کتاب در سه فصل «طرح هایدگر: اثبات امکان ذاتی استعلا، شاخصه های اصلی تفسسیر هایدگر از نقد عقل محض در حول محور استعلا، تفسیر هایگر از نقد عقل محض در حول محور استعلا» تدوین شده است.

 به گزارش خبرآنلاین، کتاب «هایدگر و استعلا» با عنوان فرعی «شرحی بر تفسیر هایدگر از کانت» نوشته بیژن عبدالکریمی در شاخه فلسفه و عرفان  از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. کتاب در سه فصل «طرح هایدگر: اثبات امکان ذاتی استعلا، شاخصه های اصلی تفسسیر هایدگر از نقد عقل محض در حول محور استعلا، تفسیر هایگر از نقد عقل محض در حول محور استعلا» با یک مقدمه و یک بخش کتابشناسی تدوین شده است.


در پشت جلد کتاب آمده است: «این پژوهش یک هدف اصلی و چند مقصود فرعی را دنبال می‌کند. هدف اصلی آن عبارت است از پژوهش فلسفی در باب استعلا و طرح امکان ذاتی آن: یعنی پاسخ به این پرسش که آیا اساساً استعلا امکان‌پذیر است یا نه. طرح مسئله استعلا در واقع تلاش برای رسیدن به فهم جدیدی از هستی، آدمی، ادراک، نسبت آدمی با عالم، و معنا و مفهوم حقیقت است. فهمی که متمایز از آن نحوه تلقی و درکی است که در سنت مابعد‌الطبیعه دیده می‌شود. از آنجا که در زمان ما – اگر نگوییم در سرتاسر تاریخ تفکر غرب – هیچ متفکری به اندازه هایدگر مسئله استعلا را به نحو بنیادین و ریشه‌ای مطرح نساخته است، پژوهش ما در باب استعلا و امکان ذاتی آن در چارچوب تفکر هایدگر صورت خواهد گرفت. این هدف خود بر اساس این رأی راسخ نویسنده این کتاب شکل گرفته است که اساس و جوهره تفکر هایدگر چیزی نیست مگر اثبات امکان ذاتی استعلا، به این معنا که نه فقط استعلا امکان‌پذیر است بلکه نحوه هستی آدمی و حقیقت ذاتی وی عین همین استعلاست.»

 

در بخشی از فصل سوم و رابطه میان قوه تخیل و فاهمه می خوانیم:
«به اعتقاد هایدگر، در بندی از نقد عقل محض در ارتباط با قوه خیال نقل گشت «کانت نه فقط قوه خیال را به منزله کارکرد خاصی از نفس، یعنی کارکرد خاصی از ذهن، وارد بحث می کند بلکه وی همچنین صراحتا این قوه را از فاهمه متمایز می سازد. این عبارت همچنین نشان می دهد که از نظر کانت تالیف صرفا از قوه تخیل سرچشمه می گرد. «اما قوه خیال می تواند به مفهوم آورده شود و این "به مفهوم رساندن" تالیفی که از قوه تخیل سرچشمه می گیرد، کارکردی از فاهمه است و با این "به مفهوم رساندن" تالیف، فاهمه به "معرفت در معنای حقیقی کلمه" نائل می شود.»
به اعتقاد هایدگر این «به مفهوم رساندن تالیف» «صرفا به این معنا می تواند باشد که معرفتی اولا و بالذات شهود و حاصل تالیفی است که به واسطه خیال صورت می گیرد، صرفا با "رساندن به مفهوم" به منصه ظهور می رسد.»

 

بنابراین گزارش، در بخش دیگری از این فصل می خوانیم:
«در مسیر پژوهش و بررسی های هایدگر گاهی مفاهیمی وارد بحث می شوند که در وهله نخست تا حدود زیادی غیر منتظره و لذا محرک عصبی هستند. ورود مفهوم آزادی در این بحث، یکی از همین مفاهیم است. امام مراد از این امر الزام آوری که در عین حال آزادی است چیست؟ البته این بحث ریشه در اندیشه خود کانت دارد. از نظر کانت:
"همه اعمال ما و سایر موجودات، موجَب و تابع ضرورت هستند اما صرفا فاهمه (و اراده تا آنجا که اراده بتواند به واسطه فاهمه تعین یابد) آزاد است، و فقط فاهمه خود - فعل محضی است که به واسطه هیچ چیز دیگری جز خودش تعین نمی یابد. بدون این خودانگیختگی بنیادین و تغییر ناپذیر، هیچ چیز را به نحو ماتقدم نمی شناختیم زیرا در صورت عدم خود انگیختگی و عدم ازاد بودن فاهمه در هر چیزی تابع ضرورت می بودیم و حتی اندیشه ها و تفکرات مان تابع قوانین تجربی می بود. توانایی اندیشیدن و توانایی عمل به نحو ما تقدم، یگانه شرط امکان بنیاد همه پدیدارهای دیگر است در غیر اینصورت حتی لفظ باید بی معنا می بود."

کتاب «هایدگر و استعلا» در 551 صفحه و با قیمت 25 هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =