البته تصورش شاید کمی سخت است ، متهمی که در بازداشتگاه پشت لپ تاپش نشسته و با تلفن همراه خود با دوستانش گرم گفتگوست!

پیامد مرگ تاسف بار ستار بهشتی حرف وحدیثهایی در جامعه به بار آورد که شاه بیت آن بازداشتگاه غیرمصوب و غیرقانونی بود. در اینکه در کشور انواع واقسام زندان و بازداشتگاه و حبس انفرادی و ندامتگاه واندرزگاه و ... داریم حرفی نیست اما آنچه من را به نوشتن این یادداشت ترغیب کرد عدم توجه به ظرفیتها و تعاریف قانونی اماکن بالاست.
شاید تصور عامه از بازداشتگاه ، زندانی باشد که چند نفر درآن زندانی بوده و گاهی برای هواخوری به حیاط می روند اما آنچه که قانون برای بازداشتگاه موقت ، مقرر داشته  کاملا مغایر این تصورست بطوریکه با اختیار حاصل از ماده 9 قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به سازمان زندان ها مصوب 1364، آیین نامه اجرایی بازداشتگاه های موقت در تاریخ 30/8/1385 به تصویب رسید.
نکات ویژه و حایز اهمیتی این آیین نامه دارد که پیشنهاد مطالعه آنرا می کنم اما بلحاظ اینکه اکثر متهمان بازداشتی شرایط این آیین نامه را دارند به موادی از آن اشاره می کنم:
ماده 2) بازداشتگاه مخصوص نگهداری متهمانی است که صدور قرار تامین منتهی به بازداشت آنها شده باشد.
ماده 5 ) قاضـی ناظـر در بازداشتگاههـا از میان قضـات مجرب دادگستری محـل به انتخاب دادستان حوزه قضائی مربوطه انتخاب شده و دارای وظایفی به شرح زیر می باشد:
1) نظارت بر وضعیت قضائی متهمان و اقدام لازم به منظور تسریع در آزادی آنان.
2) صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه برای متهمان در غیر موارد دسترسی به مرجع بازداشت کننده به میزانی که از طرف مراجع قضائی مذکور تعیین شده است و اعلام مراتب به آن مراجع. ..
 
ماده7 ) در حـوزه هـای قضـائی که بازداشتگاههـای مـوقت ایجـاد شود، زندانهـا و بازداشتگاههای عمومی از پذیرش متهمان مشمول این آیین نامه در آن حوزه ممنوع بوده ...
ماده8 ) متهمان جرائم مواد مخدر، سرقت مسلحانه، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربائی، قتل عمدی، ایراد جرح با چاقو، ورود به عنف، افراد شرور و دایرکنندگان مراکز فساد و فحشاء از شمول ماده فوق مستثنی می باشند...
ماده10) متهمان می توانند همه روزه از ساعت 8 الی 20 با وکیل مدافع، بستگان و سایر افراد مورد درخواست خود به طور حضوری و آزادانه در مکان های خاص ملاقات نمایند
ماده11) متهمان مجاز به خرید و استفاده از نشریات، کتب و مجلات و روزنامه ها و نیز استفاده از وسایل ارتباط جمعی به طور تمام وقت می باشند. مگر اموری که شرعاً و قانوناً استفاده از آن ممنوع است.
تبصره ) متهمان می توانند از وسایل شخصی خود مانند تلفن همراه و رایانه استفاده نمایند.
ماده12) بازداشتگاه مورد نظر با حفاظت معمولی ایجاد و نحوه نگهداری متهمان به موجب دستورالعمل تصویبی از ناحیه سازمان و با رعایت تبصره های ذیل و ماده 11 این آیین نامه خواهد بود. در هر صورت احداث برجهای دیده بانی و استفاده از سیم خاردار در محیط پیرامون بازداشتگاه مزبور ممنوع می باشد.
ماده13) متهمین در این بازداشتگاه ها در اتاق هایی با امکانات مناسب، دارای فضاهای هواخوری کافی و در قالب مجتمع های مسکونی نگهداری می شوند.
ماده14) در هر مرکز گروه های مشاوره و معاضدت حقوقی و مددکاری تشکیل می گردد که به ارائه خدمات ویژه و تخصصی برای متهمان می پردازند.
تبصره1) به ازای هر 50 نفر متهم یک نفر مددکار اجتماعی و یک نفر کارشناس حقوقی بکار گرفته می شود.
تبصره2) برای هر مرکز حداقل از یک روانشناس جهت ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به متهمان، استفاده خواهد شد.
فراگیری اکثر بازداشت شدگان دستگاه قضایی از افرادیست که مشمول این آیین نامه می شوند آنچه باید با دیده دقت نگریست ، رعایت اعزام افراد به این بازداشتگاه ها و ساخت و تجهیز آنها وفق موازین قانونیست.
ستار بهشتی نیز ظاهرا به اتهام اهانت به مسئولان تفهیم اتهام گردیده بود. دستگیری وادامه بازداشت از دو حالت خارج نیست . یا  مقام قضایی دستور بازداشت موقت وی  برای جلوگیری از بین بردن وسایل و دلایل جرم و تبانی صادر کرده (که بعید بنظر می رسد) ویا دستور بازداشت وی بلحاظ ناتوانی متهم از سپردن وثیقه بوده است.
در این حال وی می بایست به بازداشتگاه موقت و مطابق آیین نامه بالا تا توانایی پرداخت وثیقه و آزادی ، معرفی می گشت.
درست است که  در کشورمان قوانین لازم و مطلوب در حفظ وصیانت حقوق شهروندی داریم اما مهمتر اجرا و بهره برداری از این ظرفیتهاست.
البته تصورش شاید کمی سخت است ، متهمی که در بازداشتگاه پشت لپ تاپش نشسته و با تلفن همراه خود با دوستانش گرم گفتگوست! جایی که اگر یک وکیل دادگستری بخواهد برای انجام امور شغلی و کاری و دفاع از موکل به یک دادگاه معمولی برود می باید سرتاپایش بازرسی بدنی شده و کیفش وارسی  گشته تا خدای ناکرده تلفن همراه نداشته باشد!
مصطفی ترک همدانی
وکیل دادگستری
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    180 2
    واقعا؟ اگر اینطورست چرا تاحالا یک گزارش از چنین بازداشتگاهی منتشر نشده؟ اصلا تو تهران داریم؟
    • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      123 9
      از چند سال پیش وقتی جناب شهرام جزایری بصورت خیلی خود جوش از زندان فرار کرد و از خارج سر در اورد همه می گفتن از تو زندان کلی سیستم و اینترنت داشته و تمام برنامه هاش رو اونطور ریخته و... فهمیدم اینجورشم هست! آقا اصلا کسی که 10 میلیاررررد ددد داره میده واسه وثیقه خدایی هم حقش نیست تو زندان بشینه پیش بقیه!! عوام که جای خود دارند
    • حميد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      10 75
      البته اين جناب وكيل از طرفداران پر و پا قرص همون وثيقه 10 ميليارديه.منظور ايشون اون جماعت نيست.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    87 1
    آفرین دستت درد نکنه. خوب نوشتی اگه یه ذره مسولین دقت کنند و زیرساخت را فراهم کنند دیگه یه متهم عادی مجبور نمیشه بره بغل دست یه مشت جانی
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    56 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه ...
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    31 18
    متهم و رایانه؟ یه چی میگی! متهمو باید ... مگه خونه خالست؟
    • وارتان IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      12 1
      دوست عزیز تا جرم کسی ثابت نشده نمیشه که اونو مورد اهانت قرار داد اگر هم ثابت شد زندان عاقبت کار اوست و دیگر نباید او را مورد ضرب وشتم و تحقیر و .... قرار داد . به نظر شما کسی که به خاطرقتل عمد در زندان هست رو باید گذاشت تو بند کسی که چک برگشتی داره؟ به نظر من این اشتباه محض!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    54 2
    یه بار دیگه جمله زیر رو بخونید من که واقعا دارم تحت اثیر قرار میگیرم: در هر صورت احداث برجهای دیده بانی و استفاده از سیم خاردار در محیط پیرامون بازداشتگاه مزبور ممنوع می باشد!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    44 4
    واقعا اینجا ایرانست؟ متهم و تلفن همراه؟
    • بدون نام IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      5 0
      در ایران اینطوری نیست؛ در "قوانین" ایران بازداشتگاهها اینطوری است! متاسفانه "قانون" برای برخی ها پشیزی ارزش ندارد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    10 0
    واقعا اینا توی قانون هم اومده؟!
  • متهم نه مجرم بازداشتگه نه زندان IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    1 5
    عزیزان دقت کنین اینها با هم فرق دارن!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    14 0
    وقتی مردم عادی از ابتدائی ترین حقوق شهروندی محروم هستند توقع دار ی طرف تو زندان حقوق شهروندیش رعایت شده !
  • قلي IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    10 0
    اطلاع نداشتن افراد از حق قانوني و نيز سوء استفاده از آن نيز توسط افراد .جامعه را دچار ناهنجاري ميكند.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    8 2
    به نظر بنده بایستی آنهایی که جرایم کیفری دارند مانند سارقان کلاهبرداران و قاتلان و قاچاقچی ها را به جای این که به زندان بفرستند و آنها بخورند و بخوابند. بفرستند اردوگاههای کار (یا بعبارت لطیف تر اردوگاه کارآموزی) مانند معادن و.... تا هم این افراد نحوه عرق ریختن و کار کردن را یاد بگیرند هم جبران صدماتی که به کشور را زده اند بکنند هم زندانها خالی شوند و هم آنهایی که حوصله کار کردن برای معاش خود را ندارند به هوش باشند که کار در اردوگاه و برای جامعه سخت تر از کار در جامعه و برای خود می باشد. آن وقت جرم در جامعه به یک صدم وضعیت کنونی می رسد و مملکت گل و بلبل می شود.
  • ترک همدانی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    1 11
    من نمیدانم این خبر چه خبر اهمیت داشت .... آیا واقعا این خبر پربیننده بود یا اینکه؟ آیا واقعا خبرآنلاین این نظر را چاپ میکند یا نه نمیدانم ولیکن این را میدانم تعهد رسانه ای اوجب واجبات است.
  • ترک همدانی!! IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    2 8
    آیا واقعا این خبر سفارش شده است!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    1 7
    نفس شما نویسنده از جای گرمی در میآد . فکر کنم دیشب از این فیلم های آمریکایی که زندانهای مجهز و پیشرفته که اینترنت و... دارند دیدی فکر کردید حالا یه چیزی بنویسم سایتهای مثل خبرآنلاین هم هست که منعکس کنه . حتمأ با مدیرش هم رابطه دوستی داری !!! و.... نه جانم اینجا ایران است .!!!!!!
    • یک نفر EU ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      2 0
      هم وطن هدف نگارنده آگاه کردن امثال من و شما به حقوق اولیه می باشد اینکه این موارد انجام نمیشود بحثی دیگر است . به هر حال تا به حقوقمون آگاه نباشیم و آنرا مطالبه نکنیم همین وضع باقی می ماند البته امیدوارم پای هیچ بنی بشری به بازداشتگاه و زندان باز نشود
  • حسن IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    9 0
    آقا اگه غذا هم خوب باشه و اینترنت سرعت بالا داشته باشه و مکالمه رایگان، یه جا واسه ما باز کن، واقعا از این بیرون خسته شدم :(((
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    6 1
    شاید مال سوئیس را اشتباهی رو نویسی کرده است
  • paco IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    7 1
    اختلاف طبقاتی در اردوگاه سرمایه ‏داری مسأله ‏ای نیست كه بر كسی پوشیده و مخفی باشد، زیرا هر كس كه كوچك‏ترین بینشی نسبت به نظام غیرانسانی و ظالمانه سرمایه ‏داری داشته باشد به این حقیقت به روشنی آگاهی می ‏یابد كه اختلاف طبقاتی اساساً در بطن نظام مزبور نهفته و از موالید و ثمرات قهری و طبیعی آن است. (علی حجتی کرمانی) اما در جمهوری اسلامی چرا؟
  • بدون نام EU ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    5 1
    احتمالا پنجشنبه و جمعه با خانواده هستش .... روزهای هفته هم روزی هفت ساعت کار اجباری در اداره یا شرکت دلخواه دارن و شب برای استراحت زندان تشریف دارن که اونم خوابن ... البته بعد از ظهر و شب می تونن از تکنولوژی های روز استفاده کنند
  • عبدالله IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    10 0
    آره آره، من حتی شنیدم هر کس آشپز مخصوص به خودشو داره. استخر و ماساژور و ... که بماند. من اولین کلانتری که دیدم خودمو معرفی می کنم.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 5
    ماده 8 رو بخونيد ديگه هيچ انتظاري نبايد داشته باشيد!
  • شاهد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    14 0
    من تا حالا خیال می کردم هرکی رایانه داره متهمه نگو متهم میتونه رایانه داشته باشه .عجیب نیست؟؟
  • lirz 1373 IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    12 0
    پیروی سخنان دوست عزیز بلی اینجا کــــــــــــــــــــــــــــــــویت که نیست اینجا در بیشتر مواقع تلفن همراه انتن نمی ده و اینترنت نامحدود بالای 2مگ حکم طلا داره و.... حالا تو بیضی از کشور ها مانند فرانسه و کویت اینترنت وایلرس مفتی پخشه!! اصلا چرا راه دور بریمیم سومالی اینترنتش به ایران شرف داره اونم بدون فیلتر!!
  • محمد IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    4 6
    نميدونم چرا حس ميكنم شما واسه حمايت از يك فرد خاص حاضريد همه چيز رو زير سوال ببريد و فضاي نا امن رسانه اي به وجود بياريد.
  • Reza CA ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    خیلی جالبه. چه قوانینی داریم که متاسفانه همونجور که در متن مقاله ذکر شد اجرا نمی شن. باز هم برمی گردد به مدیریت در کشور ، وقتی مدیریت نباشه بهترین قوانین دنیار هم که جمع کنید کاری از پیش نمی برید
  • بدون نام US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    قانون رو بأيد هر روز به مدت يكساعت در تلويزيون قرايت كنند. اينجوري هم مردم و هم مسؤولين دقيقا ميدونن كه حريم قانوني كجاست. بیشتر اتفاقهای ناهنجاری که در بازداشگاهها اتفاق میوفته به دلیل نادانیهای ماموران از قوانینیست که باهاشون اشنایی ندارند. فرهنگ زندان و بازداشتگاه نه تنها در ایران بلکه در انسانیت با خشونت گره خورده. کشورهای همچون سویس سواد قانونی و انسانیت رو از بچگی در ذهنها پرورش میدهند. هنوز دیر نشده. اونجا ایران است.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    1 0
    رکن اول و آخر دموکراسی و آزادی، آزادی بیان و مطبوعات است، فارغ از اینکه سالی صد تا دو تا انتخابات برگزار کنیم. وقتی آزادی بیان باشه ، همه به حقوق خود آگاه می شوند، مسوولان نمی تونن زیرآبی بروند، هر مختلسی و مجرمی سریعا رسانه ای میشه ، همه جا اعلام میشه، نه اینکه هی بنویسند الف ج و هم چنان هویتش مجهول و محترم بماند، .... گرچه میدانم این نظر برایتان گذاشتنش گران است اما اگر صلاح دیدید بذارید.
  • حاجی زاده نداف IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    از مطلبتون استفاده کردم یعنی هم بهره بردم هم در وبسایتم درجش کردم تا دامنه استفاده دیگران بیشتر بشه mavokal.com
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    با توجه به گزارش تحقیق و تفحص مجلس مرحوم ستار بهشتی به موجب یک تاسیس من در آوردی حقوقی که امروزه در دادسراها رواج پیدا کرده است یعنی (( تحت نظر بودن متهم )) به بازداتشگاه فرستاده شده است ، و ظاهرا به موجب قرار بازداشت موقت ،که دارای آثار و نتایج خاص (از جمله تایید دادستان و قابلیت اعتراض ) می باشد ، روانه بازداشتگاه نشده است. بنابراین باید به قرارهای تامین پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی کیفری ، (( تحت نظر بودن متهم )) را هم افزود ، یعنی بدترین حالت برای متهم ، به صورتی که پا در هواست و در عین این که بازداشت می باشد، نمی تواند از حقوق یک بازداشتی تحت قرار بازداشت موقت استفاده کند.
  • فرهنگ US ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    2 0
    آقا چرا کفر می گید؟ تلفن همراه و رایانه در زندان! از ادوات و آلات غربی ها صحبت می کنید، نکنه جدیداً متجدد شدید؟! بعد در تصویر منتشره در مقالتون عکسی از زندان انفرادی نشان می دید؟ چرا بی جهت تهمت می زنید؟ مگه ایران هم زندان انفرادی داره؟ اصلا چرا در این عکس به جای تلفن همراه و رایانه مورد ادعا شما- چراغ گرسوز و فانوس هست! احتمالاً از زندان های دوره قاجار بوده و زندانی آن نیز کارش مثل شما نویسندگی و نقاشی بوده و همه دیوار را با یادداشت های خودش سیاه کرده؟ اصلاً فکر هزینه نقاشی آنرا کرده است؟تازه اگه یک زندانی هم تلفن و رایانه داشته باشه و حوصله اش سر نرده، مگه بده؟ اصلا در کجای قانون گفتند تلفن و رایانه در زندان، ممنوع؟ اینجوری، زندانیان هم متخصص IT می شن، مگه بده؟ نکنه هوس انفردادی کردید؟
  • پیمان حاج محمودعطار IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام خدمت همکارگرامی. بسیارازدقت نظرشمادرارائه این یادداشت سپاسگذارم. نکته جالب این نوشتارعکسی بودکه ازیک سلول انفرادی گذاشته اید. مرابه یادسلول انفرادی خودم می اندازد. البته زندان انفرادی درون عکس دارای آفتاب بسیاردرخشانی بود. موهبتی که عموم سلولهای انفرادی ما ازآن بی بهره اند.