مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های(CDC ) ایالات متحده در اولین تحقیق از نوع خود، آمارهایی از مشکلات مرتبط با کار با عوامل خطرناک بیولوژیکی همانند ابولا، سارس و سیاه زخم در صدها مرکز پژوهشی دانشگاهی و دولتی را فاش کرد.

مجید جویا: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های(CDC ) ایالات متحده در اولین تحقیق از نوع خود، آمارهایی از مشکلات مرتبط با کار با عوامل خطرناک بیولوژیکی همانند ابولا، سارس و سیاه زخم در صدها مرکز پژوهشی دانشگاهی و دولتی را فاش کرد.
به گزارش نیچر، آزمایشگاه‌هایی که با عوامل انتخابی بیولوژیکی و سم‌ها (موادی به دلیل احتمال مبتلا کردن به بیماری‌ها، به شدت کنترل می‌شوند) کار می‌کنند، گزارش کرده‌اند که بین سال‌های 2004/1383 تا 2010/1389، 639 مورد انتشار سهوی عوامل بیماری‌زا رخ داده است. در طول دوره زمانی مشابه، از دست رفتن 88 نمونه نیز گزارش شده که به غیر از یک مورد همه آنها ناشی از خطاهای دفتری بودند. تنها نمونه باقی‌مانده به طور تصادفی توسط یک پیک تجاری خراب شد.
به استناد این تحقیق، در این بازه هیچ موردی از سرقت گزارش نشده است.
در این بازه 7 ساله، آزمایشگاه‌ها 11 مورد ابتلا را گزارش کردند که معادل متوسط سالیانه 1.6 نفر از هر 10هزار کارگر مجاز است. ده مورد از این بیمار‌ها ناشی از عوامل باکتریایی بود، و دیگری در اثر قرار گرفتن در معرض قارچ بود. هیچ یک از موارد ابتلا، منجر به فوت نشدند، و در هیچ کدام هم، سرایت به افراد دیگر گزارش نشد.
این موارد ابتلا را نمی‌شد به نقص آشکار در حفاظت شخصی مانند پارگی دستکش یا بریدگی با جسم تیز نسبت داد. در مقابل، نویسندگان حدس می‌زنند که احتمالا کارگران در اثر انتشار ذراتی که جاوی عوامل مضر بودند، مبتلا شدند. به گفته اعضای گروه، آنها به تحلیل گزارش‌های انتشار عوامل بیماری‌زا و موارد ابتلای ناشی از عوامل آزمایشگاهی ادامه می‌دهند تا درزهای احتمالی در فرایند‌های ایمنی مشخص شوند.
رابین ویانت که از نویسندگان این مقاله و سرپرست قسمت عوامل انتخابی و سموم سی‌دی‌سی است، می‌گوید: « اگر در نظر بگیرید که این برنامه‌ای است که بیش از 300 آزمایشگاه را در ایالات متحده کنترل می کند، آنگاه می‌توانیم موفقیت‌های چشم‌گیری گزارش کنیم».
کنترل‌های فعلی با استفاده از قانون مقابله با تروریسم انجام می‌شوند که به دنبال حملات سیاه زخمی سال 2001/1380 در ایالات متحده به تصویب رسید. یک تحقیق اف‌بی‌آی به این نتیجه رسید که یک میکروب شناس به نام بروس لوینز که در یک آزمایشگاه زیست دفاعی دولتی کار می‌کرد، مسئول فرستادن میکروب سیاه زخم بود که 5 نفر را کشت و 17 نفر دیگر را بیمار کرد.
به گفته مایکل بوخمایر، نایب رئیس مرکز جنوب غرب اقیانوس آرام دفاع زیستی و بیماری‌های نوظهور دانشگاه ایرواین کالیفرنیا، در سال‌های اخیر، سخت‌گیری‌های دولتی و محدودیت پژوهش بر روی عوامل بیماری‌زا منجر به کند شدن پیشرفت علمی شده است. او می‌گوید که از این گزارش چنین برمی‌آید که سرقت و از دست رفتن تصادفی عوامل خطرناک بیماری زا از آزمایش‌گاه‌های پژوهشی، تا ان اندازه که برخی پیش‌بینی می‌کردند، فراگیر نشده‌اند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عیسی A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    4 1
    چرا دیدمش. اشتباهی رفته بود توی جیبم.