کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب کرد زنان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند اما برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند.

فهیمه حسن‌میری: بررسی لایحه پرسروصدای گذرنامه سرانجام در کمیسیون امنیت ملی به پایان رسید. در این لایحه تصویب شد برای نوزادانی که از والدین ایرانی مقیم خارج هنگام توقف مادر در ایران متولد می‌شوند بدون نیاز به موافقت پدر گذرنامه صادر می‌شود و همچنین در مواردی که در خارج از ایران شوهر ایرانی در کشور محل تولد نوزاد حاضر نباشد، این حکم مجری است.

همچنین مواد 18، 19 و 20 این لایحه نیز به تصویب رسید که بر اساس این مواد، مدت اعتبار گذرنامه از تایخ صدور، 5 سال است و گذرنامه برای مسافرت به تمامی کشورها اعتبار دارد، مگر به کشورهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران در موارد مقتضی مسافرت اتباع ایران را به آن کشورها ممنوع یا محدود می‌کند.

اما آنچه این لایحه را بحث‌برانگیز کرده بود، این موارد نبود بلکه پیشنهادی بود مبنی بر مشروط کردن ارائه گذرنامه و خروج دختران مجرد به گرفتن اذن ولی، پیشنهادی که البته دولتی‌ها تاکید کردند در متن لایحه نبوده و از طرف خود نمایندگان مجلس اضافه شده است.

با مطرح شدن این پیشنهاد، انتظار می‌رفت اعضای فراکسیون زنان مجلس وارد عمل شده و به مخالفت با آن بپردازند؛ اما این اتفاق نیفتاد و حتی اظهارنظرهای تعجب‌برانگیزی از طرف بعضی از نمایندگان زن مجلس صورت گرفت از جمله این که نایب رییس فراکسیون زنان اعلام کرد دخترانی که با هدف نامشخصی قرار است به خارج از کشور سفر کنند، باید مشمول این مصوبه شوند.

شهلا میرگلو بیات در جواب این سوال که آیا این محدودیت درباره مردانی با اهداف نامشخص سفر هم وجود دارد، پاسخ داد: باید بپذیریم که یکسری اختلافات دینی بین زن و مرد وجود دارد، محدودیت‌های شرعی که برای زنان هست برای مردان وجود ندارد. آقایان می‌توانند با جاری کردن صیغه محدودیت‌هایشان را برطرف کنند ولی زنان نمی‌توانند. درست است که آقایان باید خیلی مسائل را رعایت کنند اما محدودیت زنان را ندارند. این محدودیت ها نه در کشور ما که در کشورهای دیگر هم وجود دارد. قوانینی شرعی و عرفی بر ما حاکم است که ما به عنوان زن مسلمان ملزم به رعایت آنها هستیم.

او همچنین به ایلنا گفت: من به عنوان یک پزشک معتقدم فیزیولوژی بدن زن و مرد فرق می کند، این تفاوت‌ها باعث می شود که برای زنان محدودیت بیشتری قائل شویم و این به نفع زنان است.

اما از سوی دیگر مخالفت‌های زیادی با محدودیت خروج دختران مجرد صورت گرفت و از حقوقدانان و کارشناسان و فعالان زنان گرفته تا حتی بعضی از نمایندگان مجلس، بارها بر غیرکارشناسی و غیرمنطقی بودن این پیشنهاد تاکید کردند.

پروین هدایتی، معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در میزگردی در خبرآنلاین درباره این لایحه گفت: لایحه گذرنامه به پیشنهاد وزارت کشور در هیات وزیران به تصویب رسیده و طی تشریفات قانونی به مجلس رفته است که طبق روال عادی کار مجلس و از نظر ارتباطی که به کمیسیون امنیت ملی داشته، به آنجا ارجاع شده که کمیسیون امنیت هم این لایحه را برای بررسی به کمیته امنیتی ارجاع کرده است. این لایحه 37 ماده دارد که این بحث صدور گذرنامه برای اشخاص موضوع ماده 15 است. ماده 15 بیان کرده که: "برای اشخاص ذیل با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود؛ اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنها." اصلا حرفی از زن و مرد زده نشده و نظر ما هم همان لایحه تقدیمی دولت است و با این پیشنهادی که در کمیته مطرح شده موافق نیستیم.

این پیشنهاد با قانون هم مغایرت دارد به طوری که به گفته علی اسلامی‌پناه، استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران، قانون اساسی برای حقوق انسانی هیچ تفاوتی بین مرد و زن قائل نشده چنانچه اصول 20 و 21 قانون اساسی هم بر این موضوع تاکید می‌کنند. بنابراین تبعیض ناروا میان حقوق زن و مرد خلاف نص صریح قانون اساسی است.

این نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، همچنین خاطرنشان کرد: از نظر حقوق مدنی افراد بعد از رسیدن به سن بلوغ از حجر خارج شده و رشید محسوب می‌شوند. ولایت شرعی و قانونی پدر با سن بلوغ از بین می‌رود و ولایت موردی است که قابل اعاده نیست پس این پیشنهادی که مطرح شده، غیرکارشناسی است چرا که وقتی ولی متصور نیست، چطور می‌شود به افراد گفت برو از ولی اجازه بگیر؟

اسلامی‌پناه تاکید کرد: در حقوق ما اصل بر عدم ولایت افراد به یکدیگر است مگر در جاهایی که قانون صراحتا ولایت کسی را بر کسی ثابت دانسته باشد. ولایت پدر بعد از رسیدن به سن بلوغ از فرد ساقط می‌شود مگر در مورد اموالش که این ولایت باقی می‌ماند. البته یک استثناء وجود دارد و آن اینکه دختری که برای اولین‌بار می‌خواهد ازدواج کند، باید اجازه پدر یا جد پدری را کسب کند و حتی اگر پدر برخلاف مصلحت او عمل کرده باشد آن دختر می‌تواند در دادگاه این موضوع را ثابت کند و در زمان ثابت شدن این موضوع نیازی به اجازه پدر نیست.

محمدحسن آصفری هم یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی بود که مخالف به تصویب رسیدن این پیشنهاد بود. این نماینده مجلس به خبرآنلاین گفت: نماینده‌ای بر اساس بحث‌هایی که وجود داشته مثلا سوءاستفاده بعضی کشورها به ویژه حوزه خلیج فارس و اتفاقاتی از این دست، پیشنهاد داشته که به خاطر این که جلوی این قضیه را بگیریم این را اضافه کنیم که خانم‌های مجرد از ولی قهری خود یا حاکم شرع برای خروج از کشور اجازه بگیرند؛ اما باید توجه داشت که به این صورت راه تخلف بسته نمی‌شود و نگرانی‌ای که وجود دارد این است که کسی که بخواهد تخلف کند به صورت صوری ازدواج کند و ازدواج‌های صوری زیاد می‌شود.

با این واکنش‌ها و در حالی که تصور می‌شد نمایندگان مجلس، دلایل اجتماعی، شرعی و قانونی مخالفان را مد نظر قرار دهند، در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی، این پیشنهاد به این صورت رای آورد که زنان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند اما برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند.

سیدحسین نقوی حسینی با بیان این که مطابق ماده 15 این لایحه که به تصویب کمیسیون رسید تمامی اشخاصی که 18 سال تمام داشته باشند، می‌توانند تقاضای گذرنامه کنند، به ایسنا گفت: البته مشمولین وظیفه عمومی با اجازه اداره وظیفه عمومی می‌توانند گذرنامه دریافت کنند، زنان متاهل در هر سنی با موافقت کتبی شوهر می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و نیز زنان مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.

به گفته حقوقدانان، ممنوع‌الخروجی در قانون به عنوان یک مجازات تکمیلی و تبعی شناخته می‌شود و حالا به این ترتیب، زنان مجرد حتی با در دست داشتن گواهینامه، برای هر بار خروج از کشور باید منتظر اجازه ولی‌شان باشند که معلوم نیست به چه جرمی شامل چنین مجازاتی شده‌اند. 

حالا باید منتظر ماند و دید در صحن علنی مجلس درباره این قضیه، که می‌تواند مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی خاص خود را به همراه داشته باشد، چه تصمیمی گرفته می‌شود و آیا نمایندگان برای دلایل مخالفان اهمیتی قائلند یا ترجیح می‌دهند تنها گفته‌های موافقان را مد نظر قرار دهند و حق اجتماعی و مدنی زنان برای خروج از کشور را نادیده بگیرند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    96 14
    الان چه فرقی کرد اونا قانونی که میخواستن رو تصویب کرد با یه مدل دیگه....مهم اینه که دخترا بدونن با آزادی و اختیار از این کشور خارج شن...واقعا فکر میکنن با کی طرفن. الان دیگه یه دختر مجرد 65 ساله هم اجازه ولی میخواد...
    • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      59 13
      نه دیگه خبر نداری؟ خبر نداری که واسه دخترا سن عقلی تصویب کردند که اون سن 40 سالگیه هموطن ، یعنی من 41 ساله بشم ولی نمی خوام ...... خودم هستم خودم ........ اینم یه توهین دیگه
  • بدون نام US ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    48 11
    اگه ایران نگران کشورای حاشیه خلیج خوب میتونه امارات و استثنا قائل شه...
    • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      12 3
      به متن ربطی نداره ولی حاشیه ای که از متن خیلی مهمتره ،ای ایرانی (با هر زبانی) حاشیه خلیج فارس
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    خدايا از دست اين بانوان مجلس !!!!!!!!٨
    • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      چرا؟؟؟ زن مجرد باید از ولی خودش اجازه بگیره، خبر داری در Dubai چه خبره؟ حتی در مالزی خبر داری دختران مجرد چه ها که نمیکنند؟ مخصوصا که الان ارزش دلار زیاد شده و هر کسی دلار بدست بیاره در ایران ریالی پول زیادی میشه
    • حميد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      89 6
      اي شيطون تو از كجا خبر داري؟؟؟؟؟ بابا هيچ كس و تو قبر هيچ كس ديگه نمي خوابونند.اون آدمي كه شما مي گي اگه از مرزهاي ايران بيرون نره پاك مي مونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • حميد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      72 7
      قضيه مثل تفكيك جنسيتي دانشگاهه.چون يه اتفاقي در فلان جا افتاده بايد چه ها كرد.چقدر ما آدماي دور انديشي هستيم!!!!!!!!!!!
    • !! IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      58 13
      شما جناب بدون نام انگار از خیلی جاها خبر داری !! همه که دنبال اون کارها نیستن !!! شما مواظب خودت باش!!!!!!
    • حسین NL ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      47 4
      زنان طرفدار حقوق مرد!!
  • دختر ايروني بدبخت IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    90 16
    حالا اگه يه خانمي ولي نداشت چيكار كنه؟
    • دختر ايروني IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      41 17
      الان اوني كه منفي داده فهميده به چي منفي ميده يه سوال بود كه البته يه جواب مشخص داره همين
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      83 11
      هیچی جونم , آقای قاضی میشه ولی اینا می خوان مارو اسیر این دادگاه اون دادگاه کنند که کم بربختی داریم بهش هی اضافه کنن
    • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      82 8
      عزیز من مگه زن بالای 18 سال بچه است که ولی داشته باشه.
    • گظر نامه IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      53 12
      احتمالا باید استشهاد محلی جمع کنه...بچه محل ها در جریان هستن دیگه...
  • سمانه IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    ما زنان از سن نه سالگي نماز ميخوانيم وروزه ميگيريم وبا حجاب هستيم وخداوند متعال مارا بالغ ميداند ولي اينها مارا بالغ نميدانند وحتي بعد از سن هيجده سالگي كه درسن نه سال ازسن بالغيمون ميگذرد هنوز دختران را تحقير ميكنند واينهمه اسلام به ما زنان احترام ميگذارد واينها؟؟،،،
  • ممنوع الخروج IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    به گفته حقوقدانان، ممنوع‌الخروجی در قانون به عنوان یک مجازات تکمیلی و تبعی شناخته می‌شود و حالا به این ترتیب، زنان مجرد حتی با در دست داشتن گواهینامه، برای هر بار خروج از کشور باید منتظر اجازه ولی‌شان باشند که معلوم نیست به چه جرمی شامل چنین مجازاتی شده‌اند.
    • حميد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      71 6
      گواهينامه؟؟؟؟؟ البته اين تنها مجازات بدون جرم تو مملكت ما نيست.چون مربوط به خانمها است يه كم بيشتر مورد توجه قرار گرفته وگرنه شما دور و برتون رو خوب نگاه كنيد مورد مشابه زياد مي بينيد.البته من خودم معتقدم كسي كه بدون اجازه ولي مي تونه تو انتخابات شركت كنه مي تونه در مورد مسائل خصوصي زندگيش هم تصميم بگيره.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    جالبه ها مثل اينكه مردان از هر گناه ولغزشي مصون هستند و نياز به قيم ندارند؟؟ پس اينهمه مرد خلافكار و زورگير از كجا هستند؟ شما اول جلوي اين مردان فاسد كه چه در داخل وچه در خارج به فساد مشغول ميشوندرا بگيريد وبعد به دختران پاك ومعصوم بپردازيد لطفا
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      احسنت بر تو. مردهای جامعه ی ما هرکاری میخان میکنن بعد هم کاسه کوزه ها سر زن ها شکسته میشه. مساوات باید اجرا بشه هم برای زن و مرد نه این که به خاطر صرف زن بودن بانوان ما از حقشون محروم بشن.
  • م IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    فعلا که همه چیز بر وفق مراد خانمهاست
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    60 9
    مردم نان براي خوردن به زور در مي اورند و شما به دنبال وضع قوانين براي بدتر كردن اوضاع هستين به نظر ميرسه قانون اساسي رو يه بار بايد دولتي ها و مجلسي ها بخونن.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    74 4
    يه روز ميگن بريم سر زنها هوو بياريم ويه روز ميگن زنها برن صيغه بشن وحالا ههم اينطوري؟؟ معلوم نيست فردا چي بگن؟ اينها كاري جز سر بسر گذاشتن خانمها ندارند؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    51 9
    خانم حسن میری. عزیزان خبرنگار. ما دستمون به جایی بند نیست. شما چشم و گوش جامعه هستید. لطفا این خبر رو پیگیری کنید.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    یعنی یک خانم تحصیلکرده مجرد 30 یا 40 ساله برای خروج باید اجازه ولی بگیره. خانم دکتر نماینده مجلس شما به چه آیین و مرامی معتقدی گر مسلمانی از این است..............وای اگر از پی امروز بود فردایی
  • !!!!!!!! IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    53 2
    خوب این فرقش با اینکه( دختران بالای 18 سال بدون اذن ولی اجازه خروج از کشور ندارن) چیه !!!!!!! با عوض کردن جای کلمات اصل موضوع تغییر نمیکنه!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      30 15
      عزیزم دقت نکردی گفته زنان مجرد نه دختران مجرد
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      60 5
      بعد چرا همین مردا با همین زن های مجرد بدون اجازه ولی صیغه میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • !!!!!!!!!1 IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      40 4
      راست میگیی یا !!! حالا دقت کردم!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    66 3
    نمايندگان محترم مجلس نگران قاچاق دختران به كشورهاي حوزه خليج فارس هستند و به جاي اينكه اين نگراني را با كار كارشناسي و مطالعه ريشه ها برطرف كنند مي خواهند نگذارند هيچ زن مجردي به راحتي از كشور خارج شود. اين هم براي خودش روشي است. صورت مسئله را پاك مي كنند بدون پرداختن به اصل مسئله.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    89 11
    مثل اينكه اين مرداني كه مثلا براي مسافرت!!!!!!! ميرن تايلند از كسي هم اجازه ميگيرند؟؟؟؟؟ اهان از نظر فيزيولوژيك فرق دارند!!!!!؟؟؟؟؟؟ قابل توجه نماينده محترم
  • بدون نام EU ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    84 7
    این قانون شرم آوره
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    82 5
    مگه می خواد با بچه های مدرسه بره اردو که اجازه ی ولی لازمه؟ سن تکلیف برای دختران طبق احکام اسلامی 9 سال هست. طبق قوانین بین المللی هم سن قانونی 18 سال هست. حالا اینها می گن مادربزرگ 80 ساله ی دنیا دیده ی من اجازه ی ولی می خواد. یا من با 30 سال سن و تحصیلات فوق لیسانس و چندین سال سابقه ی فعالیت اقتصادی، بد و خوب رو تشخیص نمی دم؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    حقیقت اینه که دخترها خیلی زود در دام گرفتار میشن و این به خاطر تمایلاتشونه . نبینید تو ایران هستن خیلی مغرورن .
    • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      77 12
      واقعا؟؟؟؟؟؟؟ يعني اقايان خيلي با تقوي!!!!! هستند؟؟؟؟؟؟واصلا هم هيچ تمايلي ندارند واصلا چند تا چند تا هم نميخوان زن ودوست دخترداشته باشند!!!!!! واصلا هم راه خطا نميروند؟؟؟؟؟؟دزنهاي مظلوم پس از فوت شوهرشون هرچند هم كه جوان باشند مشينند پاي بچه شون ولي مرها هنوز چهلم زنش نگذشته ميرن سراغ يك زن ديگه اونوقت اين قضاوتتونه براي زنها؟؟
    • !!!!!!!!!!!! IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      62 7
      عجیبه !!!!!!!!!!!!یه همچی چیزی چه برای زن چه برای مرد زشته ولی چرا برای زنها دامه و برای مردها نیست !!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      16 58
      در ایران هم زود به دام می افتن، عقلشون به چشمشونه
  • بدون نام DE ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    77 2
    جالبه. اونوقت گذرنامه بگیریم بذاریم رو تاقچه؟ گذرنامه رو میگیرن که برن خارج از کشور و گرنه داخل کشور که گذرنامه نمیخواد.
    • رها IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      11 0
      ما هم میخئایم بگیریم که بریم خارج از کشور..ولی باید ولی اجازه بده که نمیده
  • نونا CA ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    93 5
    به جاي اينكه رفاه اجتماعي و اشتغال زايي را بيشتر كنند تا فساد در ميان جوانان كمتر شود براي يك حق مسلم قانوني براي يك انسان محدوديت قائل شدند به بهانه جنسيت يعني زن بودن و جلوگيري از فساد.... يعني داخل كشور فساد نيست؟....به خاطر ٤ نفر كه در حوزه خليج فارس خود فروشي مي كنند و در هر جامعه اي وجود دارند...براي هفتاد مليون نفر قانون وضع مي كنند؟ واقعا جاي تاسف دارد. اين تجاوز است به حقوق ايراني...مرد و زن ندارد...كساني كه نماينده مردم هستند در برابر حق مردم مسئولند...اين قوانين حق كشي است. تجاوز علني به حقوق زنان و تبعيض
    • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      57 3
      چی چی می گی شما ، فقط داریم تاسف می خوریم ، کسی نیست که صدامون رو بشنوه--- وقتی میگیم چرا این قانون رو میزارید ، مسئول مملکت میگه چرا زن متاهل 25 ساله باید از شوهرش اجازه بگیره تو که دختری نباید از پدرت اجازه بگیری ---------- این هم شد جواب- دلیل- حرف کارشناسی - عادلانه- منطقی
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    45 4
    ميشه بگند اين ديگه چه نوع اجازه اييه؟؟؟؟؟؟
  • اعظم IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    54 4
    برای اینکه به همچین قانونایی اعتراض کنیم باید چکار کنیم . راستی همه مشکلات حل شده حالا مونده جلو ماها روبگیرن که نریم خارج.
  • ... IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    72 8
    این خودش الان جوکه " به ایلنا گفت: من به عنوان یک پزشک معتقدم فیزیولوژی بدن زن و مرد فرق می کند، این تفاوت‌ها باعث می شود که برای زنان محدودیت بیشتری قائل شویم و این به نفع زنان است." :| :| :| :|
    • بدون نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      45 2
      آره دوست من جوک ....جوکی که میشه ساعت ها براش گریست!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    28 10
    بیا بیا همیین و کم داشتیم شب میخابن صبح میبینن دخترشون رفته دبی
  • صبا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    41 6
    اينهمه مخالف ابن قانون عجيب وغريب حالا ما مردم هستيم وازجنس زن ونماينده مجلس بايد به اين مخالفتها توجه كنند زيرا اينها باراي ما وارد مجلس شده اند واون خانم نماينده از كجا اين محدوديت را به نفع ما تشخيص داده اند؟؟ با ماها مشورت كرده اند؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    66 5
    اينجور كه پيش ميره تا چند روز ديگه براي غذا خوردن واب خوردن ووووووهم اجازه ولي لازمه!!!!!!!
  • دختر آریایی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    36 2
    وا.. فکر می کنن زرنگن جلو خروج دخترا رو میخوان بگیرن؟... با یک ازدواج صوری میشه سرشون کلاه گذاشت.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    39 2
    با عرض شرمندگی باید عرض کنم از صمیم قلبم آرزو میکنم روزی برسه که سرکار خانم بیات با عواقب شیرین !!قوانین وضع شده مجلس در جهت محدود کردن زنان (در خانواده و اجتماع) مواجه بشن ....ای خدا
  • رها US ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    37 2
    چقدر خنده دارزنان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند اما برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند.خب این گذرنامه باید مورد استفاده قراربگیره مثل این میمونه مه بگن ماگواهینامه میدیم ولی نمیتونید رانندگی کنین
  • ازایران US ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    28 1
    کسی نمیتونه به زور جلوی اشتباهات کسی رو بگیره ولی میتونن راه وچاه وبهش نشون بدن. محدود کرد زنان دردی رو دوا نمیکنه باید فرهنگ سازی بشه تاهمه ازعواقب کارهای نادرست خودشون مطلع بشن.حتی اگراین موضوع قانونی بشه بازهم افرادی که بخوان فساد انجام بدن این کارو میکنن.هزارراه برای رسیدن به هدفشون پیدا میکنن ولی بیچاره کسانی که بی دلیل باید در این آتش بسوزند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    31 2
    برنامه کودک هم با اجازه ولی روسری سر بچه های دو سه ساله می کنه؟
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    16 2
    میشه یکی بگه الان کسی که پدر و مادرش فوت کرده و پاسپورت هم داره باید چیکار کنه ؟ میتونه بره خارج از کشور یا نه؟ خواهش می‌کنم کسی جواب بده ممنون خبر آنلاین
    • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
      13 2
      عزیزم هنوز به تصویب نرسیده اگه خیلی نگرانید از پلیس 10سوال کنید
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    32 3
    من فکرمیکنم بابه تصویب رسیدن این موضوع قاچاقچیان راحتر میتوانندبه اهدافشون برسن.نشان دادن راه برای دورزدن قانون وخروج به وسیله آنها و ورود به ناکجاآباد
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    5 73
    هم وطن یه کم عمیق تر فکر کن...تو داری به خودت فکر میکنی این کاری که کردن شاید برای من وتو یه کم سخت بیاد اما باعث امنیت زن و دخترای دیگست خیلی از اشخاص از این ازادی سو استفاده کرده و اقدان به خروج و قاچاق و صادرات زنان و دختران می کردن اما با این قانون دست اونا دیگه کاملا بسته است من که راضیم دست شون درد نکنه
  • حميد A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 1
    اگه اين سايت هنوز ادامه داره بهم پست بزنيد لطفا