۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹

سفیر سابق کشورمان در اردن از نکات مهم و قابل تأمل در سخنرانی بشار اسد می گوید.

محمد ایرانی، سفیر سابق کشورمان در اردن و کارشناس جهان عرب در یادداشتی برای خبرآنلاین به تحلیل آخرین سخنرانی بشار اسد پرداخته است. ایرانی در این یادداشت می نویسد: این نخستین باری است که وی اعتراف می کند امنیت کشور از دست رفته و صحبت از آوارگی مردم سوریه را به میان می آورد که آن را ناشی از دخالت های خارجی می داند و از جامعه بین المللی می خواهد که اگر قصد کمک به سوریه دارند، وضعیت مردم را دریابند و اینکه جامعه بین الملل باید به دنبال راهکاری جدی برای حل بحران سوریه باشد. ایرانی می افزاید:
نکتۀ مهم دیگر در سخنرانی بشار اسد اینست که وی تأکید دارد که هر راه حلی برای سوریه باید با درنظر گرفتن عوامل داخلی، منطقه ای و بین المللی باشد. طرح این مسئله در سه سطح نشان دهندۀ اینست که بشار اسد در کنار بسیاری از کشورهایی که اعتقاد دارند بحران سوریه فراتر از جغرافیای سوریه است، امروزنقش همۀ قدرتهای تأثیرگذار منطقه ای و بین المللی در بحران سوریه را می پذیرد. در واقع بشار اسد با این راهکار، سرنوشت سوریه را به راهکارهای منطقه ای و بین المللی گره می زند. وی در این چارچوب به نوعی رقابت های بین المللی دربحران سوریه را نیز یادآورمی شود.
این کارشناس جهان عرب می نویسد: سومین نکتۀ قابل تأمل در سخنرانی بشار اسد ارائه راهکاری عملیاتی است که شامل آتش بس، گفتگوی فراگیر ملی، تدوین منشورملی و تشکیل دولت فراگیر می شود. این مسئله نشان می دهد وی به ابتکار اخضر ابراهیمی نزدیک شده و همچنین توافقنامۀ ژنو را می پذیرد . البته بحث آتش بس معمولاً در کلیه طرح هایی که وارد می شود، در اولویت قرار دارد اما زمانی که موضوع گفتگوی فراگیر ملی مطرح می شود، می تواند در درون آن مشارکت همه گروههای مخالف باشد که هم در داخل هستند و هم در خارج از کشور و تاکنون مورد پذیرش بشار نبوده اند به نوعی تداعی شود که این بار ایشان مایل است که گفتگوها با حضور همۀ گروههای داخلی و خارجی صورت گیرد.  

متن کامل یادداشت محمد ایرانی را اینجا بخوانید
برای مشاهدۀ وبلاگ محمد ایرانی در صفحه وبلاگ نخبگان خبرآنلاین اینجا را کلیک کنید

52

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماشالله به این ذهنیت تیز و برا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    یعمی تا حالا نمیدونست که امنیت از بین رفته و مردمش آواره ان ؟ چه رفیق با هوشی دارید