تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» ابراز امیدواری کرد این فیلم به عنوان سندی برای نسل‌های بعد بماند.

بهناز شیربانی: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «استرداد» پنجشنبه شب با حضور علی غفاری کارگردان، محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده، حمید فرخ‌نژاد بازیگر، ستار اورکی آهنگساز و ایرج رامین‌فر مدیر هنری در سالن نشست‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن علی‌اکبری با اشاره به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: «یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی جشنواره فجر است و این جشنواره خودش را مدیون منتقدان و خبرنگاران می‌داند.»

او در ادامه درباره ویژگی‌های فیلم «استرداد» گفت: «ما تکه‌ای از تاریخ را برداشتیم و برخی برداشت‌های آزادانه از واقعه تاریخی مورد نظر را به آن اضافه کردیم.»

علی اکبری در ادامه خاطر نشان کرد: «تحقیق و نگارش فیلم حدود یک سال زمان برد و فیلمبرداری این فیلم سختی‌های بسیاری داشت. ما باید در دمای منفی 30 درجه در سرمای مسکو کار می‌کردیم و این شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود.»

او ادامه داد: «باید این را بگویم که لوکیشن‌هایی مثل میدان سرخ در مسکو از جمله مکان‌هایی است که در فیلم‌های سینمایی کمتر به تصویر کشیده شده است. فکر می‌کنم قبل از ما تام کروز در فیلمی بازی کرد که در مسکو فیلمبرداری شده بود و در لوکیشن‌های خاصی فیلمبرداری شده بود.»

حمید فرخ‌نژاد میان صحبت‌های علی اکبری آمده و گفت: «اولی تام کروز بود، دومی فرخ‌نژاد!»

علی غفاری درباره شرایط ساخت این فیلم سینمایی گفت: «پاییز سال 89 بود که قرار شد مجموعه تلویزیونی را به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری به نام «بیگانه» کار کنیم که موضوع آن به اشغال قزوین توسط نیروهای روس در جنگ جهانی دوم مربوط می‌شد. این کار به علت کمبود اعتبارات معلق ماند و چون ما پروسه تحقیق روی فیلمنامه را آغاز کرده بودیم با خودم فکر کردم می‌توانیم بر روی استرداد طلاهایی که غرامت ایران در جنگ جهانی دوم بود کار کنیم.»

او ادامه داد: «طی تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که قبلا بر روی این فیلمنامه کار شده بود و ما فیلمنامه را پیدا کردیم و بازنویسی فیلمنامه را آغاز کردیم. ساخت فیلم‌هایی چون «استرداد» که مربوط به تاریخ معاصر ما است بسیار سخت است و من دو سال از عمرم را صرف تحقیقات، ساخت و مراحل فنی «استرداد» کردم.»

حمید فرخ‌نژاد بازیگر این فیلم سینمایی در ادامه گفت: «وقتی بازی در این فیلم سینمایی به من پیشنهاد شد اولین چیزی که در ذهنم جایگاه ویزه‌ای داشت این بود که قرار است کار بزرگ و ملی انجام شود؛ قصه یک وطن‌پرستی که منافع ملی کشورش را به همه چیز ترجیح می‌دهد.»

ستار اورکی آهنگساز این فیلم سینمایی در ادامه گفت: «کار کردن با ارکستر سخت بود و در ایران که ارکستر سمفونیک تهران منحل شده به مراتب کار کردن سخت‌تر بود. امسال سال کم‌کاری برای من بود چرا که مجبور شدم بخاطر «استرداد» بسیاری از پیشنهادات را رد کنم و امیدوارم مردم این فیلم را بپسندند.»

او ادامه داد: «سعی کردم موسیقی کار کنم که تداعی‌کننده آن سال‌ها باشد و تحت هیچ شرایطی کپی نکنم.»

علی غفاری کارگردان این فیلم سینمایی در پاسخ به این سئوال که تا چه حد قصه این فیلم برگرفته از واقعیت‌ها بود، گفت: «موضوع اصلی که قصه بر اساس آن شکل گرفت یعنی کنفرانس تهران واقعی است. به نظر من این موضوع قابلیت کار کردن و سینمایی شدن را داشت.»

کارگردان فیلم «استرداد» در ادامه گفت: «استرداد طلاهایی که غرامت ایران از طرف مسکو به ایران بوده یکی از واقعیت‌هایی است که اتفاق افتاده است. با توجه به تحقیقاتی که ما انجام دادیم مسلم است این طلا‌ها وارد خزانه کشور نشده و به پشتوانه چاپ اسکناس به سوئیس رفته و از طرفی طبق تحقیقات این طلا‌ها حتی به سوئیس هم داده نشد.»

ایرج رامین‌فر مدیر هنری این فیلم سینمایی در ادامه گفت: «مجبور شدیم به علت زمان کم برخی صحنه‌های مسکو را در ایران بازسازی کنیم. با عجله‌ای که جشنواره برای رسیدن این فیلم داشت، فکر می‌کنم رنگ بین سکانس‌های ایران و روسیه باید تجدیدنظر و اصلاح شود.»

او ادامه داد: «برای کمک به فیلم دوست داشتم در میدان سرخ مسکو عکس استالین را نصب کنم، اما به ما گفتند هر لحظه مکن است شلوغ شود و مردم تظاهرات کنند. بنابر این مجبور شدیم از راهکارهای دیگری برای وجود این عکس در تصویر استفاده کنیم.»

علی‌اکبری در ادامه با اشاره به لزوم پرداخت به داستان‌هایی که روایتگر تاریخ معاصر است گفت: «به هر حال نمی‌توانیم تاریخمان را فراموش کنیم. باید از تاریخ معاصر برای نسل جوان و نسل بعد بیشتر صحبت کنیم و امیدوارم این فیلم به عنوان سندی برای نسل‌های بعد بماند.»

او در خصوص بودجه فیلم نیز گفت: «بودجه این فیلم چهار میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان شد.»

فرخ‌نژاد نیز در ادامه گفت: «یکی از ویژگی‌های فیلم ترویج روحیه ملی‌گرایی است و وطن‌پرستی شعار اصلی فیلم است.»

علی اکبری در ادامه به نقش ابراهیم حاتمی‌کیا در ساخت این فیلم اشاره کرد و گفت: «ابراهیم حاتمی کیا در مرحله پیش‌تولید در تهران به عنوان مشاور در کنار ما حضور داشت و سفری هم به مسکو داشت و توانستیم در مدت فیلمبرداری هم در خدمتشان باشیم.»
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    9 2
    استرداد معرکه بود بالاخره یه فیلم درشان مدیوم سینما دیدیم فیلمی که تله فیلم نبود و براش زحمت کشیده بودن . نوش جونشون هر چی خرج کردن چون فیلم خوب ساختن .پول رو حروم نکردن که بشینیم قصه ی پول رو بخوریم.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
      2 1
      بله! قصه پرغصه‌ی پول...
    • منتقد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
      3 0
      آره موافقم پول رو هدر ندادن فیلم واقعا جذاب بود
  • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    2 2
    تهیه کننده مرتب تکرار می کرد مسکو شهر خیلی گرانی است به هر حال با هزینه این فیلم می شد اوضاع خراب انجمن سینمای جوان تمام استان ها را از این رو به ان رو کرد
    • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
      1 0
      چه ربطی داره؟!!!!!!!!!! یعنی فیلم خوب ساخته نشه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!