به مجلس ارسال نخواهد شد و امسال نیز بودجه دو‌دوازدهمی باید به تصویب برسد.
*عضو کمیسیون برنامه و بودجه

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =