نتایج مطالعه جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد که رنگ لوازم میز و سفره، بر درک ما از مزه غذا تاثیر می‌گذارد. در آزمایش اخیر مشخص شد که نوشیدن هات‌چاکلت در لیوان وانیلی رنگ بسیار خوشایندتر است.

محمود حاج‌زمان: اگر شکلات داغ (هات چاکلت) خود را به جای یک لیوان سفید ساده یا قرمز تیره، در یک لیوان وانیلی خوش رنگ بنوشید؛ مزه و بوی آن مطبوع‌تر به نظر خواهد رسید. نتیجه این مطالعه که توسط دانشمندان اروپایی انجام شده، در ادامه نتایج مجموعه رو به رشد مطالعاتی است که ادعا می‌کنند ظروفی که غذای ما در آنها سرو می‌شوند، می‌توانند تاثیری باورنکردنی و چشمگیر بر درکی که حواس ما از غذا دارند داشته باشد.
به گزارش پاپ‌ساینس، در مطالعه‌ای که شاید ساده‌ترین آزمایش داوطلبانه‌ای باشد که تا کنون انجام شده است، از 57 نفر خواسته شد تا شکلات داغی را که در چهار نوع فنجان مختلف سرو شده بود بنوشند. همه این فنجان‌ها پلاستیکی و با اندازه یکسان بودند، اما درون آنها به رنگ سفید، قرمز، وانیلی و نارنجی بود. شرکت‌کنندگان گزارش کردند که مزه شکلات داغ در فنجان‌های وانیلی و نارنجی رنگ خوشمزه‌تر است.
رنگ‌های فنجان‌ها نه از نظر فیزیکی و نه از نظر شیمیایی هیچ تفاوتی با هم نداشتند؛ اما به گفته بتینا پیکوئراس فیزمن، محقق دانشگاه پلی‌تکنیک والنسینای اسپانیا، ظاهرا مغز نوشندگان این طور برداشت می‌کند که آنها با هم تفاوت دارند. این مطالعه همچنین خواننده را به یافته‌های مشابهی ارجاع می‌‌دهد؛ یافته‌هایی مانند اینکه بسته‌بندی زردرنگ طعم لیمو را بهتر می‌کند، و یا نوشیدنی‌های آبی‌رنگ ظاهرا بهتر از نوشیدنی‌های قرمزرنگ عطش را فرو می‌نشانند.

این اطلاعات برای سرآشپزها و فعالان صنعت بسته‌بندی مواد غذایی بسیار مفید است، چرا که نشان می‌دهد نحوه ارائه محصولات واقعا مهم است. همچنین این یافته‌های مزایای علمی فراوانی دارد، خصوصا برای محققانی که بر روی ادراک حسی و ترکیب حواس مطالعه می‌کنند.
یکی از اندک چیزهای خوب درباره هوای سرد، بهانه‌ای است که برای نوشیدن شکلات داغ به ما می‌دهد. اما شاید بهتر باشد که دفعه بعد حواستان باشد که نوشیدنی مورد علاقه خود را در چه لیوانی مزه مزه می‌کنید.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    6 0
    رنگ وانیلی میشه کرم رنگ که کمی متمایل به زرد ...نه نارنجی ؟!
  • اصفهانی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    8 1
    اگر مجانی باشه، خود ظرفش هم مهم نیست چه برسه به رنگ ظرفش.