با مطرح شدن طرح 6-3-3 در نظام آموزشی ایران بسیاری از صاحبنظران مسایل آموزشی این نکته را پیش کشیدند که بلوغ کلاس ششمی ها ممکن است آسیب متوجه فضای آموزشی کند.

هادی معیری نژاد: در کشور ما معمولا بلوغ به دلایل خاص فرهنگی مرحله ای توام با پنهان کاری است. والدین و فرزندان به دلیل رو در بایستی و مسایل فرهنگی دیگر این قضایا را چون یک تابو نگریسته و به آن توجه روشمند نمی کنند.

این بی توجهی که متاسفانه در نظام آموزشی هم مشاهده می شود باعث می شود تا نوجوانان مسایل بلوغ خود را در درون گروه همسالان بیاورند ودر آنجا به طور حتم با انحرافات بسیاری مواجه می شوند که به دلیل وضعیت خاص ذهنی نوجوانان تا سالها سال این انحراف در رفتار آنان ته نشست کرده و باعث مشکلات بعدی در زندگی اجتماعی ازدواج و غیره می شود.

سر کشی هیجانات جنسی، آزار و اذیت کوچک ترها و کسانی که بلوغ آنها دیرتر است، دادن اطلاعات غلط درباره رفتارهای جنسی به دیگران  از جمله این آسیب هاست.

دراین باره یک مربی پرورشی از تماس های پی در پی والدین دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی به مدارس خبر می دهد و می گوید: «نگرانی والدین بیشتر متوجه بلوغ دانش آموزان ششم ابتدایی و تحصیل فرزندان آنها در کنار دانش آموزان ششم در یک مدرسه است.»

او به مهر توضیح می دهد که «دانش آموزان ششم ابتدایی قطعاً با بحران های دوران بلوغ مواجهند که گاه ممکن است این بحرانها منجر به مشکلات اخلاقی شود که در چنین مواردی به صلاح نیست دانش آموزان پایه های پایین تر با آنها هم مدرسه شوند.»

این مربی پرورشی بیان می کند: «مشکلات و نگرانی والدین را بارها و بارها به گوش مدیران مدرسه رسانده ایم، اما با توجه به افزایش تراکم دانش آموزان امکان کنترل برای معاون و ناظم مدرسه در زنگ های تفریح بسیار کم شده است که این خود می‌تواند منجر به افزایش آسیبهای اجتماعی در ساعات زنگ تفریح شود. ما بارها به مدیران وزارتخانه اعلام کرده بودیم که دانش آموزان باید با گروه سنی خود هم صحبت شوند، اما اجرای نظام 6-3-3 مشکلاتی را ایجاد کرده و اکنون دانش آموزان مقاطع پایین تر برای خودنمایی بیشتر تلاش می کنند تا با دانش اموزان کلاس پنجم یا ششم هم صحبت شوند و ارتباط دوستی برقرار کنند.»

 

چهار دوره سه ساله باید اجرا شود

پیش از اجرای طرح 6-3-3، بسیاری از کارشناسان آموزشی نسبت به حضور دانش آموزان بزرگتر و در آستانه بلوغ که 10 تا 12 سال سن دارند (چهارم تا ششم) در کنار دانش اموزان کم سن و سال تر، هشدار داده بودند. چه اینکه همان دوره 5 ساله هم چندان کم آسیب نبود. آموزش و پرورش البته پاسخ منتقدان را با وعده 4 دوره 3 ساله داد. هرچند زمانی برای آن عنوان نشد.

حسین احمدی کارشناس مسائل آموزشی در این باره می گوید: «توجه به مقطع ابتدایی و اضافه شدن یک پایه دیگر به آن از ویژگی های اجرای سند تحول بنیادین است. اما مسوولان آموزش و پرورش با توجه به پیش بینی کارشناسان نباید از اجرای چهار دوره سه ساله حتی برای سال تحصیلی جدید غفلت می کردند.»

او معتقد است: «دوره ابتدایی یکی از تاثیرگذارترین دوره ها برای دانش آموزان تلقی می شود و اثرات روحی - روانی بسیاری روی آنها می گذارد. بنابراین از زمانی که صحبت تحول در نظام آموزشی شد، قرار بود ابتدا محتوا، روشهای آموزشی، نظام برنامه ریزی و کتابها تغییر کند نه ساختار آموزشی.»

احمدی با اشاره به اجرای نظام 6-3-3 به مهر می گوید: «متاسفانه از همان روزهای نخست تصویب سند، با توجه به افزوده شدن یک پایه به مقطع ابتدایی، همه تصورشان به سمت 6 ساله شدن ابتدایی رفت. اما قرار بود این 6 سال در دو دوره شکل اجرایی به خود بگیرد که متاسفانه این اتفاق در سال تحصیلی جدید نیافتاد و امروز شاهد بروز مشکلات روحی - روانی و اخلاقی متعددی در میان دانش آموزان ابتدایی هستیم.»


آموزش پرورش و راه چاره کوتاه مدت
اما آموزش و پرورش چه راهکاری برای حل این معضل دارد؟ ظاهرا به دلیل کمبود فضای آموزشی که با اضافه شدن پایه ششم هم بیشتر به چشم آمده است، اجرای تفکیک فیزیکی پایه های اول تا سوم و چهارم تا پنجم را هم غیرعملی می کند.

 در این رابطه مدیرکل آموزش و پرورش تهران راه حل غیرمعمولی ارائه داده است: زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم با زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی متفاوت خواهد شد.

سیدعلی یزدیخواه، در گفت‌وگو با فارس به تقسیم دوره ابتدایی به دو دوره «سه ساله» بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از مدارس ابتدایی شهر تهران به صورت دو دوره «سه ساله» اداره می‌شود و برای سال آینده در نظر داریم تعداد دیگری از مدارس ابتدایی را بر این اساس ساماندهی کنیم.

او گفت: بر این اساس مقرر شده است در تعدادی از مدارس ابتدایی، زنگ‌های تفریح دانش‌آموزان جابه‌جا شود؛ به این صورت که زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم با زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی متفاوت خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران می گوید اگر زنگ تفریح دانش‌آموزان جدا باشد، تردد در راه‌پله‌ها و راهروهای مدرسه راحت‌تر خواهد بود و دسترسی دانش‌آموزان برای استفاده از آبخوری و سرویس بهداشتی مدرسه نیز سریع‌تر است. به نظر می‌رسد این راه‌حل می‌تواند در بحث ملاحظات تربیتی مدارس ابتدایی و لزوم تفکیک دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر و بالاتر بسیار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در این طرح در زمان ورود و خروج دانش‌آموزان به مدرسه تغییری ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: این طرح امسال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا اشکالات آن را رفع کنیم تا اگر دبستانی در سال آینده نتوانست به دو دوره «سه ساله» تفکیک شود، به این صورت عمل کند.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فهیمه NL ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    44 2
    خوبه واقعا!اول طرح رو اجرا میکنن با کلی تغییرات و هزینه...بعد تازه میرن بررسی میکنن ببینن طرح خوبی بوده یا نه!آدم می مونه به خدا!!!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      37 1
      به این می گن موش آزمایشگاهی
    • Mohammad IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
      4 0
      ما دهه 60 ها که موش آزمایشگاهی بودیم این شدیم حالا ببینیم این بچه های جدید چی در میان
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    26 1
    در خیلی جاها کلاس های چند پایه ( مثلاً کلاس اول با کلاس ششم) برگزار می شود اول این مورد را اصلاح کنند ،جدا کردن مدرسه بعداً آموزش و پرورش بدترین دوران خود را می گذراند: 1.نحوه استخدام 2.ارائه دروس به معلمان غیر مرتبط 3.تعطیلی پنجشنبه ها 4.بلاتکلیفی پیش دانشگاهی 5.توصیفی کردن 6.آوردن ششم ابتدایی و سپردن آن دست یک معلم(اگر چند پایه نباشد) 7.نحوه برگزاری امتحانات 8.نمره دادن های الکی جهت بالا بردن درصد قبولی منطقه 9. نبود امکانات علمی (آزمایشگاهی) و ورزشی 10.نبود انگیزه در معلمان برای تدریس با این امکانات رفاهی و حقوق مزایا 11. ... . . .
  • بنده خدا EU ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    22 1
    جلوی ضرر رو هر جا بگیرید منفعته امیددارم دل سوختگان فهیم سریعا نظام اموزشی را به وضعیت اول برگردانند تا آسیب کمتر شود.
  • معلم IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    9 18
    اگه از چیزی اطلاع ندارید و فقط به هیاهو توجه می کنید سعی کنید ننویسید. من در هر سه مقطع تدریس کردم. طرح بسیار خوبه باید چند سالی اجرا بشه تا نتایجش رو ببینید. اگه سه سال اول ابتدایی و سه سال دومش جدا بشن که خیلی خوب میشه و نتایج بهتری میده که این قصد رو هم دارند. از همه میخوام که همین طور نظر ندن نه تعریف کنند و نه الکی رد کنند. باید توی کار باشی و ببینی. همین ششمی ها با سوم راهنمایی از نظر بلوغ خیلی تفاوت دارند و به پایه های پایین تر نزدیکترند. بذارید طرح ها درست و منطقی اجرا بشه و نتایجش رو ببینیم. از خبرآنلاین هم که توی هیاهو تصمیم گرفت چنین تیتری بزنه تشکر میکنم!!!!!
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      10 1
      بابا این کاره کار بلد احتمال اینکه یک طرح اصولی و دقیق انجام بشه خیلی کمه: دو دلیل: ۱- کدوم طرح بزرگ تو کشور کارشناسی شده ؟ ۲-این طرح خیلی سریع تصمیم گیری و اجرا شده، در حالی که در خارج از کشور چندین سال روی یک طرح بززگ کارشناسی می‌شه تا هزینه‌های ناشی از آن به حداقل برسه. رشته‌های دانشگاهی داریم برای ارزیابی پروژه‌ها، نمی‌دونم در جریان هستید جناب کاربلد یا نه ؟؟
    • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      9 0
      داریم می مبینیم از سال 73 نظام آموزشی چند بار تغییر یافته ؟
  • منیر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    4 5
    من یک معلم ابتدایی هستم با فوق لیسانس تربیتی آنقدر که این موضوع را بزرگ می کنید نیست اتفاقا بهتر هم هست قبلا انبوهی از بچه های بالغ نشده به کلاس اول راهنمایی می رفتند ولی با دختران بالغ هم بازی بودند ولی در دبستان این گونه نیست بچه های پنجم و ششم با همند نه با کوچکترها . ششم مشکلاتی دارد که بیشتر به بحث کمبود وقت برای تدریس برمی گردد که بیشتر پایه ها این مشکل را دارند .کتاب های خوب سال کاربردی هم از مزیت های آن است
  • ؟؟؟؟ IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    2 0
    بخاطر شیرهای فاسدی که دانش آموزان میدن و اسیدی که درون شیرهای فاسد هست تا شیر نترشه