طبق آمار اقتصادی، مرد قدرتمند اروپا در سه ماهۀ آخر 2012 شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، آلمان-اقتصاد اول اروپا- که به دلیل وضعیت مساعد اقتصادی همواره در معرض حسادت سایر کشورهای بحران زدۀ اروپایی قرار داشت، بالاخره نتوانست در مقابل تبعات بحران مقاومت کند. در سال 2012 رشد اقتصادی این کشور رقم 0.7% را نشان می‌دهد، در حالیکه در سال پیش از آن 3% بوده است.
اگر آلمان تاکنون به رشد 1 درصدی در تولید ناخالص داخلی امیدوار بود، طبق اطلاعات دولتی منتشر شده این رقم در حال حاضر تنها 0.4% است. این در حالی است که رشد اقتصادی آلمان در سال 2010 به میزان 4.1% بوده است. دفتر فدرال آمار اعلام کرده است: طی دو سال گذشته، تولید ناخالص داخلی آلمان قابل توجه بوده اما این مسئله متأثر از بحران اقتصادی سال 2009 دستخوش تغییراتی شده است. آلمان از سه ماهۀ دوم سال 2012 بروز نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی را آغاز که اوج آن در ماه نوامبر و در کاهش مازاد تجاری خود را نشان داد به گونه‌ای که متعاقب کاهش صادرات و تقاضای خارجی، مازاد تجاری با افت 3.4 درصدی روبرو شد. کاهش صادرات آلمان در سال 2012 در مجموع رقم 4.1%، واردات افزایش 2.3% و مصرف داخلی افزایش 0.8% را نشان داد.
تنها نکتۀ مثبت در گزارش منتشر شده، توازنی است که در بودجه سال 2012 آلمان وجود داشته است. برای اولین بار از سال 2007 بعد از کسر 0.8 درصدی در سال قبل آن، بودجه با مازاد 0.1% روبرو شد. یک کارشناس اقتصادی دربارۀ وضعیت اقتصادی آلمان می‌گوید: اقتصاد آلمان دیگر نمی‌تواند همانند بهشتی باشد که پیشتر آن را تجربه کرده بود، اما می‌تواند در اقیانوسی از بحران اقتصادی، همچنان وضعیت مطلوبی داشته باشد. با این حال دولت آلمان، چندان نسبت به وضعیت فعلی خوشبین نیست. به نوشتۀ روزنامۀ هاندلسبلات، دولت با کاهش پیش‌بینی، برای سال 2013 رشدی معادل 0.5 درصدی را پیش بینی کرده است.
3152

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =