آموزش وپرورش یکی از ارگانهای مهم وقابل توجه محسوب می شود که به دلیل این گستردگی رابطه آن همواره سوالات و مشکلاتی را برای مردم نیز در پی دارد

امید کریمی ،محبوبه ریاستی :در مصاحبه با علی فرهادی رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش تلاش کردیم پاسخگوی سوالات شما باشیم وابهاماتی که وجود دارد و شما ان را در بخش مشکلات مردم مطرح کردید را بر طرف کنیم.


آقای فرهادی، یکی از کاربران به نام ایمانی پرسیده چرا پاداش بازنشستگان فر هنگی داده نمی شود؟
در حال حاضر در مورد بازنشستگی فرهنگیان ما مشکلاتی داریم که در حال رفع ورجوع آن ها هستیم وسعی خواهیم کرد به زودی آن را بر طرف کنیم .امیدواریم تا پایان سال حداقل بتوانیم بخشی از آن ها را پرداخت کنیم واز همه این جا می گویم که ما شرمنده این همکارانمان هستیم وبه محض این که بودجه داده شود این کار را انجام خواهیم داد بهرحال ما در این زمینه تمام تلاش خود را خواهیم کرد.


محمد پرسیده چه زمانی کل مدارس مشهد هوشمند خواهد شد؟
این سوال بسیار جای خوشحالی دارد چراکه این تحول را مدارس شهرستانی ما هم نیز پذیرفته اند بهرحال ما طبق سند تحول نباید مدرسه ای داشته باشیم که هوشمند نشده باشد وباید از تکنولوژی و چند رسانه ای بودن استفاده کنیم و در حدود 6سال این امر باید استقرار کامل پیدا کند وحتی در بودجه سال91یک بخشی به هوشمند سازی مدارس تخصیص داده شد ضمن این که باید بگویم اعضای شورای آموزش و پرورش استانها انجمن اولیاءومربیان و خانواده های دانش آموزان در این امر بسیار می توانند کمک کنند واگر این همکاری شکل بگیرد می توانیم تا کمتر از 6سال دیگر تمام مدارس کشور را هوشمند سازی کنیم چراکه این مسئله به نفع بچه های خودمان است.ویک انتخاب نیست بلکه یک اضطرار است.


آیا تبلت دادن به دانش آموزان هم در راستای همین هدف است؟
بله همین طور است مسائل فناوری هیچ گاه پایان نخواهد داشت وباید با علم روز وتکنولوژی پیش برویم حتی والدین هم دیگر باید سواد رایانه ای داشته باشند تا از طریق آن با وضعیت تحصیلی دانش آموزانشان آشنا شوند واین موضوع برای آن ها یک الزام است مثلا از طریق ایمیل می توانند نمرات فرزند خود را ببینند بنابر این ما باید با تجهیزات کامل سر کلاس های هوشمند حاضر شویم.


یک دانش آموز به نام علی پرسیده آیا تنبیه بدنی در مدارس توسط معلم وناظم قانونی است؟
خیر به هیچ وجه ما بارها در این مورد صحبت کرده ایم وتحت هیچ عنوان وشرایطی نباید این کار صورت پذیرد چراکه کاملا غیر قانونی است واگر تخلفی در این مورد صورت گرفت می توانید به واحد شکایات ما در هر استان مراجعه و مشکل خود را بیان کنید حتی ما در این مورد واین گونه تخلفات قوانینی نیز داریم .


آقای فرهادی بسیاری از والدین از این مسئله شکایت داشته اند که چرا مدارس خرج وسایل گرمایشی را از آن ها طلب می کنند؟
این مسئله اصلا قانونی نیست ضمن این که تمام مواردی هم چون آب برق گاز ردیف خاص خود را در بودجه دارند ومثلا نمی شود هزینه خرید بخاری را صرف خرید کامپیوتر کرد البته نا گفته نماند که در مناطق جنوبی ایران فقط شاید یک ماه در سال به وسایل گرمایشی نیاز پیدا کنند بهرحال گرفتن پول اجباری از والدین درست نیست.


زهرا پرسیده آیا مربیان قرآنی شامل طرح تبدیل وضعیت که وزیر گفته خواهند شد یا خیر؟
ببینید آن مصاحبه جناب وزیر هیچ ارتباطی با بحث های اخیر استخدام در کشور ندارد واستخدام در مجلس دست دولت و مجلس است آن هم به دلیل گستردگی ای که وجود دارد آن هایی که قراردادی هستند هنوز یک سال هم از قراردادشان نگذشته است پس باید صبر کنند در غیر این صورت هم ما طابع مجلس و قانون هستیم.


سیما پرسیده من به همراه تعداد دیگر از همکارانم در شاهین دژ شهرستانی دور افتاده در فاصله 300کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی به ارومیه منتقل شدیم ودر این انتقال با مشکلات زیادی از جمله نگهداری فرزند شیر خوار وعدم وجود شغل برای همسرانمان مواجه شدیم آیا امکان انتقال به جای بهتری هست؟
هر ساله بسیاری از معلمان جا به جا می شوند چون ما اصلا در آموزش و پرورش بحث ساماندهی داریم بهر حال ممکن است حل بشود و ممکن است حل نشود اگر روزنه ای وجود داشته باشد ان شاالله که این اتفاق می افتد بهر حال این موضوع تاکید وزیر هم هست که انتقال ها به گونه ای باشد که خانواده ها از هم جدا نباشند و یا با مشکلی رو به رو نشوند.


آیا آموزش و پرورش برای ایاب و ذهاب معلمان اقدامی انجام داده است یا خیر؟چند وقت پیش هم که مینی بوس معلمان دچار مشکل شد اگر خاطرتان باشد؟

بله واین گونه حوادث واقعا دلخراش و باعث تاسف است اما باید بگویم قانون گذار در این مورد برای ما الزامی نگذاشته است وما منبع در آمدی خاصی نداریم ضمن این که من فکر می کنم با رعایت جذب همکاران بومی در هر منطقه از کشور این مشکل نیز بر طرف خواهد شد اما با این حال ما بطور داوطلبانه این مشکل را برای همکارانمان حل کرده ایم ووسایل رفت و آمد را محیا کردیم .


اصفهانی پرسیده آموزش و پرورش چه زمانی قصد دارد حق الزحمه تصحیح اوراق امتحانات نهایی خرداد 91را پرداخت کند البته زمان زیادی تا شروع دوباره امتحانات پایانی باقی نمانده است؟
ان شالله این حق الزحمه ها هم پرداخت خواهد شد وباید بگویم به دلیل شرایط فعلی کشور وکمبود بودجه این کار با تاخیر مواجه شده است که به زودی بر طرف خواهد شد.


حمیدی گفته من دانش آموز سال سوم راهنمایی هستم اعلام کرده اند معدل کل کلاس 20درصد در نتیجه آزمون ورودی دبیرستانهای نمونه برای هر داوطلب تاثیر دارد آیا به نظر شما عادلانه است که شرطی را اعلام کنند که در سال قبل این شرط وجود نداشته است ضمن این که در هر شهری هر معلمی یک جور تصحیح می کند وهر کسی هم سخت گیری خاص خودش را دارد؟
اولا که ارزشیابی این گونه نیست دوما این که تمام معلمان ما آموزش دیده هستند ما باید یک روش متعادل وجامع داشته باشیم که ترکیبی باشد از آزمون نمرات کلاسی فعالیت های کلاسی و...ضمن این که در تمام امتحانات حتی استخدام های دولتی معدل شرط است بهر حال در این مورد ما طرح شهاب را هم در دست کار داریم که جزئیات آن در کمتر از یک ماه دیگر اعلام و انجام خواهد پذیرفت.


علی پرسیده چرا نگارش جدید فارسی به رسانه ها ابلغ نمی شود چیزی که کودکان می آموزند با آن چه که در روزنامه ها و زیر نویس تلویزیون میبینند فرق دارد؟
ببینید در این مورد حوزه آموزش و پرورش در اختیار ما ست ومی توانیم آن چیزی که در حوزه ما است را حل کنیم اما این کافی نیست و ارگانهایی مانند ارشاد صدا و سیما هم باید با ما همسو باشند تا نتیجه بگیریم.


حمیدی پرسیده پس کی حقوق معلمان افزایش خواهد داشت؟
ببینید ما معتقد هستیم معلمی یک شغل بسیار سخت است و برای همین او نباید دغدغه ای داشته باشد وواقعا اگر دست ما بود بیشترین حقوق ها را به معلمان می دادیم اما قانون گذاران این موضوع را تعیین می کنند ودست ما نیست بهر حال ما سعی می کنیم از مجلسی ها بخواهیم که با افزایش حقوق فرهنگیان موافقت کنند ضمن این که ما در شهر های بزرگ بیشتر این مشکل را داریم آن هم به خاطر هزینه های بالایی که در این شهرها و بخصوص تهران وجود دارد.


محمد ک پرسیده من مدت8سال حق التدریس بودم حالا3سال است که استخدام شدم آیا 8سال سابقه من در بیمه خواهد آمد یا خیر؟
اگر جزو حق التدریسی های گذشته باشند خیر سابقه ای در بیمه نخواهند داشت ولی اگر جزو حق التدریسان جدید باشند وبیمه پرداخت کرده باشند بله طبق مصوبه دولت آن 8سال جزو بیمه یشان خواهد بود.


محمد نژاد گفته مگر در قانون اساسی تحصیل رایگان نیست که پول کاغذ a4را هم والدین باید بپردازند؟ضمن این که باید بگویم در شهرک ولی عصر خوی مدرسه استاد شهریار هنوز بچه ها در کانکس درس می خوانند.
ببینید در قانون مشارکت داوطلبانه اولیا دیده شده است و لی دریافت وجه اجباری خیر تمام مدارس ما تامین کاغذ شده اند در مورد پرسش دوم هم باید این مسئله را پیگیری کنم و بعد نتیجه اش را بگویم.


اصلا مگر ما هنوز مدارس این چنینی داریم؟
بله البته این مدارس پیش ساخته هستند و برای قومیت هایی مثل کوچ نشینان استفاده می شود که بتوانند راحت آن را حمل و نقل کنند.ومختص به افراد خاص با شرایط خاص است مثل آن هایی که در کوهستانها زندگی می کنند است چراکه آموزش وپرورش باید شرایط تحصیل همه دانش آموزان کشور را در هر منطقه ای که هستند فراهم کند.واین مسئله وظیفه اصلی این نهاد است.


سحر پرسده بالاخره معلمین پیش دبستانی استخدام خواهند شد یا خیر؟از این بلاتکلیفی خسته شدیم کسی هم پاسخگویمان نیست.
ببینید ما دوست داریم کسی بی شغل و بی جایگاه نباشد در مورد استخدام معلمان پیش دبستانی هم قانون تصمیم می گیرد ونه ما ضمن این که باید بگویم قانون مجلس می گوید پیش دبستان یک مقطع غیر دولتی است و چون غیر دولتی است پس استخدامی هم در کار نیست این مقطع یک مقطع انتخابی و داوطلبانه است الزلمی هم ندارد که کلاس اولی ها حتما باید این مقطع را گذرانده و بعد وارد دبستان شوندو بهرحال نمی شود جایی که غیر دولتی است ما نیروهای دولتی استخدام کنیم .


رحیم پرسیده چرا در جذب دانشگاه فر هنگیان امسال بی عدالتی های زیادی صورت گرفته است دختر بنده با رتبه 4هزار منطقه دو ومعدل دیپلم 17رد شد ولی هم کلاسی ایشان با رتبه کشوری 70هزار ومعدل یپلم 13 قبول شد چرا باید سطح سواد معلمین آینده کشور تا این حد پایین باشد؟
شاید دختر ایشان برای مراکز استان داوطلب شده اند ضمن این که سازمان سنجش بر اساس قائده ای که دارد دانشجو جذب می کند واز همان جا باید پیگیر مشکلشان باشند.وباید بگویم مسائل بومی هم در این انتخاب ها بی تاثیر نیست.ودر دانشکده های دیگر شاید تنها رتبه علمی مهم باشد اما در دانشکده فرهنگیان مسائل دیگری مانند گزینش هم مهم است چراکه معلمی شغل حساس و ارزشمندی است.


سجاد پرسیده آیا برای سال آینده آموزش و پرورش برنامه ای برای استخدام معلم برای هنرستانهای فنی و حرفه ای دارد؟

بله از طریق دانشکده فرهنگیان البته اگر تحصیلات ندارند اگر دارند خیر استخدام نمی کنیم چراکه در حال حاضر ما سعی می کنیم نیروهای خود را از طریق دانشکده قرهنگیان تامین کنیم وبرای همین این گونه افراد باید در دانشکده های آموزش وپرورش تحصیل کرده باشند.


ماشالله پرسیده از ابتدای مهر تاکنون هیچ سرانه ای به مدارس داده نشده است وتعدادی از مدیران از جیب خود هزینه ها را تامین کرده اند چرا؟
متاسفانه ما امسال در بحث سرانه مشکل داشتیم اما با صحبت هایی که با مسئولین شده است لازم نیست هزینه های حامل انرژی را بدهند وبه محض این که سرانه ها پرداخت شد آن ها را می پردازیم.


ودر آخر مریم پرسیده این نظام رتبه بندی معلمان چه شد؟
ما در آموزش و پرورش توسط یک کار گروه به شدت پیگیر این موضوع هستیم البته کارهای نهایی آن انجام شده است ومعتقد هستیم که نظام رتبه بندی یکی از مسائل مهم در سند تحول محسوب می شود.

 

4545 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    14 0
    خیلی بد به سوالات جواب دادن. خیلی
  • اسد IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    6 0
    لطفا بفرمایید چند درصد مدیران کل ومعاونین وزیر اهل استان همدان یا ازهمدان به تهران اورده شدند؟
  • مدیر مدرسه از تهران IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    9 1
    چه توجیهات جالبی!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    6 0
    همش وعده های تو خالی ، کجای دنیا 5 ماه کار می کنن بدون اینکه پول بگیرن. ( حق التدریس ها هنوز ریخته نشده). با پولش چکار می کنند؟ آقایوون اگه 5 روز حقوق خودتون دیر بشه چکار می کنید؟ نگید که مثل ما منتظر می مونید!!!!!!!!!!
  • زهرا مسعودی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    1 4
    سلام مشکل ما راجب جداکردن معلمان مرد و زن در مدارس ابتدایی دخترانه روستای انجیره فارس چی شد پس؟چرا رسیدگی نمیکنید ما معلم های زن واقعا با مشکل روبرو هستیم
  • آموزش و پرورش IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    3 1
    این حق التدریس چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    2 1
    در همه موارد مالی مشکل دارید و از طرفی هم می گویید مدیران مدارس پول اجباری نگیرندااااا و گفتید فعلا لازم نیست پول اب و برق مدارس را پرداخت کنند . مگه هزینه های مدارس فقط اب و برق است . باید به مدیران مدارس حق داد که از اولیا پول می گیرند چون چاره ای ندارند یا باید مدارس را تعطیل کنند یا از مردم پول بگیرند چون دولت که ریالی سرانه پرداخت نکرده اند . پس چرا مسولان اموزش و پرورش همه چیز را برای گرفتن پول از اولیا بر گردن مدارس می اندازند و با بخشنامه ها و اطلاعیه هایشون مردم را نسبت به کمک مالی به مدارس حساس کرده و می کنند
  • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    5 0
    بقیه هم یه چیزایی پرسیده بودن که گویا اینجا هم عدالتی در کار نیست و خبری از پرسش اونا نیست !!!
  • یک مربی پیش دبستانی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    5 0
    با سلام اقای فرهادی متاسفانه سخنان شما در مورد مربیان پیش دبستانی واینکه مجلس انها را غیر دولتی می داند خلاف واقع است .همین مجلس بارها از اقای حاج بابایی درمورد وضعیت استخدام مربیان پیش دبستانی توضیح خواسته وهربار اقای اقای وزیر با ترفندی ازجواب شانه خالی نمودند.چگونه وزارت اموزش وپرورش معاونت پیش دبستانی واموزش ابتدایی داشته وخانم فاطمه قربان نیز به عنوان معاون وزیر دراین پست مشغول بهخدمت بود وانمعاونت نیز دستورالعمل اجرایی دوره پیش دبستانی را طی بخشنامه 103407/200-16/5/90به ادارات کل استانها ابلاغ نمود؟
  • بدون نام EU ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    2 0
    با سسلام چرا دانشگاه فرهنگیان مجوز تشکیل کلاس را د استان کرمانشاه ضادر نمی کند چون ما تعدادمان به پانزده نفر نرسیده ا ومعادلها همرا مابوده ومشکل انها حل نشده اخر ما چه گننا هی کدیم که حسرت به دل بمنیم تو را به خدا فکری به حال ما بکنید این در حالی است که دانشگاه پیام نور وازاد با پنج نفر کلاس تشکیل میدهد این حقو از ما نگیر ید لذت چشیدن کسب علم ودانش را در دانشگاه خودمان را نگیریدحد اقل نییمه دوم سر کلاس برویم
  • ايماني IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    3 0
    بااينكه شمابه زحمت افتاده ايداماسوالات مهم تررا مطرح نكرده ايدبويژه درموردبازنشسته هاويااشتباهي مطرح كرده ايدزيراكه مطالب بنده درتاريخ91/12/1عبارت بوداز:باعرض سلام وخسته نباشيد خواهشمنداست آقاي فرهادي به اين سوالات هم پاسخ بدهند: 1- چرادرموقع بازنشستگي همكاران فرهنگي،رتبه هاي خبره وعالي وامتيازات ايثارگري زمان اشتغال ايشان تقليل داده شده وسپس بازنشسته مي شوند؟ 2- آيا اعمال سنوات ارفاقي بازنشستگان فرهنگي جانبازبه مرحله ي اجرادآمده است؟ 3-چرا هزينه هاي بيمه هاي درمان وتكميلي وعمربازنشستگان جانبازوافرادتحت تكفل آنهاازطرف آموزش وپرورش پرداخت نمي شود؟ متشكرم
  • محمدی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    جناب فرهادی: مدرسه ابتدایی ما در 7کیلومتری شهر نوشین آذربایجان غربی قرار دارد و برای گرم کردن کلاسها از بخاری نفتی استفاده می کنیم. تابحال یک ریال هم بودجه نداده اید. بفرمایید هزینه ها را ازکجا تامین کنیم غیر از پول گرفتن از اولیاء...
  • آموزش پرورش پاسخ بدهد؟ IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    باسلام اول ممنون از اینکه یجایی رو قرار دادید ما مشکلاتمونو بنویسیم لاقل از این سردرگمی دربیایم که کجا و پیش کی باید حرفامونو بزنیم خخشبختانه آدرس این سایت رو به خیلی از هم روستایی هامون دادیم و خیلی خوشحال شدن جناب وزیر آموزش پرورش دختر من کلاس ششم ابتدایی هست توی روستای انجبره شهرستان مرودشت استان فارس تویه این مدرسه دخترها و پسرها تویه یک روستای کوچیک تویه یه مدرسه و یک کلاس درس میخوانند واقعا پسرششم ابتدایی بچه هست؟شما به مشکلات خارج ازمدرسه فکرکردید؟من تویه کیف دخترم نامه های عاشقانه برای همکلاسی پسرش پیدا کردم ووافعا نگرانم همچنین حضورمعلمان مرد در این مدارس خیلی مشکلساز شده قبلا ممنوع بود اما حالا کیه که رسیدگی کنه؟؟؟منتظر رسیدگی شما هستیم آموزش پرورش منطقه:07282222177
  • فرهادی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    4 0
    سلام لطفا به مشکل برداشتن معلم مرد از مدارس ابتدایی دخترانه خصوصا الان که ششم ابتدایی هم اضافه شده توجه کنید
  • وزیر آموزش پرورش پاسخ بدهد؟ IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام مشکل مربوط به برداشتن معلم مرد از مدارس ابتدایی دخترانه و مختلط بودن مدارس ابتدایی چی شد پس چرا لاقل یه جواب محض دلخوشی ما نمیدید؟چرا رسیدگی نمیکنید؟
  • بدون نام CN ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 1
    باعرض سلام خدمت دست اندر کاران خبرانلاین،اگر به خاطر داشته باشید حدود سه ماه پیش در مورد حقوق شش ماهه ی اول معلمان خارج از کشور صحبت می کردید که بحمدالله حل شد.اما باز هم ما معلمان خارج از کشور با مشکل عدم پرداخت حقوق از اول مهر تا کنون شده ایم ،خواهش می کنیم در این مورد باز از مسئولین وزارت آموزش و پرورش بخواهیدرسیدگی کنند.به خدا خیلی سخته در خارج با این تورم بالا زندگی کردن.ممنون
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    3 0
    تا زمانی که فکری به حال معلمان گرسنه نکنید همه ی این برنامه ها بی خود است
    • رضا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
      2 1
      آفرين حرف دل ما را گفتي
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 1
    چرامیگید ما هیچ تهدی در مورد استخدام مربیان پیش دبستانی نداریم چرا مجلس تصویب کرده چرااینقدر وعده هایی دروغ به مردم می گویید صبر مردم تایه حدیه کی باید منفجر بشن البته اگر گوش مسولین صدای انفجار و بشنوه2
  • مسعودی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    1 1
    باسلام چرا شما فقط نظرات رو تایید میکنید اما هیچ کاری در جهت حل مشکل ما نمیکنید؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    2 0
    چرا از نیروهای زحمت کش قراردای حرفی نمیزنید .پس چرا از تبدیل وضعیت حرفی نمیزنید .واقعا که.......