۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۸

پیشرفت علم ژنتیک و گسترش فرآیند اصلاح نژاد در حیوانات، ضرورت وضع قوانین و نظارت‌های جدید بر حیوانات اصلاح‌شده را تشدید می‌کند

سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، سیاستی در پیش گرفته که برابر آن، استفاده از حیوانات اصلاح‌شده ژنتیکی را از نظر دولتی مورد تایید قرار می‏دهد.

تدوین این دستورالعمل‏ها و راهبردها، یک دهه طول کشیده است. اما در خلال این 10 سال نیز پژوهشگران بیکار ننشسته‏اند و با کمک مهندسی ژنتیک، پیشرفت‏هایی برای اصلاح نژاد برخی حیوانات داشته‌اند. ماهی‏های سالمونی که سریع‏تر از قبل رشد می‏کنند، از جمله این پیشرفت‏ها هستند.

اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا، دارویی به نام Atryn را که در شیر بزهای اصلاح‌شده ژنتیکی پیدا شده و اثر ضد انعقاد خون دارد، تایید کرد. با تایید قابل اطمینان بودن این دارو، می‏توان گفت حرکت بزرگی در جهت پذیرش مصرف این‏گونه حیوانات و محصولات بدست آمده از آن‌ها انجام شده است.

ولی به نظر رونالد استاتیش، مدیرعامل شرکت فناوری‏های آکوا‌باونتی در ماساچوست آمریکا، دولت هیچ خط مشی مشخصی برای پیشرفت‏های ژنتیکی تعیین نکرده و بنابراین، خط قرمز‏ها و حد و حدود این فعالیت‌ها معلوم نیست. شرکت آکواباونتی توانسته ماهی‌های سالمونی را به وجود آورد که خیلی سریع‌تر رشد می‏کنند.

رونالد استاتیش می‏گوید: «وقتی هیچ چشم‌انداز روشنی را به سهام‌داران نشان ندهیم، نمی‏توانیم از آنان بخواهیم که با چشم بسته برای این آزمایش‌ها سرمایه‌گذاری کنند.»

محرمانه یا غیر محرمانه؟ مساله این است
سازمان غذا و داروی آمریکا، شهریور گذشته پیش‌نویس دستورالعملی را ارایه کرد که در آن پیشنهاد شده بود اداره مسایل مربوط به حیوانات اصلاح‌شده ژنتیکی، همانند دارو‏ها و لوازم آرایش، به همین سازمان محول شود. این مساله نگرانی‏های زیادی را پیرامون شفافیت تحقیق‏های در حال انجام دربرداشت. البته این نگرانی‏ها چندان هم بی‏دلیل نیست. به‌طور مثال، ساخت بسیاری از داروهای تحت‌نظر اف.دی.ای پشت درهای بسته انجام می‏گیرد و مخفی بودن آزمایش‌های ژنتیکی، مخالفان خود را دارد.

منتقدان هم‌چنین خطرهای زیست‌محیطی را که ممکن است با ورود این حیوانات به بازار به وجود بیاید، از نظر دور نداشته‌اند. به نظر آن‌ها کارشناسان باید خطرهای احتمالی این تغییرات ژنتیکی را ارزیابی کنند. عده‏ای از مصرف‏کنندگان هم خواستار این هستند که محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی با برچسب‏های مخصوص مشخص شوند.

دستورالعمل تازه، در پاسخ به نگرانی‏هایی که پیرامون شفافیت سازمان مطرح شده، تاسیس یک کمیته مشاوره عمومی ‏را پیشنهاد می‏دهد تا پیش از هرگونه توافق برای انجام آزمایشات ژنتیکی، جلسه تشکیل دهند و گزارش کاملی از آن تهیه کنند.

اما با این وجود، هنوز این شک و شبهه وجود دارد که اطلاعات محدودی برای اطلاع عموم فاش شود. داگ گورین- شرمان، از اعضای ارشد اتحادیه دانشمندان نگران، UCS در واشنگتن، می‏گوید: «این احتمال وجود دارد که بخش زیادی از اطلاعات مربوط در اختیار عموم قرار نگیرد.»

به نظر گورین- شرمان، راهی که اف.دی.ای در پیش گرفته، نتیجه‏ای جز بی‏اعتمادی مصرف‏کنندگان را در بر ندارد: «وقتی شما عملیات محرمانه‏ای را پشت درهای بسته انجام می‏دهید، نمی‏توانید اعتماد مصرف‏کنندگان را به این فناوری جدید جلب کنید. سازمان انگار با این روش به جای شکار، به پای خودش شلیک کرده است.»

نیچر- 16 ژانویه / ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =