انقلاب مردم مصر علیه دیکتاتوری حسنی مبارک که به استعفا و کناره گیری او در روز یازدهم فوریه سال 2011 شد را انقلاب 25 ژانویه می گویند.

به گزارش خبرآنلاین این در حالی است که جرقه های اولیه انقلاب مصر در همان اوائل انقلاب تونس که منجر به خلع ید از زن العابدین بن علی شد شکل گرفت. یعنی مردم مصر با الهام از انقلاب 14 ژانویه تونسی ها به خیابان ریختند و علیه دیکتاتوری حسنی مبارک شعار دارد.

در واقع می توان گفت اولین جرقه انقلاب مصر در روز 15 ژانویه با تظاهرات مردم این کشور در مقابل سفارت تونس آغاز شد. هزاران نفر از مردم قاهره به منظور اعلام حمایت از انقلاب 14 ژانویه تونسی ها  در برابر سفارت این کشور در قاهره تجمع کردند.

دو روز پس از این تجمع، یک جوان مصری با نام "عبده عبدالمنعم حماده جعفر خلیفه" در اعتراض به عدم توجه مسئولان به شکوائیه‌اش و به سبک سبزی فروش تونسی در مقابل ساختمان مجلس ملت قاهره اقدام به خودسوزی کرد. این اقدام به همراه تجمع گسترده قبلی مردم در برابر سفارت تونس سبب شد تا در روز 25 ژانویه  اولین فراخوان انجام تظاهرات توسط گروهی از جوانان انقلابی این کشور به نام "جنبش 6 آوریل" صادر شود. 

روز 25 ژانویه در مصر به روز ملی پلیس نامگذاری شده و به همین دلیل برگزار کنندگان این تظاهرات این روز را برای برنامه خود اعلام کردند. ده‌ها هزار نفر از جمله شخصیت‌های برجسته مصری در این تظاهرات شرکت کردند. این تظاهرات توسط نیروهای امنیتی و نظامی مصر سرکوب ‌شد و رژیم، اسلام‌گرایان را مسئول این اعتراض‌ها اعلام کرد.

از همانجا بود که اعتراضات جدی و جدی تر شد تا اینکه سرانجام انقلاب مردم مصر در روز یازدهم فوریه سال 2011 با اعلام کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت و سپردن اختیاراتش به "شورای عالی نظامی مصر" متشکل از فرماندهان ارشد ارتش به ریاست "ارتشبد محمد حسین طنطاوی" به پیروزی رسید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =