محسن شمس

چه خبر تاسف‌انگیزی... در این ساعات آغازین بامداد شنبه هفتم بهمن ماه سال 91... خیلی کوتاه و موجز «مسعود بهنام درگذشت.»
 

هر چند، چند سالی است که دغدغه و اضطراب این روز‌ها و این شب‌های پیش از جشنواره فیلم فجر را دیگر ندارم... ولی به رسم شب‌ها و روزهای همیشه شلوغ این ایام در همه این سال‌ها... که زحمت و پی‌گیری آماده‌سازی فیلم‌های جشنواره در مراکز خدمات فنی صداو تصویر متمرکز است، ذهنم درگیر فعالیت‌ها و تلاش‌های همکاران و دوستان می‌شود.
 

تلفنی، اینترنتی و حضوری احوالی از دوستان می‌پرسم... هر چند امسال با تغییرات فنی بوجود آمده خیلی اوضاع بر وفق مراد نیست... به یادش بودم.... و پی بهانه‌ای... که همین روز‌ها حضوری ملاقاتش کنم. و با هم گپی بزنیم و به او بگویم... خسته نباشید... مسعود بهنام... از پیشکسوتان صدا در سینمای ایران بود... از اساتید و مدرسین خوب این رشته... صدا را هم در تئوری و هم در عمل خوب می‌دانست و خوب اجرا می‌کرد... هر چند کمتر برای تدریس وقت می‌گذاشت... جسارت و جرات بسیار بالایی برای انجام کار داشت. از ذهنی خلاق و طراح برخوردار بود. از بانیان تحول در صدای سینمای ایران بود. هم در حوزه صدابرداری و هم در حوزه ساخت، پردازش و ترکیب صدا و هم در طراحی و راه‌اندازی استودیو... تاسیس پیشرفته‌ترین، و مجهز‌ترین و اولین استودیوی استاندارد دیجیتال صدای سینمای ایران، در بخش خصوصی، «استودیو بهمن» نتیجه تلاش‌های او بود.
 

اولین امکانات تبدیل دیجیتال به نگاتیو نیز با پی گیری‌های وی در همین استودیو راه اندازی شد. متولد 1334 کرمانشاه، دانش‌آموخته صدا و ارتباطات در سال 1355 از مدرسه عالی تلویزیون بود. از‌‌ همان سال‌ها با تلویزیون ملی همکاری داشت. از سال 1358 در استودیو بدیع (بخش صدای لابراتوار بدیع درمیدان تختی) تا سال 63 و 64... فعالیت می‌کرد.
 

اواخر دهه شصت و همزمان با فراگیرشدن صدابرداری سرصحنه، صدابرداری چند فیلم سینمایی را در کارنامه خود ثبت کرده است. اولین صدابرداری سرصحنه در سینمای ایران برای فیلم «شبح کژدم» به کارگردانی کیانوش عیاری در سال 1365 توسط وی صورت گرفت.
 

فعالیت بهنام در حوزه صداگذاری حرفه‌ای فیلم‌ها نیز در همین سال‌ها آغاز می‌شود. از سال 1373 با تاسیس استودیو بهمن تمام فعالیت‌های وی در این استودیو که با مدیریت خودش اداره می‌شد، متمرکز می‌شوند.
 

طی بیست سال گذشته صداگذاری بیش از 200 فیلم مطرح سینمای ایران در استودیو بهمن انجام شده است. صداگذاری و ترکیب صدای بیش از یکصد فیلم توسط مسعود بهنام به سرانجام رسیده است.
 

بسیاری از فیلم‌های مطرح و برجسته هر سال سینمای ایران در استودیو بهمن صداگذاری شده است. «متولد ماه مهر» به کارگردانی احمدرضا درویش در سال 1387 اولین فیلم با صدای دالبی سارند به روش «اس. آر» در سینمای ایران است که با پی گیری‌ها و تلاش‌های مسئولانه و کار‌شناسانه وی در تهران و پاریس به نتیجه رسید.
 

«ابرهای ارغوانی به کارگردانی سیامک شایقی و «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری از آخرین کارهای مسعود بهنام هستند که در جشنواره فیلم فجر سال جاری به نمایش در خواهند آمد.
 

این چند سطر... در همین لحظات به احترام مردی که دیگر جز یادش و نامش در میان ما نخواهد بود... سینمای ایران هرگز تلاش‌ها و زحمات بی‌دریغ مسعود بهنام را برای ارتقاء و اعتلای کمیت و کیفیت صدا در سینما هرگز فراموش نخواهد کرد.

خدایش بیامرزد.
 

کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت تولید فیلم

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    0 0
    خدایش بیامرزد.