چند سالی می شود که دیگر آلودگی هوا در پاییز و زمستان تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران گره خورده است.

زهرا تالانی:اگر در گذشته دانش آموزان به خاطر بارش برف تعطیل می شدند اما این روزها آلودگی هوا سبب تعطیلی مدارس و ادارات و دستگاههای دولتی می شود.


پرخاشگری به خاطر آلودگی هوا
اما آلودگی هوا تنها به جسم افراد آسیب نمی رساند و باعث بیماریهای روحی هم می شود. دبیر انجمن روانپزشکان ایران معتقد است که پرخاشگری و کاهش سطح تحمل از عوارض آلودگی هواست.
پرویز مظاهری در گفت‌وگو با فارس، می گوید: آلودگی هوا همان گونه که بر روی تمام جسم اثر می‌گذارد و باعث مشکلات ریوی و تنفسی می‌شود به 2 دلیل اختلال در اکسیژن‌رسانی و ناراحتی‌های فردی، باعث مشکلات روانی نیز می‌شود.هنگامی که اکسیژن‌رسانی مختل می‌شود سیستم مغزی و عروقی فعالیت‌ طبیعی خود را از دست می‌دهد و باعث کاهش کارایی آن، افسردگی و تشدید اضطراب می‌شود.
مظاهری می گوید: آلودگی هوا همچنین عرصه فعالیت را بر فرد تنگ می‌کند و باعث ناراحتی‌ و احساس ناخوشایند در افراد می‌شود که به افزایش اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و پایین آمدن سطح تحمل افراد در مواجه با صداهای اطرافشان منجر می‌شود.
وی بروز اختلالات روانی را در زنان و مردان برابر می داند ومی گوید: با تشدید این علائم در هوای آلوده فرقی میان زنان، مردان و کودکان وجود ندارد اما همان گونه که گفته شده بیماران، کودکان و زنان باردار تأثیرات جسمی بیشتری می‌گیرند بنابراین در رابطه با اختلالات روانی نیز وضع به همین منوال است.


افزایش تصادفات رانندگی در هوای آلوده
اما جالب است بدانید که آلودگی هوا تصمیم‌گیری افراد آسیب‌‌پذیر را مختل می‌کند و احتمال تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد.
بهزاد رحمانی‌ متخصص ریه در این باره می گوید:منگی، حالت گیجی (کانفیوژن) از عوارض آلودگی هوا برای بیماران است که باعث اختلال در تصمیم‌گیری و به تبع آن افزایش احتمال قضاوت‌های نادرست در رانندگی و بالا رفتن تصادفات می‌شود.
وی تاکید می کند: در شرایط فعلی خارج نشدن از منزل و قرار نگرفتن در معرض آلودگی می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از تشدید بیماری افراد باشد.


تعطیلی مدارس و حضور دانش آموزان در کوچه و خیابان
از سه شنبه هفته پیش به خاطر آلودگی هوا دانش آموزان تهرانی تعطیل شدند.آنها که این روزها باید در مدرسه مشغول امتحان دادن باشند تعطیل هستند در کوچه و خیابان مشغول بازی هستند در حالیکه هدف از این تعطیلی این بود که آنها بیرون نیایند و هوای آلوده را استنشاق نکنند. امروز هم شاخص آلودگی هوای تهران در شرایط «هشدار» است و برون آمدن برای گروههای حساس و کودکان خطرناک است.


بیماران قلبی بیشتر مراقب باشند
این روزها برای بیماران قلبی هم بسیار خطرناک است. به طوریکه محراب مرزبان مسئول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب گفته است که بیشترین افرادی که در هوای آلوده در معرض خطر هستند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی‌ هستند و آمار مراجعات بیمارانی که عمل قلب باز کرده‌اند در این روزها افزایش می‌یابد.
وی در گفت وگو با فارس با بیان اینکه بیشترین افرادی که در معرض خطر هستند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و نارسایی دریچه میترال قلب هستند ادامه می دهد: اغلب مراجعات بیماران قلبی در این شرایط به صورت سرپایی درمان می‌شوند،اما این بیماران حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنند و فضای خانه را با دستگاه «بخور» مرطوب نگه داشته و از گیاهان آپارتمانی بیشتر بهره بگیرند.

45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    3 1
    سرطان خیلی زیاد شده :( الان تو محلمون سه تا حجله دیدم!!! همه به خاطر سرطان !!!
    • رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      4 0
      همه این ها دستاورد خود تهرانی های عزیز است. کدوم از شما حاضرید بدون وسیله شخصی سر کار بروید؟ کدوم دکتر و مهندس تهرانی حاضره با اتوبوس - مترو و یا دوچرخه سر کار بره؟! اینجا که چین نیست مردمش فرهنگ استفاده از دوچرخه رو داشته باشند و برای دکتر و مهندس ها بی کلاسیه اگر بدون ماشین شخصی برن سر کار! پس آلودگی هوا نوش جانتان !!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    4 1
    سرب تاثیر معنی دار اماری در کندذهنی کودگان و اختلال متابولیسم دارد. و عامل پرخاشگری است. منواکسید کربن نیز تاثیر بر اعصاب دارد.
  • lمحمود IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    3 2
    سلام چطور بفهمیم باد وزیده یا نوزیده که بدونیم تعطیل است لطفا راهنمایی کنید که شاید بعضی ها خطا کنند و بگویند باد وزیده است
  • امین CN ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    3 1
    از وقتی تحریم بنزین شدیم و توی پتروشیمی داریم بنزین درست میکنیم !!! شهرهایی که هیچ گاه آلوده نبودند هم آلوده شدند. قم ! مشهد!
  • پرسنل واگن سازی تهران IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    2 1
    اگر آلودگی مهم بود دولت ومجلس یک کاری می کردند هنوز حقوق ما پرسنل واگن سازی تهران را مترو تهران پرداخت نکرده اضافه کاری هم کم شده سه چهار روز تعمیرات تعطیل کردن این همه هزینه برای اینکه حمل نقل عمومی بیشترشود همش حرف در عمل فقط هرکسی نظرشخصی سلیقه ای رااعمال می کنند مثل یک گروه ارکست که همه نوازنده خوبند ولی چون خوب هماهنگ نمی شود یک آهنگ در نمی اید پس چرا این همه ..........
  • شهروند تهراني IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    3 1
    چي بگيم تاثيري كه نداره و چون به خيلي چيز ها ضربه نميزنه اصلا مهم نيست !!!!خوب مردم خفه مشن و ميميرن ومريض ميشن كه بشن