ششمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با حضور اهالی سینما، منتقدان و نویسندگان و اهالی رسانه و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

الهام نداف: اجرای‌ای مراسم بر عهده شهرام شکیبا بود. وی ابتدا از علی علایی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و دبیر ششمین جشن انجمن منتقدان دعوت کرد تا روی سن حاضر شود. علایی گفت: «امشب شب عاشقان سینما است. ما منتقدان و روزنامه‌نگاران از همه حتی بیشتر از سینماگران عاشق سینما هستیم. امشب شب همدلی و وفاق است نه نیش و کنایه.»


وی ادامه داد: «شورای مرکزی انجمن منتقدان تصمیم گرفت داوری این دوره را بر اساس روش رایج منتقدان کشورهای صاحب سینما به شیوه آکادمی انجام دهد. در این شیوه کمیت و کیفیت را مدنظر قرار دادیم. من به شخصه می‌خواهم امشب از دو هنرمند ویژه نام ببرم. ما هنر این دوستان را مدنظر قرار دادیم. اما آن‌ها در فهرست نامزدهای ما قرار ندارند. هنگامه قاضیانی و علی طالب‌آبادی.»


وی در خصوص برگزاری ششمین جشن انجمن منتقدان بدون حمایت و به صورت مستقل گفت: «جشن امسال ما به طور خصوصی برگزار شده است. من نام این جشن را «مهمان مامان» برگرفته از فیلم مهرجویی گذاشتم؛ زیرا همه دست‌اندرکاران جشن، آنچه که در توانشان بود در میان گذاشتند تا این مراسم برگزار شود. و هم دور هم جمع هستیم.»


علایی در خلال صحبت‌هایش اشاره کرد: «نماهنگ‌های این جشن که در خلال برنامه پخش می‌شود توسط عزیز ساعتی و میثم مولایی ساخته شده است. همچنین به برگزیدگان این مراسم کتاب 100 سال پوستر و اعلان فیلم در ایران مسعود مهرابی اهدا می‌شود.»
 


علی علایی دبیر ششمین جشن منتقدان و نویسندگان گفت این مراسم به صورت مستقل و بدون حمایت برگزار شد
 

در ادامه محسن امیر یوسفی و محمد تقی فهیم جایزه بخش استفاده خلاقانه از دستاوردهای فنی را اهدا کردند و با حضور فرهاد توحیدی و تهماسب صلح‌جو نیز جایزه بخش استانداردهای حرفه‌ای تهیه کنندگی به برگزیده این بخش تقدیم شد.


سعید قطبی‌زاده به همراه سپیده عبدالوهاب نیز تندیس بهترین تدوین را به هایده صفی‌یاری اهدا کردند.


صفی‌یاری پس از دریافت این جایزه گفت: «من خوشحالم که این جایزه را از دست دخترم گرفتم. رضا درمیشیان کارگردان «بغض» جوان‌ترین کارگردانی بود که من با او کار کردم اما پختگی در کارش بود. درمیشیان از سخت‌ترین تجربه بهترین درس‌ها را می‌گرفت.»


در ادامه با حضور محمود گبرلو، علیرضا غفاری و محمد بزرگ‌نیا جایزه بهترین فیلمبرداری اهدا شد. تورج اصلانی که دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد، گفت: «خوشحالم امروز کسانی که تهدید به مرگ شده بودند، اینجا بین ما زنده هستند؛ کاهانی و جیرانی. باز هم خوشحالم که در جمع بزرگان از اسم من یاد می‌شود، البته علیرضا زرین دست هنوز جوان است. از اینکه این روز‌ها به سینمای ایران توهین می‌شود، خوشحال نیستم. همه به خود اجازه می‌دهند به این سینما بی‌احترامی کنند. به همین جهت من سر دوراهی هستم. ولی من با این شرایط جانی برای ادامه دادن کار ندارم.»


علیرضا زرین دست برنده تندیس بهترین فیلمبردار هم بعد از گرفتن جایزه خود گفت: «ما ایرانی‌ها عادت کردیم در مقابل استاد‌ها چهار زانو بنشینیم، از اینکه جلوی شما ایستاده‌ام عذرخواهی می‌کنم.»


در بخش تقدیر از داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد و مسعود مهرابی روی صحنه حاضر شدند. پوراحمد پس از خواندن متن لوح تقدیرنامه این کارگردان گفت: «من افتخار می‌کنم که این جایزه را به مهرجویی می‌دهم. از انجمن منتقدان برای این مراسم تشکر می‌کنم. من جوان بودم در اوج فیلم‌فارسی، «گاو» را دیدم. این تقدیر به پاس 20 ساله شدن فیلم «سارا» به داریوش مهرجویی تعلق گرفت، امیدوارم 40 سالگی «گاو» را هم جشن بگیرید. آقای مهرجویی از شما ممنون که فیلم می‌سازید و چقدر «نارنجی پوش» را دوست داشتم و ممنون که در مصاحبه‌ای گفتید دوست دارید این‌طوری فیلم بسازید.»

 
کیومرث پوراحمد گفت که افتخار می کند در این مراسم به داریوش مهرجویی جایزه  می‌دهد

 

داریوش مهرجویی گفت: «امیدوارم لایق این تشویق‌های شما باشم. پوراحمد حرف‌های خوبی گفت. امیدوارم تمام حرف‌هایی که او درباره من زد درست باشد. از دیدن کارهای پوراحمد لذت می‌برم. از انجمن منتقدان هم تشکر می‌کنم. منتقدان به این ترتیب با برپایی این مراسم حضور خود را اثبات می‌کنند که همچنان شیفته سینما هستند، حتی بیشتر از فیلمسازان. »


مهرابی در ادامه گفت: «مهرجویی ستون خیمه این سینما است. کارهای بزرگ او تاریخ سینمای ما را ساخته است. ما منتقدان مدیون او هستیم، چرا که فیلم‌هایش نوع نگاه و نقد را به ما آموخت.»


مهرجویی، مهرابی و پوراحمد جایزه بخش بهترین خلاقیت و استعداد درخشان را به رضا درمیشیان تقدیم کردند. او گفت: «ممنونم و قدر این جایزه را می‌دانم»


در بخش دیگری از این مراسم مسعود کیمیایی روی سن حاضر شد و درباره پرویز دوایی منتقد سینما گفت: «شناخت من از دوایی به خیلی سال پیش برمی‌گردد. من از پرویز دوایی یاد گرفتم. او صاحب یک سینما است. او از قهرمان‌های متقلب که بعد از دهه 50 سینما ظهور پیدا کردند، متنفر است. قهرمانانی که کپی قهرمانان سال‌های قبل سینما هستند که البته این اتفاق در شعر و ادبیات هم افتاده است. دوایی سینمای دکمه و کلید را دوست ندارد. او معتقد است با دکمه نمی‌شود به سینما خلاقیت اضافه کرد. او سینمای دهه 40 و 50 را دوست دارد.»


هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی نیز روی صحنه حاضر شدند تا مراسم بزرگداشت جهانبخش نورایی منتقد سینما را برگزار کنند.


گلمکانی درباره نورایی گفت: «او دوست بسیار عزیز و 35 ساله من هستند. من او را از طریق نوشته‌هایش می‌شناختم و به سینما علاقمند شدم. او یکی از منتقدان مورد علاقه من بوده و هست. نورایی البته یک روزنامه نگار حرفه‌ای نیز بوده است. کار اصلی وی در زمینه حقوق است. به همین دلیل هر وقت دلشان می‌خواهد درباره فیلم‌هایی که دوست دارند، می‌نویسند. از این رو نوشته‌های او دلپذیر است. چون عشق در آن موج می‌زند.»


جهانبخش نورایی پس از دریافت این جایزه گفت: «نوع نگاهی که من دارم از روزگارم تاثیر گرفته است. 50 سال مطلب نوشتم. تصور می‌کنم آنچه که در نقد ما کم است بی‌توجهی به روزگارمان است، باید بیشتر به روزگارمان توجه کنیم. دوره ما دوره ناامیدی نیست. من این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم. که بزرگ‌ترین درک و کمک او به من فنجان چایی بود که برایم می‌آورد.»


جایزه بهترین موسیقی توسط شهرام ناظری و محمدرضا درویشی اهدا شد. کارن همایون‌فر برنده دیپلم افتخار این بخش گفت: «افتخار من است که این جایزه را از منتقدان و از دست این استادان می‌گیرم.»


شهرام ناظری و محمدرضا درویشی جایزه بخش موسیقی این جشن را اهدا کردند 

حسین علیزاده پس از دریافت تندیس بهترین موسیقی اظهار داشت: «جا دارد از کسانی که من کار در سینما را با آن‌ها آغاز کردم یادی کنم، حسین محجوب، زنده یاد علی حاتمی، مرحوم ابوالقاسم حسینی و باشه آهنگر که همکاری بسیار خوبی با آن‌ها داشتم. من از اساتید سینما کار یاد گرفتم.»


درادامه با حضور حمید فرخ‌نژاد، احمد طالبی‌نژاد و جواد مجابی مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی برگزار شد. تقوایی در این بخش گفت: «هیچ کس مانع فیلم ساختن من نیست. اگر روزی بخواهم از کسی اجازه بگیرم، دیگر فیلم نمی‌سازم. از این عمری که برای فیلمسازی گذاشتم، متاسفم. در این سال‌ها وقتی فیلم‌هایم را می‌بینم انگار فیلم‌های یک آدم دیگر را می‌بینم. این دی وی دی‌ها و نوار‌ها که در بازار است کار من نیست. هر بار که یکی از آن‌ها را می‌بینم بخشی از آن قیچی شده است. تلویزیون که مطابق سلیقه خود بدون هیچ قانونی قیچی به جان این فیلم‌ها می‌اندازد. جالب است صحنه‌هایی از فیلم‌هایم را دیدم که تروکاژ شده است. این‌ها فیلم‌های من نیست. شاید سعی کنم کپی درستی از فیلم‌هایم را پیدا کرده و اعلام کنم هر شخصی دوست دارد این دی وی دی‌ها را تهیه کند چون نسخه‌های دیگر مورد تایید من نیست.»

 

وی ادامه داد: «البته سر خیلی از آدم‌های دیگر هم که فیلم خوب ساختند، همین بلا را آوردند. گوشی هم برای اعتراض نیست. برای فیلم‌های ما تبر برداشته‌اند. این دوران چون نمی‌توانند فیلم‌های خوب بسازند فیلم‌های خوب گذشته را قلع و قمع می‌کنند. امیدوارم بتوانم با فیلم نساختنم به سهم خودم باعث سقوط این سینما شوم شاید با فروریزی آن چیز تازه‌ای از نو دربیاید. این سینمایی نیست که نسل من و پیش از ما و حتی نسل باهوش بعد از ما می‌خواستند. این سینما دفن شده است. کوشش کنیم با فروریزی آن نهال تازه‌ای جان بگیرد.»


جواد مجابی نیز درباره تقوایی و کار نکردن او گفت: «خوشحالم در کنار یکی از بهترین کارگردانان هستم. فرهنگ ما ظرفیت بالایی دارد. امیدوارم تمهیدی برای این مشکلات در نظر گرفته شود.»


طالبی‌نژاد منتقد سینما نیز گفت: «افتخار می‌کنم در صحنه‌ای هستم که تقوایی در آن حضور دارد. این شاید آشتی‌کنان من با وی است زیرا دو سال به دلایلی خودم را از مصاحبت با وی محروم کرده بودم. کسانی که مانع ساخته شدن «چای تلخ» و «زنگی و رومی» شدند باید پاسخگو آینده باشند. حتی اگر خود تقوایی مانع این کار شده باشد باید پاسخگو باشد. تقوایی فیلم‌هایی خوبی برای سینمای ایران ساخته است و به سینما خیانت نکرده است. نمی‌دانم چرا اسم سریال جذاب «دایی جان ناپلئون» را نمی‌برید که چند نسل را سرگرم کرد. من فیلمنامه «چای تلخ» را درس می‌دهم و امیدورام این فیلم که خرج زیادی هم ندارد، هر چه زود‌تر ساخته شود.»


موقع تقدیم تندیس به تقوایی، تندیس از دست فرخ‌نژاد افتاد و به شوخی گفت این تندیس شکسته را به بازیگر مکمل بدهید. اما تقوایی تندیس خودش را پایین برد.


حمید فرخ‌نژاد نیز گفت: «من همشهری تقوایی هستم. خیلی جوان‌ها از طریق وی به سینما علاقمند شدند. امیدوارم شرایط جدیدی پیش آید تا او فیلم جدید خود را بسازد. امیدوارم ابرهای سیاهی که بالای آسمان سینمای ایران است کنار برود و ما شاهد اتفاقات خوب باشیم. می‌دانید که اهالی سینما یا آبادانی هستند و یا نمی‌دانند که آبادانی هستند. البته مطمئن هستم سلحشور آبادانی نیست.»


در ادامه این مراسم با حضور علی علائی، کامران ملکی و فرهاد توحیدی از زهرا مشتاق به عنوان یکی از اعضای فعال انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تقدیر شد.


مشتاق پس از گرفتن جایزه خود گفت: «من کار خاصی نکردم و در یک کار صنفی همه با هم کار می‌کنند. خوشحالم که عضو خانه سینما هستم و تا آخر عمر عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران می‌مانم.»
 


زهرا مشتاق جایزه خود را از فرهاد توحیدی گرفت

پس از پخش نماهنگی درباره حضور مرحوم خسرو شکیبایی در سینما، نگار آذربایجانی و سحر عصر آزاد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را اهدا کردند. یکتا ناصر بعد از گرفتن جایزه گفت: «خیلی خوشحالم که این جایزه را از دو بانوی هنرمند می‌گیرم و توانستم با آن‌ها دست بدهم تا هیجانم را نشان دهم. خیلی منقلب هستم نمی‌دانم به خاطر گرفتن این جایزه است یا تصاویری که از مرحوم شکیبایی دیدیم.»


محسن سیف و جابر قاسمعلی جایزه بخش مکمل مرد را اهدا کردند. حمیدرضا آذرنگ که دیپلم افتخار این بخش را گرفت، گفت: «اگر سیکل هم به من می‌دادند خوب بود. کاش آن تندیس شکسته را به من می‌دادند که یادم بماند نقش مکمل همیشه کامل کننده است. این جایزه را به تئا‌تر تقدیم می‌کنم که به من یاد داد برای دیده شدن زیاد عجله نکنم و این روز‌ها حرمت شکسته‌ای دارد.»


اکبر عبدی برنده تندیس این بخش افزود: «بعد از حرف زدن تقوایی ما باید خفه شویم. دست شما را آقای تقوایی می‌بوسم، زیرا بعد از بازی کردن در فیلم شما راه رفتن و ایستادن را یاد گرفتم. من یادم است پیش از این جشن منتقدان در خانه سینما برگزار می‌شد. گویا بستنش! چرا کله‌پزی‌ها را نمی‌بندند، دلار فروشی‌ها، طلا فروشی‌ها را چرا نمی‌بندند؟ هر چقدر ما نقش مرد بازی کردیم نشد، گفتیم نقش زن بازی کنیم شاید بشود. جایزه منتقدان سه برابر جایزه فجر است. زیرا در فجر ممکن است به داوارن فشار بیاورند. اما به منتقدان فشار نمی‌آورند.»


جایزه بخش بهترین بازیگر زن توسط آنتونیا شرکا و هنگامه قاضیانی اهدا شد. مهناز افشار هنگام دریافت جایزه گفت: «این جایزه برای من خیلی شیرین است. پیمان معادی، آقای ساداتیان و بازیگران «برف روی کاج‌ها» من نماینده شما هستم. آرزو می‌کنم نگاه سیاسی و تسویه حساب شخصی پایش را از سینما بیرون بکشد. امیدوارم اگر این مسیر را ادامه می‌دهم، کاری نکنم که شرمنده خودم، مردم، منتقدان و شما عزیزان شوم.»


در ادامه جایزه بهترین بازیگر مرد توسط عبدالرضا کاهانی و حبیب رضایی اهدا شد. رضا عطاران برنده دیپلم افتخار این بخش گفت: «خوشحالم در خدمت بزرگان هستم. پارسال هم به من دیپلم دادید، امسال یک فوق دیپلم یا لیسانس می‌دادید. امیدوارم باز هم کاهانی کار کند و ما در کنار او باشیم.»


مهدی هاشمی برنده تندیس بهترین بازیگر بعد از گرفتن جایزه خود گفت: «خوشحالم اینجا بین فرهیختگان سینما هستم که من را تایید کردند. از کاهانی تشکر می‌کنم که من را بعد از پانزده به سینما برگرداند. جا دارد از حبیب رضایی تشکر کنم. من در پروژه‌ای بودم که وی هم حضور داشت، او بسیار کمک‌کننده بود.»


در بخش بهترین فیلمنامه امیر پوریا و بهرام توکلی روی صحنه حاضر شدند. پوریا گفت: «در شرایطی که سینمای ایران مرشد، پدر و قیم زیادی دارد از انجمن منتقدان که برای سینما مادری می‌کند، تشکر می‌کنم.»


پیمان معادی برنده جایزه این بخش گفت: «با دیدن آقای نورایی یاد پدرم افتادم. وی وکیل بود. در تمام مدت فعالیتش یک پرونده طلاق قبول نکرد. به این گونه پرونده‌ها اعتقادی نداشت. به همین دلیل بنیان خانواده همیشه دغدغه من بود. دادن این جایزه به من یعنی اینکه من مروج خیانت در سینما نیستم. اجازه بدهیم مردم خیلی از مسائل را از طریق سینما تجربه کنند و آبرویشان را وسط نگذارند. من از همسرم تشکر می‌کنم که این فیلمنامه را از میان چند فیلمنامه دیگر به من پیشنهاد داد. جایزه را به پدرم تقدیم می‌کنم که حالا بین ما نیست.»


در ادامه با حضور گلاب آدینه و ناصر تقوایی جایزه بخش بهترین کارگردانی اهدا شد. مانی حقیقی برنده دیپلم افتخار گفت: «باعث افتخاز من است که این جایزه را از منتقدان می‌گیرم. سالی که من به دنیا آمدم مهرجویی، کیمیایی و تقوایی تاثیر زیادی با سه فیلم «گاو»، «قیصر» و «آرامش در حضور دیگران» گذاشتند و باورم نمی‌شود که حالا من با این سه کارگردان در یک مراسم هستیم.»


محمدعلی باشه آهنگر پس از دریافت تندیس خود گفت: «افتخار می‌کنم در این جمع از من تقدیر شد. تشکر می‌کنم از مرحوم ابوالقاسم حسینی، او پس از پایان اختتامیه فجر گریه کرد از او پرسیدم چرا گریه می‌کنی، گفت: به خاطر تو گریه می‌کنم. مسیر من اعتقادی است و باید ادامه دهم چون باید واقعیت‌ها را نشان دهم. حتی اگر نگذارند فیلم بسازم من باز هم می‌سازم. برای کسانی که جان خود را برای این مرز و بوم دادند و باید یادی از آن‌ها کنم. مانی، پیمان و رضا کاهانی عزیر کار سختی را پیش رو دارند اما کار من به مراتب سخت‌تر است چون با دولتی‌ها کار کردن سخت است. اما من چاره‌ای جز این ندارم چون وظیفه‌ام این است.»


محمدعلی باشه‌آهنگر جایزه خود را از دست گلاب آدینه گرفت و گفت کارش سخت‌تر از حقیقی، معادی و کاهانی است

در پایان نیز جایزه بهترین فیلم توسط غلامرضا موسوی، عباس یاری، منوچهر محمدی و ویشکا آسایش اهدا شد. ساداتیان تهیه کننده «برف روی کاج‌ها» گفت: «یک سال از جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و این فیلم هنوز اکران نشده است. جای تعجب و تاسف است. اجازه بدهیم این نوع سینما هم رشد کند. با این کار‌ها جسارت را از خیلی‌ها می‌گیریم. من که هر سال در جشنواره فیلم فجر فیلم داشتم امسال ندارم و معلوم نیست چند سال دیگر هم نداشته باشم. سینمای ما پرافتخار است. من دست نیاز و خواهش به طرف دوستانی دراز می‌کنم که این روز‌ها به سینما فشار می‌آورند.»

عکس‌ها: میلاد بهشتی

 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید GB ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    18 1
    مرسی از گزارشتون تشکر
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    19 1
    دم همه اونهايي كه هنرمندند وفروشي نيستند گرم لذت بردم از صحبتهاي اين عزيزان به خصوص اقاي تقوايي
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    27 3
    ناصر خان تقوايي شما هميشه در دل ملت جاي داري و خواهي داشت
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    9 0
    امیدوارم ناصر تقوایی دست به کار ساخت ادامه فیلم چای تلخ بشه.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    11 0
    انگار ما عادت کرده ایم که به جای مبارزه را کنار کشیدن بدانیم.کاش ناصر تقوایی به جای نساختن با هر بار اذیت شدن دوباره باحرص بیشتری می ساخت.مگر عمر هنری یک کارگردان عمر نوح است که این همه از آن را فیلم نسازد؟؟؟!!!درود بر ناصر تقوایی و ناخدا خورشیدش و همه ی فیلمهای ریبای او.