سفیر بلاروس در جلسه هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد اولین بانک مستقل ایرانی در بلاروس تاسیس می شود .

گروه اقتصادی: جلسه هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با حضور سفیر کشور بلاروس و رایزن بازرگانی ایران در بلاروس در محل اتاق ایران برگزار شد.

 " ویکتور ریباک " سفیر بلاروس در تهران در این جلسه با اشاره به رشد 131درصدی روابط اقتصادی ایران و بلاروس در سال گذشته، گفت: " 10سال پیش حجم مبادلات اقتصادی ایران و بلاروس 20میلیون دلار بود که این رقم در یازده ماهه سال 2008میلادی به حدود 90 میلیون دلار رسیده است و با توجه به حمایت دولتمردان دو کشور باید با استفاده از توانمندی های موجود، این میزان را افزایش دهیم. "

 وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به بلاروس یادآور شد: " دولت های ایران و بلاروس توافق کرده اند که حجم مبادلات بازرگانی از جمله پروژه های مشترک میان دو کشور به رقم یک میلیارد دلار برسد و در حال حاضر حجم پروژه های هماهنگ شده بین یک میلیارد و 500میلیون دلار برآورد می شود. "

 ریباک با اشاره به سیاست های آزاد سازی اقتصادی در بلاروس خاطرنشان کرد: " در حال حاضر ثبت شرکت های خارجی در بلاروس ظرف مدت یک روز امکان پذیر است و متقاضیان می توانند با فراهم کردن تقاضا نامه، آیین نامه و قبض پرداخت عوارض دولتی شرکت خود را در خاک بلاروس به ثبت برسانند. "

 وی با اشاره به اهداف اقتصادی دولت بلاروس تصریح کرد: " قرار گرفتن در جمع 30کشور برتر از نظر اقتصادی در دستور کار دولت بلاروس است و براساس اعلام بانک جهانی، کشور بلاروس در سال 2008میلادی از رده 115به 85 ارتقا یافته و از نظر انجام اصلاحات اقتصادی نیز رتبه چهارم را در جهان دارا است. "

 سفیر بلاروس انجام پروژه نفتی جفیر در خاک ایران توسط شرکت های بلاروسی و خط تولید خودرو سمند را از جمله پروژه های موفق اقتصادی میان دو کشور دانست.

 وی افزود: "در سپتامبر 2008 اولین بانک مشترک با حضور بانک تجارت ایران مورد ثبت دولتی بانک مرکزی بلاروس قرار گرفت و به زودی این بانک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. "

 ریباک در ادامه از انجام هماهنگی های اولیه برای تاسیس یک بانک با سرمایه گذاری 100 درصد ایرانی در بلاروس خبر داد و گفت: "تاسیس یک بانک مستقل ایرانی در بلاروس با تشکیل کنسرسیومی مورد پیگیری است که بانک رفاه کارگران در راس آن قرار دارد و تا اول فوریه سال 2009 مدارک لازم از سوی طرف ایرانی به بانک مرکزی بلاروس ارایه خواهد شد. "

 وی با اشاره به تمایل شرکت بینا برای خرید دو بانک بلاروسی یادآور شد: " باید به افق های دراز مدت در روابط اقتصادی دو کشور بنگریم و وظیفه نهادهای دولتی این است که طرف های تجاری را به هم پیوند دهند و سپس کار را به فعالان اقتصادی واگذار کنند. "

 در ادامه این دیدار " اکبر باقری لویه " رایزن بازرگانی ایران در بلاروس نیز ضمن ارایه گزارشی از وضعیت اقتصادی و جغرافیایی بلاروس گفت: " اقتصاد بلاروس در سال های اخیر رشد چشم گیری و تولید ناخالص داخلی این کشور از 14 میلیارد دلار در سال 1997 به 44 میلیارد دلار در سال 2007 افزایش یافته است. "

 وی افزود: " رشد اقتصادی این کشور 2/7 درصد است و به علت پایین بودن سطح دستمزدها و سیستم آموزش عالی موفق، مکان خوبی برای سرمایه گذاری خارجی به شمار می آید. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =