دانستنیها نوشت:

دیر رسیدن قطار، دیدن برگه‌ای سفید روی میز یا خواب دیدن و کابوس دیدن؛ ایده اولیه برای نوشتن کتاب‌های بزرگ (یا حداقل پر‌فروش) ممکن است از چنین اتفاقات کوچکی به ذهن نویسنده برسد. مثلا ایده هری‌پاتر وقتی به ذهن رولینگ رسید که قطار لندن تأخیر داشت، تالکین در دفترش در آکسفورد به یک برگه سفید برخورد و هابیت را شروع کرد واستفانی مایر هم بعد از دیدن یک خواب عجیب و غریب نوشتن سری «گرگ و میش» را استارت زد.
دوم ژوئن سال 2003 زن خانه‌داری که مادر سه پسر بود از خوابی بیدار می‌شود که ارزش هزاران و حتی میلیون‌ها دلار دارد؛ خوابی که او دیده آنقدر شفاف است که تمام شخصیت‌هایی که در آن حضور داشتند به خوبی در ذهنش می‌مانند به گفته خودش آن روز آن‌قدر سرش شلوغ بود که نمی‌توانست به هیچ چیزی فکر کند؛ حتی به این رویا! اما از روی بی‌میلی تمام کار‌های آشپز‌‌خانه‌اش را رها می‌کند و پشت کامپیوتر می‌نشیند و بعد از مدت اندکی متوجه این موضوع می‌شود که هر کلمه‌ای که می‌نویسد او را شگفت‌زده می‌کند. در واقع این خوش‌شانسی استفانی بود که خواب و اتفاقاتش از ذهن او پاک نشدند.
طرح کلی کتاب اول گرگ و میش در همان روز و در زمانی که کودکانش مشغول تمرین شنا بودند، تمام می‌شود و شرح و تفضیلش می‌ماند برای شب و زمانی که خانه ساکت‌تر است. در آن شب مایر نسخه رونوشت کتاب را به جایی می‌رساند که حالا می‌شود بخش 13 کتاب. با وجود بی‌تجربگی در نوشتن، درست سه ماه بعد کتاب اول یا همان Twilight به پایان می‌رسد.
با دلگرمی خواهر بزرگتر - تنها کسی که تا آن زمان می‌دانست استفانی کتابی نوشته - او کتابش را برای چند آژانس ادبی می‌فرستد اما این انتشارات Littl,Brownand Company است که بعد از اصلاحات و ویرایش کتاب، آن را برای چاپ آماده می‌کند و با قراردادی به مبلغ 750 هزار دلار از مایر می‌خواهد داستان را ادامه داده و سه کتاب دیگر برایشان بنویسد. این مبلغ برای نویسنده‌ای که هنوز کتاب چاپ شده‌ای نداشته بسیار شگفت‌انگیز است.
نیویورک تایمز تسخیر می‌شود
این کتاب که تم داستانش ترکیبی است از ژانر رمنس (عاشقانه)، فانتزی و خون‌آشامی در سال 2005 منتشر شد و خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت مورد توجه قرار گرفت. مگان تیگلی، ویراستار کتاب گفته وقتی به میانه کتاب رسیدم فهمیدم با یکی از پر‌فروش‌ترین کتاب‌ها طرف هستیم. به لطف فروش بالا، «گرگ و میش» به یکی از بحث‌برانگیز‌ترین کتاب‌های آن سال تبدیل شد و در فهرست پر‌فروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در رتبه پنجم ایستاد تا مشخص شود خواب استفنای چقدر می‌ارزیده. بعد از موفقیت شگفت‌انگیز این کتاب، سه کتاب قبلی رتبه پنجم نیویورک تایمز را از آن خود کند و در هفته بعد خود را به رتبه دوم برساند و برای 11 هفته متوالی در همان رتبه بماند. ماه جدید در مجموع برای 50 هفته در فهرست پر‌فروش‌های نیویورک تایمز باقی ماند و وقتی کتاب بعدی، کسوف منتشر شد، مجموع هفته‌هایی که سری کتاب‌های گرگ و میش در فهرست نیویورک تایمز باقی ماندند به رقم 143 هفته رسید. ناشر کتاب‌های گرگ و میش وقتی دید استقبال از کتاب‌های مایر تا این حد است در چاپ اول، 3 میلیون و 700 هزار نسخه از کتاب چهارم، سپیده‌دم را منتشر کرد و در عین ناباوری یک میلیون و 300 هزار نسخه از این کتاب فقط در روز اول به فروش رسید تا رکورد فروش کتاب در یک روز در آمریکا شکسته شود.

در سال 2009 سری گرگ و میش توانست در رقابتی حساس هری‌پاتر را کنار بزند و جایزه Kids Choice Award را دریافت کند. همچنین در سال‌های 2008 و 2009 سری گرگ و میش توانست مایر را به عنوان تنها نویسنده‌ای معرفی کند که توانسته برای دو سال پیاپی لقب پر‌فروش‌ترین نویسنده را در آمریکا به خود اختصاص بدهد.

 

30123

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتاب دوست IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    4 1
    ممنون. اخبارهایتان از دنیای رمان و کتاب عالیه، دوستان خبرآنلاین.