حجت الاسلام سید محمدعلی ابطحی امروز در کافه خبر به نقد فیلمی تلویزیونی در توجیه دوران پایانی رژیم پهلوی پرداخت.

سید محمد ابطحی با بیان اینکه کارگردانان این فیلم به دنبال این هستند که روی موج هایی سوار شوند گفت: اگر درصدی از محبوبیتی که در این فیلم ها برای دوره پهلوی تصویر می کنند وجود داشت چطور انقلاب شکل گرفت؟ انقلاب بر خلاف انقلاب های دیگر انجام شد. در انقلابهای دیگر کودتا می شود و نیروهای مسلح حضور دارند اما در انقلاب اسلامی خشونت نبود، گل در برابر اسلحه بود.
 ابطحی در ادامه صحبت هایش درباره اتهامی که سلطنت طلبان درباره خشونت آمیز بودن انقلاب اسلامی مطرح می کنند گفت: انقلاب اسلامی مردم ایران در مقایسه با سایر انقلابات جهان بسیار مسالمت آمیزتر بود. آنچنان کشتار و قتل صورت نگرفت و این صحنه هایی که از اسلحه به دست گرفتن ها در انقلاب نشان داده می شود مربوط به هفته های آخر به نتیجه رسیدن انقلاب بود.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو، روحانیت پیش از انقلاب را به دو دسته غالب و پیشرو تقسیم کرد و گفت: امام و شاگردانش در حوزه علمیه قم با وجود اینکه در اقلیت بودند و جزء جریان غالب نبودند اما به واسطه جهان بینی و موقعیت سنجی و درک صحیحی که از شرایط کشور و دنیا داشتند توانستند نقش پیشرو در معادلات سیاسی را بازی کنند.

ابطحی، مشکل حکومت پهلوی را ناتوانی آن در برقراری گفت و گو با روحانیت و جامعه مذهبی عنوان کرد که این مشکل مانع ایجاد هرگونه اصلاح در جامعه بود.

مشروح این گفت و گو روزهای آینده در خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =