ایسنا نوشت:

معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از عرضه پراید 16 میلیون تومانی در بازار عراق خبر داد.

حسن امیری در نشست خبری اظهار کرد: در سال جاری تاکنون 33 هزار دستگاه خودرو به ارزش حدود 200 میلیون دلار به بازارهای مختلف صادر شده است.

 وی با بیان این‌که به عنوان مثال پراید در بازار عراق به قیمت حدود 16 میلیون تومان عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین در حال حاضر صادرات به کشورهای دیگر به صرفه‌تر از عرضه در بازار داخلی است.

 معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا با اشاره به کاهش ارزش سهام خودروسازان در بورس اوراق بهادار ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع نیز کاهش تولید، افزایش قیمت تمام شده و کاهش سودآوری است که موجب شده که در حال حاضر تمام محصولات سایپا با ضرر و زیان تولید شود.

 امیری افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که از ابتدای دی‌ماه بتوانیم مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت محصولات دریافت کنیم با این حال به دلیل محقق نشدن این پیش‌بینی از بورس تقاضا کردیم تا فعلا نماد سایپا برای تعیین و تکلیف قیمت‌ها و آثار آن بر ارزش سهام متوقف شود.

 وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 36 میلیارد تومان از وزارت نفت بابت گازسوز کردن خودروها طلبکار هستیم، خاطرنشان کرد: تاکنون این طلب پرداخت نشده و علیرغم پیگیری‌های مختلف به نتیجه نرسیده است.

 امیری ادامه داد: علاوه بر آن مصوبه شورای پول و اعتبار در زمینه پرداخت 500 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت سایپا نیز علیرغم گذشت چند ماه از صدور آن به نتیجه نرسیده است.

 معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا افزود: این درحالی است که اگر صنعت خودروی کشور به دلیل تشدید مشکلات فعلی با بحران مواجه شود، این بحران به بانک‌ها نیز سرایت خواهد کرد. به گونه‌ای که کاهش تولید فولاد مبارکه نیز به دلیل کاهش تولید خودرو در کشور بوده است.

 وی با بیان این‌که در حدود یک ساله اخیر نیاز نقدینگی ما برای خریدهای خارجی حدودا 28 برابر شده است، تصریح کرد:‌ در این شرایط بانک‌ها به دلیل این که نتوانستند متناسب با پیشرفت اقتصادی کشور سرمایه پایه خود را افزایش دهند قادر به پرداخت تسهیلات مناسب به صنعت خودرو نیستند.

 امیری افزود: علاوه بر آن به دلیل عدم فعالیت شرکت‌های لیزینگ، بخش قابل توجهی از نقدینگی خودروسازان صرف پرداخت تسهیلات به خریداران خودرو می‌شود. به عنوان مثال در سال 90 تسهیلات دریافتی گروه خودروسازی سایپا پنج هزار و 200 میلیارد تومان بوده که هزار و 900 میلیارد تومان آن برای پرداخت تسهیلات به خریداران خودرو صرف شده است. در سال 91 نیز تاکنون حدود پنج هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده که هزار و 600 میلیارد تومان آن برای فروش اقساطی محصولات صرف شده است.

 معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که تاکنون موفق به دریافت ارز از اتاق مبادلاتی نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این شرایط یکی از بانک‌های داخلی نیز علیرغم آن‌که ارز حاصل از بخشی از صادرات سایپا به کشور عراق را به داخل کشور منتقل کرده اما پول آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

 وی اظهار کرد: در این شرایط برای کمک به بحران نقدینگی قصد داریم 130 میلیارد تومان اوراق مرابحه و 250 میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر کنیم.

 به گفته امیری، سرمایه لازم برای ارتقای محصولات گروه خودروسازی سایپا به یورو 4 در حدود 600 میلیارد تومان برآورد شده است.

 معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا با رد برخی از اظهارات صورت گرفته در زمینه کاهش قیمت خودرو خاطرنشان کرد: تا زمانی که مواد اولیه و ارز به نرخ مناسب در اختیار خودروسازان قرار نگیرد کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م م IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    12 0
    اگر مرد هستين، مطابق نظر رييس جمهور كه گفتن از نظر ايشون دلار 1226 تومن هست، قيمت پرايدي كه ميفروشين رو با همين دلار حساب كنيد نه دلار سه هزار تومني كه بشه 16 ميليون. اگر مرد هستين، حقوق كارمندها رو هم به دلار بدين نه به ريال
  • مهرداد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    1 0
    خدا خیرتون بده هر جی پراید و تیبا و رانا و .... رو ببرید عراق و هر جا دوست دارید بفروشید سود کنید گمرکی هم (صفر) کنید تا ما هم با 16 میلیون کرولا و i30 و ... سوار شیم