بازیگران و عوامل فیلم «فرزند چهارم» ساخته وحید موساییان در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در خصوص سختی‌های ساخت یک فیلم در سومالی صحبت کردند.

الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فیلم «فرزند چهارم» روز جمعه با حضور وحید موسائیان نویسنده و کارگردان، مهدی هاشمی، مهتاب کرامتی و حسین محب‌اهری بازیگران، آزیتا موگویی مدیر تولید، سودابه خسروی طراح گریم و فریدون شهبازیان آهنگساز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.


در ابتدای این نشست وحید موساییان درباره «فرزند چهارم» گفت: «امیدوارم ارتباط خوبی با فیلم برقرار کرده باشید. سال گذشته در اوج قحطی سومالی به من ساخت یک مستند درباره پیشنهاد شد و به همین دلیل سفری به پایتخت این کشور داشتم و در‌‌ همان جا ایده این فیلم سینمایی شکل گرفت. سومالی یک دولت واحد ندارد، تمامی استان‌های این کشور تجزیه شده‌اند و به همین دلیل در مرحله اول چنین کاری خیلی سخت بود.»


او همچنین ادامه داد: «تردید داشتم که آیا می‌توان در چنین شرایطی فیلم ساخت؟ مرز سومالی ناامن است و گروهک‌های تروریستی مدام در حال خرابکاری هستند. به همین دلیل از همان ابتدا با تردید به عواملم شرایط را توضیح دادم. از طرف دیگر شیوع بیماری، نداشتن امکان اسکان و نبود آب آشامیدنی سالم از دیگر شرایط سخت این کشور است.»


موسائیان درباره بودجه این فیلم توضیح داد: «از‌‌ همان ابتدا جوسازی علیه فیلم از سر ناآگاهی پیش آمد. همچنین افرادی با بنیاد سینمایی فارابی مشکل داشتند به همین دلیل با اعلام رقم‌هایی قصد تخریب فیلم را داشتند. فخر ما در این پروژه به موضوعی است که مطرح می‌کنیم. همکاران من در این فیلم کمترین دستمزدهای خود را گرفتند. بودجه «فرزند چهارم» یک میلیارد و 600 میلیون تومان بود. تمامی اردوگاهی که در فیلم می‌بینید خودمان ساختیم. اگر بی‌طرفانه به فیلم نگاه می‌شد، شاید این برخورد‌ها از طرف اعضای هیات انتخاب با «فرزند چهارم» صورت نمی‌گرفت که این دوستان از آن به عنوان یک فیلم بی‌کیفیت یاد کنند.»


کارگردان «فرزند چهارم» همچنین عنوان کرد: «اگر حمایت بنیاد فارابی نبود، این فیلم ساخته نمی‌شد. در نوسان قیمت دلار میرعلایی مدیر عامل بنیاد بسیار برای پیشبرد این پروژه کمک کرد. قصد ما ساخت یک فیلم تبلیغاتی نبود، می‌خواستیم بستری فراهم آوریم تا تلاش ایرانیان برای رفع مشکلات مردم این کشور را نمایش دهیم. یکی از درآمدهای نیروهای شبه نظامی در کنیا گروگان‌گیری است. به همین دلیل در این ارتباط ما مدام احساس خطر می‌کردیم. احساس می‌کردم برای این قصه‌ای که در نظر گرفتم نباید بیشتر از این به دلایل مشکلات مردم سومالی اشاره می‌کردم.»
 

مهدی هاشمی بازیگر «فرزند چهارم» در بخشی از این نشست درباره همکاری با موسائیان عنوان کرد: «موسائیان را از سال‌های قبل می‌شناختم. وقتی که مستند می‌ساخت همیشه معتقد بودم که کارش را خوب بلد است. فیلمنامه «فرزند چهارم» که به من پیشنهاد شد احساس کردم با یک متن خوب روبرو شدم که داستان آن هم در آفریقا می‌گذرد. وقتی با موسائیان از نزدیک برخورد کردم احساس کردم بسیار فرد نازنینی است.»
 

این بازیگر همچنین افزود: «موسائیان یک کارگردان بی‌نظیر است که من حتی یاد ندارم سر یکی از عوامل فیلمش فریاد زده باشد. خوشحالم این فیلم ساخته شد من «فرزند چهارم» را دوست دارم. این فیلم با لوندی خاصی خیلی روان قصه خود را بیان می‌کند. البته در حال حاضر فیلم از من جدا شده و زندگی خود را ادامه می‌دهد و حالا نظر منتقدان مهم است.»


هاشمی درباره تجربه همکاری با بازیگران دیگر در این فیلم گفت: «در این پروژه من با گروه بسیار خوبی همکاری می‌کردم خصوصاً مهتاب کرامتی که با صبر و آرامش خود مدام تلاش می‌کرد تا به خوبی کار خود را ادامه دهد. اگر آرامش در این فیلم دیده می‌شود به خاطر حضور این دوستان است. «فرزند چهارم» به لحاظ پشت صحنه‌اش یکی از بهترین خاطرات زندگی حرفه‌ای من را رقم زد.»


مهتاب کرامتی نیز درباره پذیرش حضور در این فیلم اظهار داشت: «یکی از امتیازات این فیلم برای من وجه مستند آن و پیشینه و سبقه کارگردان است. البته من با فیلمنامه خوبی روبرو شدم که به روحیه من نیز بسیار نزدیک بود. من هم مثل شما تا امروز این فیلم را ندیده بودم و خیلی هم نگران بودم اما احساس می‌کنم فیلم بسیار روانی است.»


او درباره جذابیت‌های سومالی و ترسی که گروه داشتند، گفت: «دیدن سومالی به جای جذابیت بسیار ترس داشت ما مدام فکر می‌کردیم که آیا سالم بر می‌گردیم؟ اما به نظر من نتیجه فیلم خوب شده است. ترجیح می‌دادم برای دیدن آفریقا خودم به تنهایی سفر کنم تا مناطق بهتری از این کشور را ببینم، اما در زمان فیلمبرداری با توجه به شرایط موجود این کشور اتفاقات عجیبی برای ما افتاد. یکی از لوکیشن‌های اصلی ما نزدیک مرز سومالی بود. گروهک الشباب در آنجا حضور داشتند و ما باید با بادی‌گارد همه جا می‌رفتیم.»


آزیتا موگویی مدیر تولید این فیلم در بخشی از این نشست عنوان کرد: «کار در خارج از کشور آن هم در آفریقا و کنیا که صنعت سینما وجود ندارد بسیار سخت است. ما در سه کشور ایران، کنیا و سومالی فیلمبرداری را انجام دادیم. ما در آن شرایط چندین بار تهدید شدیم، هواپیمایمان سقوط کرد و.. اما حالا برای ما مهم است این فیلم چه تاثیری روی مخاطب می‌گذارد.»
 

حسین محب اهری نیز درباره حضور در فیلم «فرزند چهارم» گفت: «با اینکه نقش من بسیار کوتاه بود و شاید آن را دوست نداشتم اما این ارتباطی که قرار بود بین ما و مردم آفریقا شکل بگیرد برایم جذاب بود به همین دلیل حضور در این پروژه را پذیرفتم.»


فریدون شهبازیان آهنگساز «فرزند چهارم» نیز گفت: «در ابتدا و انتهای این فیلم یک ترانه با نام مادر آفریقایی شنیده می‌شود که یکی از آوای معروف این کشور است. من چون زیاد به این موسیقی گوش می‌دادم خودم آن را پیدا کردم و پیشنهاد دادم. خوشبختانه امروز به لحاظ صدا و موسیقی در شرایط خوبی به نمایش در آمد.»

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شيمان IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    1 0
    من خيلي اين فيلم و دوس داشتم واقعا بايد خسته نباشيد گفت كه تو اون شرايط سخت كه من حتي فكر يك روز بودن اونجا هم نميتونم بكنم فيلم رو ساختن واقعا انسان دوستانه بود فيلم دستشون درد نكنه اميدوارم تو گيشه هم موفق باشه