۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰

مترو در تمام شهرهای بزرگ جهان راه حل نهایی برای حمل و نقل است.

هادی معیری نژاد- در بین شهرهای پرجمعیت جهان چندین شهر هستند که از لحاظ زیبایی طول خطوط ،سرعت رفت وآمد،، ساعت کار وعوامل دیگر به عنوان برترین خطوط متروی جهان شاخته می شوند .
ده متروی زیر جزو برترین مترو های جهان در حال حاضر هستند

لندن
متروی لندن قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان است. بهره‌برداری از سامانه متروی لندن، در تاریخ 10 ژانویه سال 1863 آغاز شد. متروی لندن، دارای 275 ایستگاه است و علی‌رغم نام رسمی آن که زیرزمینی (Underground) نامیده می‌شود، 55 درصد این شبکه، بر روی زمین واقع شده است. این شبکه، با 408 کیلومتر خط آهن، طولانی‌ترین خطوط حمل و نقل درون شهری جهان نیز هست.

شبکه متروی لندن، از شلوغ‌ترین شبکه‌های حمل و نقل زیرزمینی جهان است. در سال 2007، یک میلیارد نفر از متروی لندن استفاده کردند.


نیویورک
مترو و یا قطار شهری نیویورک سامانه قطارهای شهری کلان‌شهر نیویورک است. متروی نیویورک با داشتن 26 خط فعال، 462 ایستگاه و مسیری به طول 1355 کیلومتر، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خطوط متروی شهری در جهان است. متروی نیویورک از نظر تعداد مسافر جابجا شده پس از متروهای شهری توکیو، مسکو و سئول در ردهٔ چهارم جهانی قرار دارد.
متروی شهری نیویورک جزو معدود قطارهای شهری در جهان است که بصورت 24 ساعته و در تمامی روزهای سال و بدون تعطیلی به ارایه خدمات و سرویس‌دهی می‌پردازد.
قطار شهری نیویورک در تمامی نقاط بخش‌های شهر نیویورک از جمله منهتن، بروکلین، کوینز، برانکس و استاتن آیلند دارای ایستگاه‌های متعددی است.
پاریس
متروی پاریس بخشی از نظام حمل و نقل شهری پاریس است که در فرانسه آن را به نام متروپولیتن می‌نامند. آثار معماری به سبک هنر نو موجود در این مترو شهرت جهانی دارد.
متروی پاریس شامل 16 خط عموماً زیرزمینی بطول 214 کیلومتر می‌باشد. در مجموع این خطوط داراس 300 ایستگاه است که با توجه به کاربرد چندگانه بعضی از ایستگاه‌ها در 2 یا چند خط، تعداد کل ایستگاه‌ها به 384 ایستگاه می‌رسد.
مترو پاریس بیشترین فضای ایستگاه‌ها را در بین متروهای جهان داراست. مجموع مساحت 245 ایستگاه این مترو به 41 کیلومتر مربع می‌رسد.
خطوط از شماره 1 تا 14 نام‌گذاری شده‌اند. علاوه بر این 14 خط متروی پاریس شامل 2 خط کوچک نیز می‌شود. این 2 خط در واقع بخشی از خطوط 3 و 7 می‌باشند که به صورت مستقل کار می‌کنند.
متروی پاریس پس از متروی مسکو پرکارترین مترو اروپا محسوب می‌شود.این مترو روزانه بیش از 4٫5 میلیون نفر را جابجا می‌کند. در سال 2006 متروی پاریس 1٬409 میلیارد نفر را جابجا نموده است که مقام ششم پر مسافرترین مترو جهان را داراست.
ایستگاه شاتله له‌آل بزرگترین ایستگاه متروی جهان است که جزئی از متروی پاریس محسوب می‌شود.
متروی پاریس از نظر طول با 780٫5 کیلومتر سومین مترو گسترده جهان است.
متروی پاریس در سال 1900 به مناسبت نمایشگاه جهانی به بهره‌برداری رسید.


توکیو
شرکت متروی توکیو یک شرکت قطار شهری در توکیو پایتخت کشور ژاپن است. اولین قطار مربوط به این شرکت در سال 1927 میلادی کار خود را در مسیر بین آساکوسا و اوئنو آغاز کرده‌است. متروی توکیو به طور کلی در مناطق ویژه توکیو و حومهٔ آن در حرکت است اما به غیر از توکیو این شرکت در استان سایتاما و استان چیبا نیز چند ایستگاه دارد.
متروی توکیو دارای 9 خط و 168 ایستگاه است. در حال حاضر متروی توکیو از لحاظ حمل و نقل مسافر رتبهٔ نخست را در جهان داراست.


مسکو
متروی مسکو سامانه قطارهای شهری کلان‌شهر مسکو است. متروی مسکو با داشتن 12 خط فعال، 180 ایستگاه و مسیری به طول 298 کیلومتر، یکی از قدیمی‌ترین خطوط متروی شهری در جهان است. زیبایی وآثار هنری ایستگاههای این مترو مثال زدنی است.


پکن
مترو پکن با 8 خط، 200 کیلومتر، 123 ایستگاه و جا‌به‌جایی روزانه میلیون‌ها نفر؛ قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین خط در چین است
اولین سیستم حمل و نقل سریع و مدرن در چین مربوط به قطار زیرزمینی پکن است که در سال 1969 آغاز و در 1981 بدون دعوت رسمی به روی عموم گشوده شد. ناگفته نماند، مترو نانجینگ (1958- 1907) از لحاظ قدمت اولین قطار شهری در این کشور بوده است.
مترو پکن شبکه ریلی حمل و نقل سریع نواحی شهری و حومه است.
مترو پکن با 8 خط، 200 کیلومتر، 123 ایستگاه و جا‌به‌جایی روزانه 3.565 میلیون نفر قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین خطوط در چین است و از نظر مسافت بعد از شانگهای مقام دوم را دارد. در 22 اوت 2008، رکورد 4.92 میلیون نفری آن به ثبت رسید. از آن جایی که شبکه موجود جوابگوی ترانزیت سنگین شهر نیست، به سرعت رو به گسترش است.

بوئنوس آیرس
مترو بوئنوس آیرس اولین مترو در آمریکای لاتین، نیمکره جنوبی و کل اسپانیایی زبان‌ها است
مترو بوئنوس آیرس- پایتخت آرژانتین- با 72 ایستگاه، سیستم حمل‌ونقل عمومی است.
اولین ایستگاه این مترو در سال 1913 افتتاح شد و در واقع اولین مترو در آمریکای لاتین، نیمکره جنوبی و کل اسپانیایی زبان‌ها بود.
مترو ابتدا توسط سه شرکت مختلف اداره می‌شد. بعدا کل شبکه یکپارچه، ملی و تحت یک مرکزیت در آمد. در دهه 1930 زیر نظر مدیریت شرکت حمل‌ونقل بوئنوس آیرس رفت. در 1952 جذب مدیریت عمومی حمل‌ونقل شد. در 1963 با انحلال مدیریت، جزو دارایی شرکت اس بی ای شد و از 1994 خصوصی گردید.
این شبکه در اوایل قرن بیستم به سرعت گسترش یافت.با شروع جنگ جهانی دوم سرعت آن افت کرد. در پایان 1990 مرحله جدیدی از توسعه آغاز شد که هدف آن احداث چهار خط جدید بود.
در حال حاضر بوئنوس آیرس تنها شهر مجهز به سیستم مترو در کشور آرژانتین است. قرار است پروژه ساخت سیستم زیرزمینی در شهر کوردوبا نیز به عنوان شهر دوم انجام شود.
سیستم اخیر دارای 6 خط زیر‌زمینی، یک خط روگذر سبک جمعا به طول 52 کیلومتر و هریک به رنگ مخصوص است.
روزانه 1.7 میلیون نفر از مترو استفاده می‌کنند، این تعداد رو به افزایش است. تعداد مسافران از ظرفیت مترو بیشتر بوده و خدمات مترو جوابگوی این ازدحام نیست. برای حل این مشکل، توسعه شبکه به 97 کیلومتر جزو برنامه است.


مکزیوسیتی
مترو مکزیکوسیتی- پایتخت مکزیک- بعد از نیویورک بزرگ‌‌‌ترین مترو در آمریکای شمالی است.
در سال 2006 مترو این شهر با جا‌به‌جایی 1.460 میلیارد مسافر در رتبه پنجم دنیا قرار گرفت.
شلوغی جاده‌ها و بزرگراه‌ها به خصوص در جنوب شهر که %40 سفرهای درون‌شهری در آن انجام می‌شد، مکزیکوسیتی را در حمل‌ونقل عمومی با مشکلات بسیار جدی مواجه کرده بود. در این قسمت از شهر 65 خط اتوبوس فعال و با بودن 150.000 اتومبیل شخصی در اوج ترافیک، سرعت تردد حتی از پای پیاده هم کمتر بود.
در سال 1967 مطالعات اولیه در مورد مترو انجام شد، دو سال بعد یعنی در 1969 اولین خط مترو با 16 ایستگاه به روی عموم گشوده شد.
زلزله 1985در مقیاس 8.1 ریشتر بسیاری از خانه‌های قدیمی، هتل‌ها و حتی ساختمان تلویزیون را فروریخت. آوار ساختمان‌ها، تردد در خیابان‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده بود. اما به دلیل ساختار مستطیل شکل مترو و این که قوسی شکل نبود، هیچ خسارتی به آن وارد نشد و به مردم اطمینان داد بهترین وسیله حمل‌ونقل در زمان بحران خواهد بود.
هر ایستگاه به جای استفاده از رنگ یا نشانه خاص با لوگوی کوچک خاصی که به نام ایستگاه یا محیط اطراف بود، مشخص می‌شد. رنگ زمینه لوگو خط مورد نظر را تداعی می‌کرد. اگرچه امروزه با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده نیازی به لوگو نیست، اما کاربرد لوگو مختص مترو مکزیک شد.
مترو در حال حاضر دارای 201 کیلومتر طول و با سرعت متوسط 36 کیلومتر در ساعت و حداکثر 80 کیلومتر در ساعت، روزانه 3.882.000 مسافر را جابه‌جا می‌کند.
استکهلم
مترو استکهلم از نظر دکوراسیون ایستگاه‌ها معروف است مترو استکهلم- پایتخت سوئد- دارای 100 ایستگاه است. 47 ایستگاه آن در زیر زمین و 53 ایستگاه در روی زمین قرار دارد.
مترو دارای 7 خط در سه رنگ‌ سبز، قرمز و آبی است و توسط شورای شهر اداره می‌شود.
روزنامه رایگان، زنجیره‌ای و بین‌المللی مترو اولین بار در استکهلم توزیع شد.
تصمیم ساخت مترو در استکهلم به سال 1941 برمی‌گردد. اولین فاز آن در سال 1950 افتتاح شد. در واقع در ساخت مترو از همان راه‌هایی که برای عبور تراموا در نظر گرفته شده بود، استفاده گردید.
در سال 1952 فاز دوم به طرف غرب افتتاح شد. در سال 1975 خط آبی با دو مسیر از شمال‌غربی به مرکز امتداد یافت و در سال 1994 مترو استکهلم تکمیل شد.
مترو استکهلم از نظر دکوراسیون ایستگاه‌ها معروف است. اگرچه ممکن است به پای مترو مسکو نرسد اما بعضی آن را طولانی‌ترین گالری هنر در دنیا نام داده‌اند.
طول قطار 140-70 متر و طول سیستم 105.7 کیلومتر است. قطارها از 5 بامداد تا 1 نیمه شب حتی در روزهای تعطیل درحرکتند.


ریودوژانیرو
متروی ریودوژانیرو یکی از پر رفت و آمد ترین مترو های آمریکای جنوبیست . این مترو برای سالهای 2014 و 2016 برای جام جهانی و المپیک در حال گسترش چشمگیری است.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    27 6
    مترو تهران در زمینه دق دادن مسافر در رده اول قرار دارد
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    8 3
    پس مترو تهران چی
  • محمد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    8 1
    سلام خسته نباشید مثل این که متروی شانگهای را ندیدید
  • mahdi IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    7 5
    پس کو متروی مشهد؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    15 3
    دولت اینها هم بخاطر دشمنی کودکانه با شهرداری پول بهشون نمیده؟ یا اجازه ترخیص واگن ها رو به گمرک نمیده؟
  • شقايق GB ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    10 2
    متروي لندن رو تيوب خطاب مي كنند.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    4 0
    پس مترو زاهدان کو ؟
  • kazem IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 0
    منتظر متروی شهر جدید هشتگرد 12سال 12سال
  • بی نام A1 ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    3 0
    مترو زاهدان می تواند از پیشرفته ترین متروهای استانهای کشور باشد.